تجهیزات 5G

ایرانسل بومی‌سازی تجهیزات 5G را با سرعت ادامه می‌دهد

ایرانسل در میزگرد آنلاین بومی‌سازی صنعت ICT در بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران اعلام کرد بومی‌سازی تجهیزات 5G را با سرعت ادامه می‌دهد.

بعدازظهر سه‌شنبه ۲۸ اردبیهشت ماه 1400 میزگرد آنلاین بومی‌سازی صنعت ICT (دستاوردهای نوین اپراتورهای موبایل) در بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران به صورت آنلاین برگزار شد. در این میزگرد دکتر حسن بولوردی (معاون فنی و مهندسی ایرانسل)، مهندس فرامرز رستگار (دبیر و عضو هیئت‌مدیره سندیکای مخابرات)، دکتر حمید بهروزی (قائم‌مقام)، مهندس مرتضی طاهری‌بخش (معاون فنی و مهندسی شبکه) و دکتر وحید شاه‌منصوری (معاون شبکه‌های نوین مرکز تحقیق و توسعه همراه اول)، دکتر عباس محمدی (عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر) و دکتر محمدرضا پاکروان (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف) و نیز جمعی از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور داشتند.

ادامه بومی‌سازی تجهیزات 5G توسط ایرانسل

تجهیزات 5G

اپراتور ایرانسل در میزگرد بومی‌سازی صنعت ICT (دستاوردهای نوین اپراتورهای موبایل) بر گسترش حمایت از بومی‌سازی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به ویژه تجهیزات 5G تأکید کرد. دکتر حسن بولوردی، معاون فنی و مهندسی ایرانسل نیز در این میزگرد با اشاره به برنامه این اپراتور در حمایت از بومی‌سازی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران عنوان کرد اپراتور ایرانسل از ابتدای تأسیس همواره به تولید داخل و ظرفیت‌های داخلی توجه ویژه داشته است. وی افزود از ابتدای سال ۱۳۹۸ و با افتتاح مجموعه ایرانسل لبز به عنوان بازوی تحقیق و توسعه، اپراتور ایرانسل به شکل جدی گامی در استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی در راستای بومی‌سازی تجهیزات و نیازمندی‌های خود برداشته است. وی افزود ذیل مجموعه ایرانسل لبز، علاوه بر بخش تحقیق و توسعه، آکادمی ایرانسل و مرکز نوآوری ایرانسل نیز ایجاد شده است تا برای استفاده از توان استارتاپ‌ها و حمایت از آنها، اقدامات ضروری به شکل متمرکز به انجام برسد.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در ادامه بیان کرد:

از مهم‌ترین برنامه‌های ایرانسل می‌توان به مشارکت با دانشگاه‌ها و تعریف آزمایشگاه‌های مشترک و ایجاد زیرساختی برای استفاده دانشجویان، استادان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد که در این حوزه آزمایشگاه 5G ایرانسل در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شده و در اختیار جامعه علمی کشور قرار گرفته است و تأسیس آزمایشگاه مشابه در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز در برنامه ایرانسل قرار دارد. از مهم‌ترین نتایج عملیاتی اقدامات ایرانسل در بخش تحقیق و توسعه این است که مودم بومی 5G را آزمایش کرده‌ایم و در مرحله تولید انبوه آن با حمایت ایرانسل هستیم و حمایت از تولید آنتن بومی را نیز در برنامه داریم.

بولوردی در ادامه بیان کرد اپراتور ایرانسل از سال 95 مطالعه روی 5G را به شکل پایلوت و آزمایشگاهی آغاز کرده بود و در سال 96 برای اولین بار در کشور نمونه‌ای از شبکه کامل 5G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد آزمایش قرار داد. در اول مرداد 99 نیز ایرانسل توانست اولین سایت تجاری 5G ایران را راه‌اندازی کند و در حال حاضر در 4 شهر ایران، 7 سایت تجاری 5G را بهره‌برداری کرده و این سایت‌ها هم‌اکنون در حال خدمات‌رسانی به کاربران هستند.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در ادامه افزود ضمن راه‌اندازی این سایت‌ها، در ساختمان مرکزی ایرانسل نیز زیرساخت‌های ضروری برای میزبانی از شرکت‌های فناور متقاضی تست در لایه دسترسی و هسته شبکه نیز به شکل آفلاین و هم شبکه آنلاین آماده کرده‌ایم. وی در خصوص سرمایه‌گذاری اپراتورها در بومی‌سازی نیز پیشنهاد کرد قسمتی از سهم درآمدی دولت از اپراتورها به شکل نظام‌مند و در قالب یک صندوق در نهادی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص پیدا کند و به شکل مستمر در حوزه بومی‌سازی هزینه شود.

بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، کامپیوتر و مهندسی پزشکی با مشارکت و حضور ایرانسل به عنوان حامی اصلی توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی كنفرانس در دانشگاه امیرکبیر از ۲۸ تا ۳۰ اردبیهشت ماه 1400 به شکل آنلاین و نیمه حضوری برگزار می‌شود. اپراتور ایرانسل نیز در این کنفرانس، به انتقال تجربیات خود در خصوص پیشتازی در حوزه‌هایی نظیر راه‌اندازی 5G و مطالعات 6G خواهد پرداخت.

از اهداف حضور ایرانسل در این کنفرانس می‌توان به شناسایی و تشویق ایده‌های نوآورانه در صنعت برق و مخابرات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربیات در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین تلفن همراه مانند خدمات 5G و مطالعات در حوزه فناوری نسل ششم (6G)، ارائه خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، تجربه‌های راه‌اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینه نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و نیز ارائه مزیت‌ها و توانمندی‌های خود برای جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی اشاره کرد.

گفتنی است در نخستین روز برگزاری این نمایشگاه علاوه بر میزگرد بومی‌سازی صنعت ICT، در میزگرد دیگری در قالب این کنفرانس، معاون منابع انسانی ایرانسل در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و اشتغال در صنعت برق و مخابرات با حاضران بحث و تبادل نظر کرد. همچنین در کارگاه جانبی این کنفرانس با عنوان شبکه‌های موبایل و بهینه‌سازی رادیویی آن نیز ایرانسل تجربیات خود در این حوزه را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشت و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*