همراه اول

حمایت چند وجهی همراه اول از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

اپراتور همراه اول در میزگرد تخصصی بومی سازی صنعت ICT – دستاوردهای اپراتورهای موبایل اعلام کرد از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت می‌کند.

روز سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 میزگرد تخصصی «بومی سازی صنعت ICT – دستاوردهای اپراتورهای موبایل» در بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران به شکل آنلاین و همچنین با حضور اعضای مشارکت‌کننده در میزگرد در محل برج همراه برگزار شد. در این پنل حمید بهروزی، (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و قائم‌مقام مدیرعامل اپراتو همراه اول)، فرامرز رستگار (دبیر سندیکای مخابرات)، وحید شاه منصوری (رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول) مرتضی طاهری بخش (معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول)، حسن بولوردی (معاون فنی و مهندسی ایرانسل)، محمدرضا پاکروان (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف)، عباس محمدی (عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر) و کریم محمدپور اقدم (عضو هیئت علمی تهران) حضور داشتند.

حمایت چند وجهی همراه اول از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

 همراه اول

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این میزگرد به فعالیت‌هایی که توسط اپراتورهای تلفن همراه برای حمایت از تولیدات بومی انجام شده و همچنین به توجه ویژه هر دو اپراتور اصلی تلفن همراه به موضوع تحقیقات اشاره کرد و گفت سرمایه‌گذاری ما در حوزه پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی به ویژه با تمرکز بر حوزه فناوری‌های نوین، این سیگنال را برای جامعه علمی ارسال کرده که پژوهش در کشور خریدار دارد. وی افزود این رویکرد را می‌توان در اعطای حمایت پژوهشی (گرنت) به پایان نامه‌های مرتبط با حوزه‌های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برای تشویق دانشجویان و بهره‌مندی از توانمندی اساتید مشاهده کرد.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در قالب فراخوان‌های خریدی که همراه اول منتشر کرده اشاره داشت و گفت:

پیرو این فراخوان‌ها، شرکت‌های دانش بنیان به سرمایه‌گذاری ترغیب شدند؛ اما نکته‌ای که این شرکت‌ها باید ضمن احتساب حمایت همه جانبه اپراتور داشته باشند، این است که با توجه به اهمیت سرعت عمل، هم توجه خاص به امر «تیم» و هم «سرمایه گذاری» داشته باشند تا در روند حرکت محصول به سمت بلوغ آسان شود. ما شرکت‌هایی که توان تولید تجاری دارند را شناسایی کرده، نمونه‌های اولیه آنها را در آزمایشگاه‌های خود تست و تأیید می‌کنیم و زمینه استفاده همراه اول از آن را محصولات را فراهم خواهیم کرد.

بهروزی در ادامه بیان کرد برای مثال از ابتدای مطالعات مرتبط با 5G، تمرکز ما روی بومی‌سازی این نسل از فناوری بود و در حال حاضر نیز یکی از هدف‌گذاری‌های ما این است که بین 50 تا 80 درصد تجهیزات مورد نیاز اپراتور را ظرف 3 سال آینده از طریق تولیدات داخلی تأمین کنیم؛ از این رو اگر نگاه شرکت‌های دانش بنیان نیز بنیادی باشد، می‌توانند محصولی در رده بخش تلکام به تولید برسانند.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه بیان کرد نقش اپراتورهای ارتباطی در ترغیب کنندگی، حمایتگری، آزمایش کنندگی تولیدات دانش بنیان و در تحمل ریسک‌های مربوطه خلاصه می‌شود. وی افزود از این رو فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های نوآور و دانش بنیان فراهم شده است تا با همراهی بدنه اپراتور اول تلفن همراه، بتوانند محصولات بومی خود را وارد فاز تولید صنعتی کنند.

بهروزی در ادامه به اهتمام مدیرعامل همراه اول بر حمایت از تولیدات بومی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های اپراتور اول تلفن همراه برای ایجاد حرکت در صنعت ارتباطات کشور اشاره کرد و گفت جایگاه وزارت ارتباطات برای تسهیل این روند کلیدی است. وی افزود وزارت ارتباطات با داشتن زیرساخت ارتباطی کشور باید در سال جاری و سال‌های آینده درصد چشمگیری از مصارف خود را به خرید از محصولات دانش بنیان تخصیص دهد و انجام این امر را در راستای حمایت از تولید داخلی از وزارت ارتباطات انتظار داریم. وی افزود همچنین یکی از راه‌ها حمایت مرکز تحقیق و توسعه ما از شرکت‌های نوپایی است که می‌خواهند محصولات اولیه خود را به شکل پایلوت به تولید برسانند و مراحل تست، صنعتی سازی و تجاری سازی را انجام دهند.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه بیان کرد:

راه دیگر حمایتی ما استفاده از ظرفیت هاب‌های استانی برای سوق دادن جهت سرمایه گذاری‌ها به سمت مناطق است؛ اما اگر میزان سرمایه گذاری‌های بیشتری نیاز باشد به سمت شرکت حرکت اول هدایت می‌شود. علاوه بر این موارد حضور فعال همراه اول در مراکز نوآوری و در کنار قطب‌های دانشگاهی است که اتفاق خوبی در راستای حمایت از تولیدات نوآورانه است و نهایتا هم در تعاملی که با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم، این صندوق پذیرفته در راستای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بومی، حمایت‌هایی را در قالب تخصیص وام‌های کم بهره به شرکت‌ها انجام دهد.

کاهش اتکا به خارج از کشور در برنامه های تحقیقاتی همراه اول

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در این میزگرد به راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در اسفند 1398 اشاره کرد و گفت ماموریت‌های این مرکز در ارتباط با صنعت ارتباطات و با اولویت تامین نیازهای گروه همراه اول است؛ برای مثال تا به امروز توجه ما به حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری معطوف بوده و در قدم بعد به سمت بومی‌سازی محصولات استراتژیک با اولویت اپراتور اول تلفن همراه حرکت خواهیم کرد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه بیان کرد در این حوزه‌ها فراخوان‌های مختلفی را طی یک سال اخیر برای شناسایی تیم‌های فعال منتشر کردیم. وی افزود سعی کردیم با ایجاد مشوق‌هایی به تشکیل تیم‌ها کمک کنیم؛ چراکه بر این باوریم حرکت به سمت تولید در عرصه مخابرات به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد. وی افزود نگاه ما در اپراتور همراه اول به کاهش اتکا به خارج از کشور است و طی یک سال اخیر حدود هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه سامانه‌ها و پلتفرم‌های بومی خرید انجام داده‌ایم.

دعوت همراه اول از استارتاپ‌ها برای ورود به حوزه 5G

مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز در این میزگرد حضور پیدا کرد و گفت همراه اول ورود به فناوری 5G را از سال 1395 و با همکاری دانشگاه‌ها شروع کرده و به کمک توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های داخلی توانست فرایند بومی کردن این فناوری به انجام برساند. وی افزود در حال حاضر در حوزه 5G توانستیم بر این فناوری به تسلط برسیم و این دستاورد برای کشور و صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار با اهمیتی است.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در ادامه فرکانس را یکی از چالش‌های اصلی پیش پای توسعه فناوری 5G برشمرد و گفت اگر بخواهیم از سمت اپراتور سفارشی دهیم و آنتنی ساخته شود، به مشخص بودن فرکانس نیاز داریم؛ همچنین بعد از آن با توجه به تدوین نقشه راه همکاری اپراتورها با صنایع و سیاست‌های حمایتی رگولاتوری دارای اهمیتی زیادی است.

طاهری بخش در ادامه گفته‌های خود به سند استخراجی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای توسعه این فناوری که مواردی نظیر توسعه بستر فیبرنوری را شامل می‌شود اشاره کرد و گفت:

در بخش دیگری از این سند به توسعه 5G به صورت هات اسپات در 2021 اشاره شده که ما سال 1399 روی شبکه تجاری این فناوری را زیر بار بردیم و امیدواریم در سال جاری نیز اجرای پایلوت را با صنایع انجام دهیم. در ادامه نیز بحث واگذاری بیشتر باندهای فرکانسی مطرح است تا اینکه بعد از 2024 شروع پوشش سراسری این فناوری را داشته باشیم. استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور باید به صنایعی نظیر فولاد، انرژی، خودروسازی، بنادر حمل و نقل و مباحثی نظیر شهرهای هوشمند کمک کنند تا این صنایع نیازهایشان را شناسایی و با توجه به کاربردهای 5G به سمت رفع این نیازها حرکت کنند؛ چراکه فناوری 5G فقط B2C نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*