بازار لوازم خانگی ایران

برای بازگشت شرکت‌های خارجی به بازار لوازم خانگی ایران چه شروطی وجود دارد؟

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی همکاری با خارجی‌ها را مفید دانست و گفت بازگشت شرکت‌های خارجی به بازار لوازم خانگی ایران نیازمند شروطی است.

به عقیده دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، داد و ستد با شرکت‌های خارجی می‌تواند موجب پیشرفت ایران شود؛ اما برای همکاری با آن‌ها لازم است که سه شرط رعایت شود. نخستین شرطی که باید رعایت شود اعمال ممنوعیت به مدت پنج سال برای کالاهایی است که مشابه داخلی دارند و نباید به هیچ‌عنوان این شرط پایمال شود.

خروج شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ از ایران

شدت گرفتن تحریم‌های اعمال شده از طرف آمریکا باعث شد که دو شرکت سامسونگ و ال جی که سرمایه‌گذاران صنعت لوازم خانگی محسوب می‌شدند با طرف ایرانی قطع همکاری کنند و از کشور خارج شوند. هم‌‌اکنون دو برند سام و جی پلاس جایگزین سامسونگ و ال جی شدند و تأمین کننده قطعات آن‌ها کشورهای به غیر از کره جنوبی هستند. اما هم‌اکنون و به دنبال گمانه‌زنی‌ها در خصوص احیای برجام و گفت‌وگوی ایران با کشور‌های اروپایی، بحث‌هایی مبنی بر همکاری مجدد شرکت‌های خارجی با ایران به میان آمده است که بسیاری از افراد با آن مخالف و تعدادی نیز با آن موافق هستند.

بر اساس اظهارات معاون دادستان کل کشور، هیچ کالایی که دارای مشابه داخلی باشد اجازه ورود به کشور را ندارد و همچنین انجمن صنفی تولیدکنندگان نیز پیشنهاد داده است که شرکت‌های خارجی که در زمان تحریم‌ها با کشور قطع همکاری کردند و از کشور خارج شدند، ورود مجددشان به کشور ممنوع شود. از طرف دیگر یکی از اعضای هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت با انجام این کار موافق نیست و معتقد است که باید با شرکت‌های خارجی تعامل کرد. وزارت صمت نیز همکاری مجدد با شرکت‌های خارجی را الزامی نمی‌داند.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی نیز طی مصاحبه‌ای در ارتباط با احتمال بازگشت خارجی‌ها به بازار لوازم خانگی ایران عنوان کرد که این موضوع بسته به سیاست‌های کلان کشور دارد. شاید سیاست کشور بر این باشد که فقط خودش تولید کند و هیچ وارداتی صورت نگیرد؛ اما احتمال به وقوع پیوستن این سیاست بسیار کم است، زیرا مسئولان کشور ما دید بازی دارند و به دنبال تعامل با کشورهای خارجی هستند. اما تعامل با خارجی‌ها نباید به گونه‌ای باشد که منافع ملی به خطر بیفتد.

وی با اشاره به این موضوع که در تعامل با کشورهای خارجی باید توجه خاصی به دستاوردهای صنایع کشور و لوازم خانگی، سرمایه‌گذاری‌ها و تعمیق ساخت داخل شود عنوان کرد که هیچ‌ فرد ایرانی دوست ندارد که این دستاوردها نابود شود. همکاری با شرکت‌های خارجی در یک نگاه کلی باعث پیشرفت کشور می‌شود؛ اما در این همکاری باید منافع کشور و تولیدکنندگان نیز در نظر گرفته شود.

شرایط بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی ایران

عباس هاشمی در ادامه عنوان کرد که برای بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی ایران باید در ابتدا به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه به تولید داخلی، از ورود کالاهای نهایی به کشور به مدت 5 سال جلوگیری شود. با اعمال این سیاست تولیدکنندگان می‌توانند با آرامش خاطر به تعیین برنامه تولید خود بپردازند. در گام بعدی نیز باید بخشی از سهام شرکت‌های تولیدی داخلی به شرکت‌های خارجی واگذار شود تا از این راه قالب‌ها و تجهیزات جدید به کشور وارد شود و همچنین تولیدکنندگان داخلی در حوزه مدیریت و بازار آموزش‌های جدیدی را ببینند. در گام سوم نیز باید به منظور رونق بخشیدن به صادرات با کشورهای خارجی همکاری کرد، زیرا موقعیت مکانی و شرایط حمل و نقلی خوب ایران می‌تواند توجه شرکت‌های معتبر جهان را برای سرمایه‌گذاری در ایران جلب کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واردات لوازم خانگی فقط موجب بیکاری جوانان میشه

    دولت قیمت دلار رو نباید روی 23 نگه داره و از ارز مالیات بگیره تا واردات صرفه نداشته باشه

    با سپاس