شبکه 6G

چین در فناوری شبکه 6G پیشتاز جهان است

شبکه 6G آینده ارتباطات بی سیم خواهد بود و تلاش کشورهای مختلف برای توسعه آن شروع شده است. چین ادعا می‌کند در زمینه فناوری 6G از سایر کشورها جلوتر است.

اگرچه ما در ابتدای مسیر توسعه شبکه 5G هستیم، اما این بدین معنی نیست که برخی شرکت‌ها به سراغ شبکه 6G نمی‌روند. در بهمن ماه ۹۷ رئیس جمهور پیشین آمریکا دونالد ترامپ در توتیتی گفت: «من 5G و حتی شبکه 6G می‌خواهم. فناوری در آمریکا باید در سریع‌ترین زمان ممکن توسعه پیدا کند. (5G) قوی‌تر، سریع‌تر و هوشمندتر از استانداردهای کنونی است. شرکت‌های آمریکایی باید تلاش خود را دوچندان کنند یا از گردونه رقابت عقب بیفتند».

چین ادعا می‌کند در زمینه پتنت های ثبت شده مربوط به شبکه 6G پیشتاز است

در اردیبهشت سال گذشته بود که اپل و گوگل اعلام کردند با هدف پیشبرد و رهبری فناوری موبایل آمریکای شمالی در زمینه 6G و نسل‌های آینده در طول دهه پیش رو با هم متحد شده‌اند و تلاش خود را برای تکامل طولانی مدت 5G نیز ادامه خواهند داد.

همچنین در بهمن ماه گذشته بود که اپل فهرستی از مشاغل مورد نیاز خود را منتشر کرد که در آن‌ها 6G مشخصاً ذکر شده بود و در بخش توضیحات یکی از این فهرست‌ها آمده بود که فعالیت افراد پذیرفته شده پیرامون پژوهش و طراحی نسل بعدی سیستم‌های ارتباطی بی سیم (6G) برای شبکه‌های دسترسی رادیویی و شرکت در گردهمایی‌های صنعتی و یا آکادمیک مربوط به فناوری 6G خواهد بود.

شبکه 6G

در توضیحات این فهرست همچنین به اهمیت این موقعیت شغلی اشاره شده که شما فرصتی خاص و ارزشمند را برای شکل دادن به نسل بعدی فناوری بی سیم به دست خواهید آورد که تأثیر عمیقی بر محصولات آینده اپل خواهد داشت، «در این موقعیت شغلی شما نفر اصلی یک گروه پژوهشی پیشرو هستید که مسئولیت ایجاد نسل جدید فناوری‌های دسترسی رادیویی را در دهه پیش رو بر عهده دارد».

بر اساس گزارش وب‌سایت Telecoms، اداره ملی مالکیت معنوی چین (CNIPA) هفته گذشته از طریق رسانه‌های دولتی این کشور اعلام کرد که چین در زمینه تعداد پتنت های ثبت شده مربوط به شبکه 6G در جهان پیشتاز است. این مرکز در روز جهانی مالکیت معنوی اعلام کرد که از حدود ۳۸ هزار پتنت ثبت شده مرتبط با شبکه 6G در سرتاسر دنیا، ۱۳۴۴۹ پتنت یا ۳۵ درصد آن‌ها مربوط به چین است و آمریکا با ۱۸ درصد از پتنت های ثبت شده در جایگاه دوم قرار دارد.

شبکه 6G

اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش پروژه‌های تحقیقاتی خود در رابطه با شبکه 6G را آغاز کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ کشور یا منطقه‌ای در این بخش نسبت به دیگران برتری نداشته باشد، اما CNIPA به مقامات چینی توصیه کرده است که از برتری خود در فناوری 5G استفاده کند تا در این زمینه نیز پیشتاز باقی بمانند. این مرکز همچنین گفت که چین باید به سمت همکاری با شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای فعال در این عرصه همچون NEC، سامسونگ و میتسوبیشی برود تا از وابستگی این کشور به فناوری‌های آمریکایی و اروپایی در زمینه‌های مهم 6G ، بکاهد.

اگرچه چین در زمینه تعداد پتنت 6G در جهان پیشتاز است،‌ اما فقط یک شرکت از این کشور در فهرست ده شرکت برتر در این زمینه قرار دارد و شرکت‌های NED، ارتباطات دوو و میتسوبیشی سه شرکت برتر در زمینه پتنت های 6G در جهان هستند. هرچند هوش مصنوعی نقش مهمی در شبکه 6G بازی می‌کند، و شرکت‌های چینی ۷۵ درصد از پتنت های نسل ششم در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ۴۰ درصد از پتنت های مربوط به فناوری تراهرتز 6G در اختیار چین است و ۶ دانشگاه و مرکز پژوهشی چینی در میان ۱۰ مرکز برتر در این بخش قرار دارند. دانشگاه علوم الکترونیک و فناوری چین و دانشگاه مترولوژی این کشور به عنوان دو مرکز اول این لیست شناخته می‌شوند.

شبکه 6G

استاندارهای 6G هنوز فاصله زیادی تا نهایی شدن دارند، اما در حال حاضر گفته می‌شود که سرعت ارائه شده در شبکه 6G در مقیاس ترابیت و تا ۱۰۰ برابر بیشتر از ظرفیت نسل پنجم خواهد بود و امواج 6G از زیر آب تا فضای بیرون از جو را نیز پوشش می‌دهد.

اگر شبکه 5G به کاربران اجازه می‌دهد یک فیلم سینمایی را در چند ثانیه دانلود کنند، صنایع جدید ایجاد کنند و از خودروهای خودران و فناوری‌های جدید پشتیبانی می‌کند؛ تصور کنید که اگر شبکه 6G واقعاً سرعتی ۱۰۰ برابر شبکه 5G داشته باشد، چه کارهایی می‌توان با آن انجام داد. به همین دلیل کشورهای توسعه یافته صنعتی در تلاش برای پیشتازی در عرصه ارتباطات 5G و 6G هستند.

البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که وقتی درباره آینده 5G و 6G صحبت می‌کنیم، بیشتر به تأثیرات سرعت بیشتر بر کاربران عادی می‌پردازیم. اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که خدمات بی سیم سریع در عرصه نظامی نیز تأثیرگذار هستند و خود این موضوع دلیل دیگری برای رقابت کشورها در زمینه شبکه 6G است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چین از فناوری شیش جیش به ایران هم میده یا اینهم مثل برجام درجام میزنه فقط