فیلم همشهری کین

فیلم همشهری کین از جمع بهترین فیلم‌های تاریخ کنار رفت

در پی انتشار یک نقد منفی راجع‌به فیلم همشهری کین که هشتاد سال پیش به رشته تحریر درآمده، اثر مشهور اورسن ولز جایگاه‌اش را از دست داد.

از نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبین، فیلم بزرگ و جریان‌ساز Citizen Kane بهترین اثر ساخته شده در تاریخ سینما است. این فیلم مدت‌های زیادی به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ در وب‌سایت راتن تومیتوز حضور داشت و با امتیاز ۱۰۰ درصدی‌اش که به‌خاطر دریافت پنج نقد با نمره کامل کسب کرده بود، بالاتر از سایر رقبا قرار داشت. اما به‌تازگی بررسی‌ها نشان داده‌اند که یک نقد منفی ۸۰ ساله از این فیلم وجود داشته که در سال ۱۹۴۱ نوشته شده است. حالا پس از انتشار مجدد این نقد، فیلم همشهری کین جایگاه‌اش را از دست داد و با دریافت امتیاز ۹۹ درصد، به رتبه دوم سقوط کرد.

علت اهمیت فیلم همشهری کین در تاریخ سینما

فیلم همشهری کین توسط اورسن ولز کارگردانی شد و خود او نیز ایفاگر نقش چارلز فاستر کین بود. نویسندگی فیلم‌نامه را هم هرمان جی. منکیه‌ویچ بر عهده داشت و با همکاری ولز آن را نوشت. اثری که در سال ۱۹۴۱ اکران شد و در زمینه‌های مختلفی مثل فیلم‌برداری، تدوین، ساختار روایی و جلوه‌های بصری پیشرو بود. این فیلم یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ سینما به‌حساب می‌آید و به‌عنوان اثری جریان‌ساز، دیدگاه و سبک فیلم‌سازان بعد از خود را تغییر داد.

شاید بحث کردن درباره جایگاه این عنوان مهم و قابل احترام کمی احمقانه به‌نظر برسد؛ مخصوصاً با توجه به حضور درازمدت فیلم همشهری کین در رتبه نخست وب‌سایت راتن تومیتوز. اما چه بخواهیم چه نخواهیم، نقد منفی ۸۰ ساله‌ای که برای اولین‌بار در شیکاگو دیلی تریبیون (Chicago Daily Tribune) منتشر شده بود، در حال حاضر باعث کاهش امتیاز فوق‌العاده فیلم اورسن ولز شده است. Mae Tinee که ۸۰ سال پیش این نقد را نوشته درباره فیلم می‌گوید:

فیلم همشهری کین بسیار عجیب است؛ آن‌قدر عجیب که می‌تواند در موزه قرار بگیرد. اما ضعف‌های موجود در اثر باعث دوگانگی شده و در نهایت، فیلم نمی‌تواند به یک محصول بی‌نقص و سرگرم‌کننده تبدیل شود.

فیلم همشهری کین

درام تحسین‌شده نتفلیکس یعنی فیلم منک (Mank) با قرار دادن گری اولدمن در نقش هرمان منکیه‌ویچ، فیلم همشهری کین را پس از سال‌ها به کانون توجهات بازگرداند. این فیلم بیشتر بر روی پروسه نگارش فیلم‌نامه Citizen Kane و همچنین رابطه منکیه‌ویچ با غول رسانه، ویلیام راندولف هرست (William Randolph Hearst) که شخصیت کین بر اساس آن خلق شده بود تمرکز داشت. فیلم منک با ادای احترام به ویژگی‌های بصری و شنیداری آن دوران، موفق به دریافت ۱۰ نامزدی اسکار و کسب جایزه برای بهترین فیلم‌برداری و بهترین طراحی تولید شد.

کاهش یک درصدی امتیاز این فیلم ارزشمند، هیچ تأثیری در میراث ماندگارش نخواهد داشت. اما مطالعه نظرات مخالفان و بررسی نقدهای منفی راجع‌به اثر مهم ولز، همیشه جالب توجه است؛ حتی اگر مربوط به ۸۰ سال پیش باشد! در حال حاضر فیلم Paddington 2 جایگاه نسخت را به‌دست آورده و با امتیاز ۱۰۰ درصدی‌اش، به جمع برترین فیلم‌ها راه یافته است. هرچند که این اتفاق باعث خدشه‌دار شدن رتبه فیلم همشهری کین شده اما ۹۹ درصد هم کماکان امتیاز خوبی محسوب می‌شود.