نسخه آزمایشی اندروید ۱۲

نسخه آزمایشی اندروید ۱۲ برای عموم کاربران منتشر شد + امکانات و ظاهر

گوگل نسخه آزمایشی اندروید ۱۲ را در دسترس عموم قرار داد. در یک ویدیو شما را با تمام ویژگی‌ها و طراحی جدید Android 12 آشنا می‌کنیم.

به دنبال انتشار چندین نسخه آزمایشی مخصوص توسعه‌دهندگان طی ماه‌های اخیر، گوگل اندروید ۱۲ را اکنون وارد فاز آزمایشی عمومی کرد. در واقع نخستین نسخه آزمایشی اندروید ۱۲ امروز همزمان با برگزاری کنفرانس Google I/O 2021 برای گوشی‌های پیکسل و گوشی‌های برخی دیگر از تولیدکنندگان اندرویدی منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

کدام گوشی‌های غیر پیکسلی آپدیت اندروید ۱۲ بتا را دریافت می‌کنند؟

اندروید ۱۲ بیشترین تغییر در طراحی را در طول تاریخ عرضه اندروید ارائه می‌کند. گوگل نام این رابط کاربری جدید را Material You گذاشته و آن را «یک راه جدید برای فکر کردن در مورد طراحی» توصیف می‌کند. شخصی‌سازی مهم‌ترین ویژگی این نسخه است و خاصیت اصلی آن تم‌های ساخته شده داینامیکی بر اساس تصویر پس زمینه گوشی شما است.

ویدیویی از تغییرات نسخه آزمایشی اندروید ۱۲

دانلود ویدیو

شما خیلی ساده یک تصویر پس زمینه انتخاب می‌کنید و سیستم به صورت خودکار تعیین می‌کند که چه رنگ‌هایی در تصویر پس زمینه شما به کار رفته است. سپس از آن رنگ‌ها در عناصر مختلف رابط کاربری از جمله سایه نوتیفیکیشن، صفحه قفل، کلیدهای ولوم کنترل، ویجت‌های جدید و غیره استفاده می‌کند.

نسخه آزمایشی اندروید ۱۲

انیمیشن‌ها و حرکت‌ها در همه جای سیستم عامل بسیار روان انجام می‌شود تا حس شناور بودن در سطح سیستم و پویایی در تعامل با سیستم عامل دست بدهد. همه چیز با پیشرفت‌های زیر قاب گوشی کارآمدتر شده است که نتیجه آن کاهش ۲۲ درصدی سرعت مورد نیاز CPU برای اجرای سرویس‌های اصلی سیستمی و کاهش ۱۵ درصدی استفاده از هسته‌های بزرگ پردازنده توسط سرور سیستمی بوده است.

نسخه آزمایشی اندروید ۱۲

سایه نوتیفیکیشن، تنظیمات سریع و کلید پاور طراحی جدیدی را به خود دیده‌اند. سایه نوتیفیکیشن‌ها با اضافه شدن نمای جدیدی برای نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها، درک‌پذیرتر و شاداب‌تر شده است. تنظیمات سریع نیز اکنون کم‌تر شده‌اند. در واقع وقتی صفحه تنظیمات سریع را به پایین صفحه می‌کشید، فقط ۴ آیکون نمایان می‌شود و خبری از آیکون‌های دیگر نیست. برای آنکه فضای بیشتری در صفحه وجود داشته باشد، سایر گزینه‌ها به صورت متنی نشان داده می‌شوند.

Google Play و Home Controls اکنون در صفحه تنظیمات سریع یکپارچه شده‌اند. شما می‌توانید با فشار دادن طولانی مدت روی کلید پاور گوشی خود، دستیار گوگل را فراخوانی کنید. این مثل قابلیتی است که برخی گوشی‌سازها در رابط کاربری سفارشی خود گنجانده‌اند.

نسخه آزمایشی اندروید ۱۲

در صفحه تنظیمات گوشی شما یک بخش جدید به نام Privacy Dashboard را مشاهده خواهید کرد که یک نما از تنظیمات مجوز و داده‌ای که توسط اپلیکیشن‌ها مصرف می‌شود را در اختیار شما می‌گذارند. شما همچنین از طریق این داشبورد می‌توانید مجوزهای ارائه شده را هم لغو کنید. یک نشانگر به گوشه سمت راست نوار وضعیت در بالای صفحه اضافه شده است که وقتی اپلیکیشنی از دوربین یا میکروفون گوشی استفاده کند، شما را مطلع خواهد کرد. شما می‌توانید خیلی سریع دسترسی اپلیکیشن‌ها به دوربین و میکروفون را از طریق گزینه‌های جدیدی که به صفحه تنظیمات سریع اضافه شده، مسدود کنید.

نسخه آزمایشی اندروید ۱۲

شما می‌توانید به جای موقعیت مکانی دقیق، موقعیت مکانی حدودی خود را با برخی اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارید. به طور مثال برای اپلیکیشن‌هایی مثل برنامه‌های هواشناسی که به موقعیت مکانی خیلی دقیق شما نیازی ندارند می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید.

Android Private Compute Core نیز قابلیتی‌هایی مثل Live Caption (زیرنویس زنده)، Now Playing (در حال پخش) و Smart Replay (پاسخگویی هوشمند) را برای حفظ حریم خصوصی شما با تمام پردازش‌های صوتی و زبانی که در خود دستگاه انجام می‌شود، با شبکه جدا می‌کند. محافظت در این بخش کاملاً منبع باز است و توسط متخصصان امنیتی قابل بررسی است.

و در پایان باید به دسترسی‌پذیرتر شدن نسخه آزمایشی اندروید ۱۲ برای کاربرانی با اختلال در بینایی اشاره کرد که شامل پشتیبانی از اسکرین شات‌های اسکرولی، اضافه شدن ویجت مکالمات به صفحه هوم برای مکالمه سریع با مخاطبان محبوب و تمام راه‌هایی می‌شود که همگی به استفاده بهتر از گوشی کمک می‌کنند.