5G ایرانسل

کمک به تحول صنعت گیم ایران با فناوری 5G ایرانسل

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت گیم در شرکت ایرانسل برگزار شد که در آن از امکان کمک به تحول صنعت گیم ایران با فناوری 5G ایرانسل صحبت شد.

نشست تخصصی و هم‌اندیشی فعالان صنعت گیم به میزبانی شرکت ایرانسل برگزار شد که در این نشست، ظرفیت‌های شبکه 5G ایرانسل در توسعه صنعت گیم ایران بررسی و تشریح شد.

صبح روز گذشته، چهارشنبه 5 خرداد 1400، این نشست هم‌اندیشی و تخصصی با حضور سید محمدعلی سید حسینی (معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، باقر صمدی (معاون دیجیتال ایرانسل)، کیوان جعفری (بنیان‌گذار نارین گیمز)، احسان کنگرانی (مدیر پارتنرشیپ کافه بازار)، محمد زهتابی (مدیرعامل استودیو پاییزان)، حسین مزروعی (مدیرعامل آواگیمز)، حسن مهدی اصل (مدیرعامل سورناگیمز)، مصطفی احمدی (مدیر اجرایی آپارات)، امین شهیدی (مدیر استودیو بلک کیوب گیمز)، محمد حسین پور (مدیرعامل مگنت) و ندا جعفری (مدیر دبیرخانه کتاب صنعت گیم) در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد و علاقه‌مندان می‌توانستند آن را به صورت مسقیم از لنز ایرانسل تماشا کنند. همچنین در این نشست، از کتاب صنعت گیم رونمایی شد.

این رویداد که ایرانسل از آن میزبانی می‌کرد، با رویکرد هم‌افزایی برای رشد سریع صنعت گیم ایران برگزار شد و فعالان صنعت گیم کشورمان جهت شناسایی و توسعه فرصت‌های صنعت و بررسی برنامه‌های آتی، مباحثی را مطرح کردند. در ادامه این مراسم نیز از کتاب صنعت گیم ایران پرده‌برداری شد.

آماری از وضعیت فعلی صنعت گیم در ایران و جهان

مهندس باقر صمدی، معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در این مراسم وضعیت فعلی صنعت گیم در ایران و جهان را تشریح کرد و افزود طبق آمارها با شیوع ویروس کرونا، صنعت گیم در حوزه بین‌الملل 20 درصد رشد پیدا کرده است. در کشور ما نیز طبق گزارشی که کافه بازار ارائه کرده، شاهد افزایش بیش از 70 درصدی درآمد بازی‌های موبایلی بودیم. به گفته صمدی، با توجه به جمعیت جوانی که در کشور داریم و حدود 30 میلیون گیمر که در ایران فعالیت می‌کنند، صنعت گیم داخلی از این پتانسیل بزرگ،‌ تقریبا 10 تا 20 درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون دیجیتال ایرانسل در ادامه افزود جای کار زیادی در این صنعت داریم که از جمله آنها می‌توان به طراحی و توسعه بازی‌ها، تعیین مدل‌های درآمدی، در نظر گرفتن مشوق‌هایی از سوی دولت و گسترش مراکز تخصصی رشد و شتابدهی توسعه بازی اشاره کرد. وی در رابطه با زیرساخت‌های ایرانسل جهت توسعه صنعت گیم توضیح داد:

ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران علاقه‌مند است که به این حوزه وارد شود و تا جای ممکن از صنعت گیم ایران حمایت کند. شاید ایرانسل تا به امروز تخصص و امکان نقش‌آفرینی در صنعت گیم را نداشته، اما ما به عنوان یک توانمندساز قادر هستیم به این صنعت ورود پیدا کنیم. ایرانسل زیرساخت بزرگی دارد که در نقاط مختلف کشور گسترش پیدا کرده و جامعه جوان از سرویس‌ها و خدمات ما استفاده می‌کنند.

صمدی همچنین اضافه کرد ایرانسل اکنون حدود 40 میلیون کاربر اینترنت پرسرعت همراه دارد که بیشتر کاربران زیر 40 سال سن دارند. این افراد جامعه عمدتا مخاطب صنعت گیم هستند و به همین دلیل می‌توانیم با فعالان این صنعت همکاری و پیامشان را به آنها منتقل کنیم. وی در خصوص اقدامات و کمک‌های قابل اجرای ایرانسل به منظور شکل‌گیری هرچه بیشتر صنعت گیم ایران گفت جامعه به سمت تغییر تکنولوژی حرکت می‌شود و پیش رفتن به سمت 5G تاثیر بسیاری روی رشد صنعت گیم می‌گذارد.

اهمیت 5G ایرانسل در توسعه صنعت گیم ایران

مهم‌ترین ویژگی شبکه 5G سرعت بالا و پینگ بسیار کمتر در مقایسه با تکنولوژی‌های فعلی موبایل است که این امر در بازی‌های آنلاین فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود. از طرف دیگر، مشکل اپراتور در توسعه شبکه نسل پنجم تلفن همراه، موارد کاربری یا Use Case است که از مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به بازی‌های آنلاین اشاره کرد. به همین دلیل هرچه این بازی‌ها بیشتر تولید شود، ما هم انگیزه بیشتری برای ورود به این حوزه خواهیم داشت.

به گفته معاون دیجیتال ایرانسل، احتمالا شبکه 5G در ابتدای کار به صورت نقطه‌ای بهره‌برداری می‌شود و پوشش سراسری نخواهد داشت. تعامل اپراتور با بازی‌سازان در این زمان باید بیشتر شود و این مورد می‌تواند ما را با صنعت گیم متصل کند. ایرانسل از فعالان حوزه گیم ایران تقاضا می‌کند موارد کاربردی که می‌تواند با کمک شبکه 5G ایرانسل در صنعت گیم تحول ایجاد کند را به ما معرفی کنند.

مهندس صمدی در ادامه هم از علاقه‌مندی گروه MTN به سرمایه‌گذاری در حوزه گیم خبر داد و اظهار کرد گروه ام تی ان از قبل به این حوزه وارد شده و با توجه به دسترسی آنها به بازارهای بین‌المللی، طبیعتا بازار متفاوت‌تری نسبت به بازار ایران دارند. با وجود این و در صورت توانمندی، این علاقه‌مندی هست که محصولات، سرویس‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را از ایران به آنها ارائه دهیم. به گفته وی، بازار ایران نسبت به بازارهای برخی کشورهای آفریقایی پیشرفته‌تر است و ما حداقل در حوزه کاربری اینترنت و سرویس‌های دیجیتال، با همه مشکلاتی که داریم، در مقایسه با آنها جلوتر هستیم و همواره روند انتقال تجربه و دانش بین ایرانسل و MTN وجود دارد. این گروه نه تنها در حوزه بازی، بلکه در توسعه دیگر خدمات دیجیتال هم از هرگونه همکاری با ما استقبال می‌کند.

در پایان این نشست هم‌اندیشی، کتاب صنعت گیم ایران توسط شرکت نارین گیمز و با همکاری فعالان این صنعت رونمایی شد و علاقه‌مندان توانستند از طریق پخش زنده تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل در جریان این مراسم قرار بگیرند.