پیدا کردن آدرس آی‌پی

نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی (IP) در گوشی‌های اندرویدی و آیفون

اگر به دنبال پیدا کردن آدرس آی‌پی گوشی اندوریدی یا آیفون خود هستید، در اینجا با نحوه پیدا کردن آدرس IP گوشی هوشمندتان آشنا شوید.

شاید به نظر‌تان، پیدا کردن آدرس آی‌پی کامپیوترهای ویندوزی و مک به سختی پیدا کردن آدرس آی‌پی (IP) گوشی‌های اندرویدی و آیفون نیست، اما در حقیقت، پیدا کردن آدرس آی‌پی هر دستگاه متصل به شبکه اینترنت، کار دشواری نیست! در ادامه، نجوه پیدا کردن آدرس آی‌پی در گوشی‌های اندرویدی و آیفون را برای شما توضیح خواهیم داد. علاوه بر نحوه پیدا کردن آی‌پی گوشی، در ادامه به معنا، نحوه مشاهده و به نحوه خصوصی نگه داشتن هر دو  آدرس آی‌پی عمومی و خصوصی، می‌پردازیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

آدرس آی‌پی چیست؟

در ابتدا، باید به معنای «دقیق» آدرس آی‌پی بپردازیم تا چیستی و کاربرد دقیق آن برای شما کاملا مشخص شود تا بتوانید از اطلاعات این مطلب، استفاده کنید. کلمه آی‌پی IP در واقع مخفف Internet Protocol مرسوم به پروتکل اینترنت است. این برچسب که شامل اعداد است به هر دستگاه متصل به اینترنت، زده می‌شود. در فضای اینترنت، هر دستگاه متصل به اینترنت، بر اساس آی‌پی شناخته می‌شود. بنابراین اگر با خود فکر کرده‌اید که آیا گوشی اندرویدی یا آیفون آی‌پی دارند یا خیر؛ پاسخ کوتاه «بله» است، تا زمانی که به اینترنت متصل هستند.

آگاهی از آی‌پی دستگاه، به شما کمک می‌کند، دستگاه را هم در شبکه خانگی و هم در فضای اینترنت تشخیص بدهید. در واقع، برای هر دستگاه منحصربه‌فردی من جمله گوشی، 2 آدرس آی‌پی وجود دارد که بوسیله آن، می‌توان آن دستگاه را شناسایی کرد:

  • آدرس آی‌پی عمومی (یا آدرس آی‌پی جهانی)، آدرسی است که چگونه سایر اینترنت، هر دستگاه متصل به شبکه شما را مشاهده می‌کند. از آن‌جایی که این آی‌پی شبکه محور است، اگر بخواهید در خانه از هر دستگاه اعم از گوشی، کامپیوتر یا هر دستگاهی دیگری استفاده کنید، در هر صورت، آی‌پی عمومی شما یکسان خواهد بود.
  • آدرس آی‌پی خصوصی (یا آدرس آی‌پی محلی)، یک دستگاه منحصربه‌فرد را بر روی شبکه مشخص و شناسایی می‌کند. بواسطه این آدرس آی‌پی، هر دستگاه تنها یک آی‌پی مشخص در یک شبکه خواهد داشت و می‌توان این آدرس منحصربه‌فرد را در شبکه‌های خصوصی دیگر نیز رویت کرد.

هنگام بررسی آدرس آی‌پی دستگاه خود، احتمالا دو آدرس IPv4 و IPv6 را نیز مشاهده می‌کنید. آدرس IPv4 کوتاه‌تر است، اما به دلیل اتصال دستگاه‌های زیادی به اینترنت با این آدرس، این آی‌پی‌ها در جهان در حال اتمام هستند. در عوض، آی‌پی‌های IPv6 به آسانی قابل خواندن نیستند، اما به اندازه کافی از آن‌ها وجود دارد که برای مدتی طولانی‌ای در جهان باقی بمانند. در بسیاری از مواقع، هنوز آدرس‌های IPv4 اکثریت را تشکیل می‌دهند، اما در آینده، آدرس‌های IPv6 جایگزین آن‌ها خواهند شد.

نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی خصوصی در گوشی

همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم، برای هر دستگاه، هر 2 آدرس آی‌پی خصوصی و عمومی وجود دارد. در ادامه، به نحوه پیدا کردن آدرس خصوصی گوشی در شبکه خانگی می‌پردازیم.

نحوه پیدا گردن آدرس IP در گوشی‌های اندرویدی

در ذیل، به مراحل پیدا کردن آدرس آی‌پی از طریق یک گوشی «پیکسل» با سیستم عامل «اندروید 11» پرداختیم. با توجه به نسخه سیستم عامل و دستگاه، ممکن است تفاوت‌های جزئی در مکان و نام‌های منو وجود دارد:

  1. به Setting بروید، بر روی Wi-Fi کلیک کنید و سپس بر روی Network & internet را فشار دهید
  2. اگر هنوز به شبکه وای‌فای خود متصل نشده‌اید، همین الان این کار را انجام دهید
  3. بر روی شبکه خود کلیک کنید و گزینه Advanced را  فشار دهید
  4. در اینجا در پایین گزینه Network Details، می‌توانید اطلاعات مربوط به آدرس آی‌پی و سایر اطلاعات شبکه مربوط به دستگاه خود را مشاهده کنید؛ در صورت وجود داشتن آدرس آی‌پی IPv6 برای دستگاه اندرویدی شما، در پایین همین صفحه، به شما نشان داده خواهد شد

نحوه پیدا کردن آدرس IP در آیفون

برای پیدا کردن آدرس آی‌پی در آیفون، مراحل ذیل را دنبال کنید:

  1. به Setting بروید، گزینه Wi-Fi را کلیک کنید
  2. اگر هنوز به شبکه خانگی متصل نشده‌اید، بر روی آن کلیک کنید و متصل شوید
  3. بر روی گزینه Your Network’s Name کلیک کنید تا تا گزینه‌ها و اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید
  4. شما در پایین تیتر IPv4 Address، فیلد IP Address را مشاهده خواهید کرد

نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی عمومی در گوشی 

حالا که نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی خصوصی گوشی را می‌دانید، بیاید نگاهی به نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی عمومی (یا همان آدرس آی‌پی جهانی) گوشی بی‌اندازیم. پیدا کردن و مشاهده کردن آدرس آی‌پی عمومی گوشی بسیار ساده است، زیرا هر دستگاه متصل به فضای اینترنت می‌تواند آن را شناسایی و مشاهده کند. وبسایت‌های بسیاری وجود دارد که بلافاصله آی‌پی گوشی را به شما نمایش می‌دهند. برای اطلاع از آدرس آی‌پی عمومی گوشی ، مرورگر کروم یا سافاری یا هر مرورگر دیگری که استفاده می‌کنید را اجرا کنید و به یکی از وبسایت‌‎های ذیل مراجعه کنید:

با مراجعه به این وبسایت‌ها، متوجه خواهید شد که برخی از این وبسایت‌ها موارد دیگری اعم از محل زندگی (تنها شهر و کشور)، نام ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و برخی موارد دیگر را نیز را به شما نمایش خواهند داد. دلیل این موضوع این است، که آدرس آی‌پی عمومی ما چنین اطلاعتی را با خود منتقل می‌کند. آدرس آی‌پی عمومی، نام و محل دقیق زندگی کاربری را افشا نمی‌کند، اما دست کم، می‌توان شهر دقیق زندگی کاربر را افشا کند!

برخی از وبسایت‌های مشابه به شما این فرصت را می‌دهند، هر آدرس IP را ردیابی کنید تا موقعیت جغرافیایی آن را مشاهده کنید. در ادامه، بیشتر درباره حریم خصوصی آی‌پی کاربران بحث خواهیم کرد.

راهنمای متوجه شدن تفاوت آدرس آی‌پی پویا و ایستا

در بسیاری از مواقع، وضیعت هر 2 آدرس آی‌پی عمومی و آدرس آی‌پی مخصوص گوشی، وضعیت یکسانی ندارند. در هر دو  حالت، احتمالا گوشی شما از آدرس آی‌پی پویا استفاده می‌کند. این موضوع، این گونه معنی می‌شود که پس از گذشت مدتی و یا هنگامی‌ که دستگاه ریبوت (ریستارت) ‌می‌شود، دستگاه شما یا کل شبکه، آدرس آی‌پی جدیدی پیدا خواهد کرد. درحالیکه، آدرس ایستا شما در این طریق، در طول زمان تغییر پیدا نمی‌کند.
مدیریت آدرس آی‌پی پویا برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت (هم‌چون ایرانسل یا همراه اول) راحت‌تر است. شما می‌توانید از شرکت ارائه اینترنت خود بخواهید برای شما آدرس آی‌پی ایستا صادر کنند، اما این موضوع، هزینه‌های اضافی را به همراه خواهد داشت. داشتن این چنین آدرس‌هایی، برای کاربران خانگی الزامی نیست، مگراینکه، شما بخواهید سروری را میزبانی کنید که به سایرین از خارج خانه دسترسی بدهید.

در خصوص آدرس آی‌پی‌های خصوصی، روتر شما به‌صورت پویا و با استفاده از پروتکل DHCP (پروتکل پیکربندی پویای میزبان)، آن‌ها (آدرس‌های آی‌پی خصوصی) را به دستگاه‌های مختلف اختصاص می‌دهد. عملا، این موضوع به این معنی است که هنگامی‌که شما یک دستگاه جدید را به شبکه وای‌فای خانگی متصل می‌کنید، شما نیازی به تنظیم دستی آدرس آی‌پی برای این دستگاه ندارید و نیازی نیست کار دیگری انجام بدهید.

در صورت تمایل می‌توانید، آدرس‌های آی‌پی ایستا خصوصی را با استفاده از روتر و تنظیمات به دستگاه‌های مختلف خود اختصاص دهید. اما، انجام این موضوع، امری است که تنها برای کاربران حرفه‌ایی برای امور خاص «شاید» نیاز است و الزامی برای کاربران عادی ندارد. اگر کاربران ناآشنا این کار را به درستی انجام ندهند، این امر می‌تواند همراه با بروز مشکلات جدی‌ای هم‌چون «تداخل آی‌پی» همراه است؛ بنابراین، خطرات و آسیب‌پذیری‌های آتی، به امتحان این موضوع نمی‌ارزد!

نحوه پنهان کردن آدرس آی‌پی گوشی 

پس از اطلاع از آدرس آی‌پی فعلی گوشی و فهمیدن این موضوع که این آدرس می‌تواند محل زندگی شما «تا حدودی» افشا سازد، شاید نگرانی‌ها و مسئولیت‌هایی در خصوص حفظ حریم خصوصی در وجود خود احساس کنید. اگر در این رابطه می‌خواهید، از اطلاعات و حریم خصوصی خود در فضای اینترنت مراقبت کنید؛ بهتر است از وی.پی.ان استفاده کنید.
در صورت اتصال به اینترنت با استفاده از وی.پی.ان، تمامی ترافیک شما از طربق سرورهای فراهم شده «دروغین» عبور می‌کند. بنابراین، این طور به نظر می‌رسد که ترافیک اینترنت عبوری شما از محل دیگری نشات می‌گیرد که نماینگر محل زندگی شما نیست. بنابراین در صورت استفاده از یک وی.پی.ان، تشخیص و شناسایی، آدرس آی‌پی دستگاه و محل زندگی کاربر در حین اینترنت گردی با مرورگر دشوارتر می‌شود.

نتیجه گیری

هیچ فرقی ندارد از چه برندی استفاده می‌کنید، بهرحال در هر صورت، بخشی از آدرس آی‌پی شما قابل رویت است. با اینکه بررسی پیوسته آدرس آی‌پی برای کاربران الزامی نیست، اما بهتر است با نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی دستگاه خود آشنا باشید. با دانستن آدرس آی‌پی، مشکل‌زدایی برخی ایرادهای مرتبط به شبکه آسان‌تر می‌شود. آیا به نظر شما، نمایش محل زندگی بواسطه آدرس آی‌پی، می‌تواند منجر به نقض حریم خصوصی شود؟ نظرات خود را با ما در گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*