همراه اول

همراه اول پرچمدار هوشمندسازی کسب‌وکارها و پیشران حوزه دیجیتال است

در دومین میزگرد تخصصی کنفرانس مهندسی برق ایران با تشریح اقدامات همراه اول در دیجیتالی‌سازی، این اپراتور به عنوان پرچمدار هوشمندسازی کسب‌وکارها و پیشران حوزه دیجیتال معرفی شد.

عصر روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1400 میزگرد تخصصی «ارائه سرویس‌های نوین دیجیتال و هوشمند همراه اول» در جریان برگزاری بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران به شکل آنلاین و نیمه‌حضوری برگزار شد. در این میزگرد سیاوش بیات سرمدی (معاون فناوری اطلاعات اپراتور همراه اول)، سید رضا جوکار نراقی (مدیرعامل شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند)، محمد امین ابطحی (مدیرعامل شاد)، رضا کاظمی (مدیر ابرپروژه ذره‌بین) و همچنین سعید صدیقیان کاشی و حسین خواسته از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مشاوران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول حضور داشتند.

همراه اول در هوشمندسازی پیشتاز است

سیاوش بیات سرمدی، معاون فناوری اطلاعات همراه اول در شروع این میزگرد بیان کرد هم‌اکنون در حال حرکت به سمت عصر دیجیتال هستیم و به ناچار تمامی صنایع و کسب‌وکارها نیز می‌بایست به این سمت حرکت کنند. وی افزود اپراتور همراه اول به عنوان یکی از پرچمداران حوزه ارتباطات تمام تلاش خود را بر تسریع در توسعه زیرساخت‌های این حوزه به کار گرفته است و با قدرت در راه تحقق چشم انداز خود که «تبدیل شدن به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند با هدف توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال» است حرکت می‌کند.

معاون فناوری اطلاعات همراه اول در ادامه عنوان کرد در این مسیر قطعا بر حفظ سودآوری شرکت تمرکز خواهیم داشت و امیدواریم این تحول، سرآغازی بر ارتقای درآمد سنتی همراه اول و رشد درآمدهای این شرکت بزرگ ارتباطی و سرانجام باعث ایجاد درآمدی پایدار در عصر دیجیتال شود. وی افزود در حال حاضر چاره‌ای جز حرکت به سمت هوشمندسازی نداریم و در این راه می‌بایست برخی از رفتارهای درون سازمانی‌مان را تغییر دهیم.

بیات سرمدی در ادامه گفته‌های خود بیان کرد:

اگر بخواهیم 3 سطح حیات اپراتور را تا رسیدن به این دوره تحول دنبال کنیم، سطح اول مرتبط با اتصال اولیه و صرف کانکشن‌ها بوده و گام بعدی ایجاد پلتفرم‌ها و سرویس‌هایی نظیر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اکنون به واسطه گسترش فعالیت‌های کاربران روی این سرویس‌ها، با رسوب داده مواجه هستیم که «هوشمندسازی» به دنبال استفاده از این داده‌ها است. خوشبختانه همراه اول در امر ایجاد کانکشن و زیرساخت‌ها بسیار خوب عمل کرده و بسترهایی را نیز برای نشستن داده‌ها فراهم کرده است و اکنون مجدانه به دنبال تحقق بعد هوشمندسازی هستیم.

مدیرعامل شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند نیز در این میزگرد به ماموریت این شرکت اشاره کرد و گفت شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند با هدف ساخت تجربه‌ای منحصربه‌فرد از‌ زندگی دیجیتال، همراهی با کسب و کارهای نوآورانه، گسترش فناوری‌های دیجیتال و خلق خدمات مبتنی بر تکنولوژی ایجاد شده است؛ زیرا قصد داریم دنیایی فناورانه و خلاق بسازیم که هر فردی بتواند در آن نیازهای خود را شناسایی کرده و به آن پاسخ دهد.

حرکت شبکه شاد به سمت یادگیری تحولی

محمد امین ابطحی، مدیرعامل شاد نیز در این میزگرد عنوان کرد پلتفرم آموزشی شاد با احتساب رکوردهای چشمگیری که به ثبت رسانده به عنوان یکی از پلتفرم‌های دیجیتالی موفق همراه اول محسوب می‌شود. وی افزود تا به امروز بیش از 38 میلیارد پیام و بیش از 14 میلیارد فایل در این شبکه جابه‌جا شده، حداکثر پهنای باند آن به 403 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و بیش از 12.8 میلیون دانش آموز در آن فعالیت دارند.

مدیرعامل شاد در ادامه افزود این شبکه آموزش دانش آموزی به عنوان معنای جدیدی از ابزار آموزش و پرورش مجازی برای پاسخگویی به نیاز ملی و مبتنی بر ظرفیت‌های بومی محسوب می‌شود. ابطحی خاطرنشان کرد:

این شبکه آموزشی فقط به دوران کرونا متعلق ندارد؛ اما کرونا کمک کرد تا در امر تغییر روش آموزشی با شتاب بیشتری حرکت کنیم. اگر مراحل آموزش را به سنتی، سنتی بر بستر دیجیتال (گذار) و یادگیری تحولی تقسیم‌بندی کنیم، در حال حاضر در مرحله گذار هستیم؛ اما برنامه‌ریزی کردیم به سمت یادگیری تحولی برویم که در آن سطح هر آنچه که یک متکلم وحده می‌تواند انجام دهد، قابل انجام و ابزارهای سنجش نیز به شکل آنلاین وجود خواهد داشت.

فاز نخست تجاری‌سازی موتور جستجوی بومی

رضا کاظمی، مدیرعامل ذره بین در این میزگرد تخصصی بیان کرد ذره بین سرویسی است که به دنبال ایجاد تجربه‌ای متفاوت در وبگردی بوده و این موتور جستجوی بومی با پردازشی که روی داده‌های دریافتی از کانال‌های ورودی انجام می‌دهد و با بهره‌مندی از مهارت NLP، می‌تواند بهترین نتیجه مورد نظر را در اختیار جستجوکنندگان قرار دهد. کاظمی در پایان از فاز نخست تجاری‌سازی این محصول بومی خبر داد.

استفاده از هوش مصنوعی در همراه اول

حسین خواسته، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این میزگرد به حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت شخصی‌سازی پیشرفته، جستجوی تصویری، چت‌بات‌ها و دستیارهای مجازی، تحلیل‌های پیشگویانه، تشخیص چهره، ارتقای سیاست گذاری و حریم خصوصی، توسعه مسائل اجتماعی- اقتصادی به عنوان فناوری‌های برتر این حوزه محسوب می‌شوند. تقریبا 80 درصد اپراتورها انتظار دارند تا سال 2025 حدود 40 درصد از عملیات شبکه خود را به شکل اتوماتیک به انجام برسانند. وی افزود استفاده از هوش مصنوعی در اپراتورها باعث ایجاد پایداری شبکه خواهد شد که همراه اول از این ظرفیت استفاده کرده است.

ورود هوشمندانه همراه اول در حوزه اینترنت اشیا

سعید صدیقیان کاشی، عضو دیگر هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در این میزگرد به هوشمندی همراه اول در ورود به حوزه‌هایی چون اینترنت اشیا و اجرای پروژه‌های بزرگی چون سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور) و هوشمندسازی کنتورها مبتنی بر فناوری NB-IOT اشاره کرد و گفت فراگیری مفهوم اینترنت اشیا از منظر اپراتور به تغییراتی در لایه‌های پایینی نظیر Billing و CRM نیاز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*