قارچ سیاه

محققان از شیوع قارچ سیاه در میان مبتلایان ویروس کرونا کشور هند ابراز نگرانی کردند

محققان از شیوع یک عفونت نادر به نام موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه در میان بهبودیافتگان و مبتلایان ویروس کرونا کشور هند ابراز نگرانی کردند.

کشور هند با تشدید موج دوم شیوع ویروس کرونا مواجه است و همزمان با این شرایط بحرانی پزشکان از شیوع یک عفونت نادر به نام قارچ سیاه در میان بهبودیافتگان و مبتلایان کروناویروس این کشور خبر دادند که نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است.

شیوع قارچ سیاه در میان مبتلایان به کرونا

موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه جزو عفونت‌های بسیار نادر محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در معرض کپک موکور به وجود می‌آید؛ این عفونت با تاثیر روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها خطرات زیادی را به ویژه برای افراد دیابتی یا دارای نقص ایمنی شدید نظیر بیماران سرطانی یا مبتلایان به ایدز به همراه خواهد داشت.

شورای پژوهش پزشکی دولتی هند به تازگی به پزشکانی که بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بیماران دیابتی و بیماران دچار نقص دستگاه ایمنی را درمان می‌کنند هشدار داد تا نسبت به نشانه‌های اولیه عفونت قارچ سیاه مراقب باشند. از نشانه‌های این عفونت می‌توان به درد سینوس یا انسداد بینی در یک طرف صورت، سردرد یک طرف، تورم یا بی‌حسی در صورت، دندان‌درد و شل شدن دندان اشاره کرد.

تغییر رنگ بینی، کم شدن دید چشم، درد قفسه سینه، نقص در تنفس و سرفه با خلط خونی از سایر عوارض این عفونت است. همچنین این عفونت با دیابت ارتباط نزدیکی دارد. در واقع احتمال تشدید دیابت به دلیل استفاده از داروهای استروئیدی نظیر دگزامتازون که برای درمان موارد شدید کرونا به کار می‌رود، زیاد است.

علاوه بر کشور هند، شیوع عفونت قارچ سیاه در بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چند کشور دیگر نظیر انگلیس، فرانسه، آمریکا، اتریش، برزیل و مکزیک نیز مشاهده شده است، اما میزان مبتلایان به این عفونت در کشور هند بسیار زیاد بوده که دلیل آن به بالا بودن مبتلایان دیابت در این کشور نیز مربوط می‌شود. موارد شدید به موکورمایکوزیس احتمال دارد به درمان با داروهای ضد قارچی ویژه و جراحی‌های متعدد نیاز پیدا کنند.

یکی از بیمارستان‌های شهر بمبئی اعلام کرد طی هفته اخیرا حداقل 10 بیمار مبتلا به عفونت قارچ سیاه شناسایی شدند که از کل موارد ابتلا به این عفونت طی سال پیش از شیوع کرونا بیشتر است. تمام این 10 بیمار یا به کرونا مبتلا بودند، یا دیابت داشتند و یا به آنها داروهای مهارکننده ایمنی تزریق شده بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*