شهر هوشمند ارومیه

پروژه شهر هوشمند ارومیه با مشارکت ایرانسل به بهره‌برداری رسید

پروژه شهر هوشمند ارومیه صبح روز چهارشنبه 5 خرداد 1400 با مشارکت اپراتور ایرانسل در این کلان‌شهر استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.

صبح روز چهارشنبه 5 خرداد 1400 مراسم رونمایی از پروژه ایجاد زیرساخت هوشمندسازی کلان‌شهر ارومیه با حضور دکتر بیژن عباسی آرند (مدیرعامل اپراتور ایرانسل)، مهندس محمدمهدی شهریاری (استاندار) و مهندس آیدین رحمانی رضائیه (معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی)، مهندس مجید آقازاده (شهردار ارومیه)، مهندس حسین بخشایشی (رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه)، مهندس قاسم جلیلی‌نژاد (مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات آذربایجان غربی)، مهندس شاهین برازش (مدیرکل ارتباطات زیرساخت آذربایجان غربی) و مهندس یاسر اسدپور (مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری ارومیه) در مجموعه فرهنگسرای قرآن و عترت این شهر برگزار شد.

ایرانسل

به واسطه بهره‌برداری از پروژه شهر هوشمند ارومیه شبکه فیبرنوری، زیرساخت ایجاد ارتباط سریع و پایدار و خدمات شهر هوشمند برای این کلان‌شهر فراهم خواهد شد. این پروژه که در 4 فاز به اجرا رسیده ایرانسل و شهرداری ارومیه حدود ۷۱ کیلومتر فیبرنوری در این شهر احداث کرده‌اند که ۱۲ کیلومتر آن اختصاصی ایرانسل، ۱۳.۵ کیلومتر اختصاصی شهرداری و ۴۵.۵ کیلومتر نیز مشترک میان ایرانسل و شهرداری ارومیه است.

جزئیاتی از پروژه شهر هوشمند ارومیه 

دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم به سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی این اپراتور در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت حدود 250 میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری به توسعه زیرساخت‌های ارتباطات شهر ارومیه اختصاص پیدا کرده که حدود 60 میلیارد تومان از آن برای پروژه فیبرنوری این شهر صرف شده است. وی افزود طبق برنامه‌ریزی‌های ایرانسل در سال 1400، این اپراتور حدود 65 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ارومیه در نظر گرفته است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه به افزایش چشمگیر تقاضای خدمات دیجیتال در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت ترافیک مصرفی شبکه ایرانسل بعد از شیوع کرونا طی یک سال به 2 برابر افزایش یافت و به همین دلیل برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایرانسل نیز تحول پیدا کرد. وی افزود سهم و اثرگذاری اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ملی و جهانی نسبت به سایر مؤلفه‌های اقتصادی دارای اهمیت بیشتری است. در واقع با ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال می‌توان درآمد ناخالص ملی را بیش از یک درصد افزایش داد. چنین آماری بیانگر این موضوع است که هر چه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال را توسعه دهیم، قادر خواهیم بود توسعه آینده اقتصادی در شهر، منطقه و کشور را تضمین کنیم.

عباسی آرند در ادامه گفته‌های خود بیان کرد توسعه فیبرنوری یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی و از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهر هوشمند است. ایجاد این ظرفیت، امکان ارائه خدمات مختلف دیجیتال و دسترسی تمام مردم و سازمان‌ها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت را با سرعت فوق‌العاده فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل ایرانسل اظهار کرد این اپراتور برای اجرای فازهای تکمیلی و توسعه‌ای این پروژه آمادگی دارد و از همکاری، حمایت و تصمیم‌گیری سریع مسئولان محلی و استانی آذربایجان غربی برای اجرای این پروژه تقدیر می‌کنم. توسعه زیرساخت ارتباطی باعث شد تا در حال حاضر در شهر ارومیه با وجود فیبر نوری، امکان راه‌اندازی خدمات شبکه 5G بسیار آسان‌تر از استان‌های مجاور باشد.

عباسی آرند در ادامه گفته‌های خود افزود:

تاسیس و شکل‌گیری ایرانسل در کشور همراه با رفع انحصار و ورود فناوری جدید ارتباطی نسل ۲.۷۵ بود و پس از آن نیز ایرانسل در توسعه نسل سوم و راه‌اندازی نسل چهارم و پنجم تلفن همراه در ایران پیشتاز بوده است. در همین راستا شبکه تجاری 5G ایرانسل کاملا آماده است و انشاءالله در نقشه راه توسعه نسل پنج در ایران، توسعه شهرهایی چون ارومیه که زیرساخت ارتباطی آماده‌تری دارند، در اولویت خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این مراسم عنوان کرد شرکت ایرانسل و مدیرعامل این اپراتور انصافا با یک مدیریت بسیار مناسب نشان دادند که کشور عزیز ما در مدیریت‌های مهم کشور دارای توانمندی بسیار بالایی است و ما در این حوزه یکی از کشورهای مهم منطقه محسوب می‌شویم که بنده به تمام عزیزان تبریک می‌گویم و از آنان تشکر می‌کنم.

شهردار ارومیه در این مراسم از فرصت پیش آمده برای تحقق شهر هوشمند در ارومیه ابراز خوشحالی کرد و گفت:

با زحمات عزیزان، از جمله شرکت ایرانسل، امروز از نتایج این پروژه بهره‌مند می‌شویم. زیرساخت ایجاد شده، یک پروژه برد-برد بین شهرداری و بخش خصوصی است و آورده هر دو طرف، نصیب شهروندان می‌شود. از همه کسانی که برای تحقق این پروژه زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که افتتاح این پروژه، فتح بابی در تحقق پروژه‌های مختلف شهر هوشمند باشد.

امضای تفاهم‌نامه هوشمندسازی شهری بین ایرانسل و شهرداری ارومیه

ایرانسل

بعد از این مراسم بین ایرانسل و شهرداری تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که از اهداف آن می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای ایجاد معماری تعامل‌پذیر بین سازمانی، توسعه خدمات بهینه به شهروندان، ارتقای دانش، استفاده از تجهیزات و تجربه‌های طرفین و پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمندسازی در ارومیه اشاره کرد. همچنین اپراتور ایرانسل طبق این تفاهم‌نامه برای ایجاد زیرساخت فیبرنوری در شهر ارومیه به توسعه خدمات شهر هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا در ارومیه کمک خواهد کرد.

از سایر موارد مورد تفاهم ایرانسل و شهرداری ارومیه می‌توان به ایجاد و توسعه زیرساخت شبکه NB-IOT برای اجرای پروژه‌های هوشمندسازی با اولویت پروژه‌های پایلوت، مکان‌یابی خودکار خودروها (Automatic Vehicle Location) برای خودروهای عمومی (اعم از اتوبوس‌های شهری، آتش‌نشانی، پسماند، عمران شهری)، سامانه تفکیک و جمع‌آوری هوشمند زباله، سامانه مدیریت و کنترل هوشمند مصرف انرژی، مطالعه و امکان‌سنجی سامانه هوشمند معابر، بهینه‌سازی فرآیندها و تسریع در ارائه خدمات، توسعه شبکه پهن باند سایت‌های ارتباطی تلفن همراه ایرانسل و نیز مطالعه، امکان‌سنجی و مشارکت در راستای توسعه فازهای بعدی زیرساخت فیبر نوری در سطح شهر ارومیه اشاره کرد.

شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در ادامه از اپراتور ایرانسل برای سرمایه‌گذاری انجام شده در توسعه زیرساخت فیبر نوری تشکر و همچنین از این اقدام ایرانسل در تقویت پوشش ارتباطی استان تقدیر کرد. وی در ادامه با قدردانی از تلاش‌های دکتر بیژن عباسی آرند در این حوزه خواستار توسعه بیش از پیش زیرساخت‌های ارتباطی استان شد.

ایرانسل

هوشمندسازی خدمات شهری به عنوان یکی از الزامات زندگی امروزی در مدیریت منابع و انرژی و ارائه خدمات شهری نوین محسوب می‌شود. از این رو استفاده از راهکارهای شهر هوشمند در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی نقش زیادی داشته و یکی از مشوق‌های اصلی جامعه جهانی برای هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر پایه اینترنت اشیا خواهد بود. همچنین انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را نیز افزایش خواهد داد.

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا نظیر پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی به پاکسازی محیط زیست کمک زیادی خواهند کرد. برای مثال شهرهای هوشمند موفق شدند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک با کارکردهای متعدد خود می‌توانند مشکلات حمل و نقل را برطرف کنند که اپراتور ایرانسل تا به امروز در این حوزه پروژه‌های زیادی را در شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اهواز، انزلی و آمل طراحی کرده و به اجرا درآورده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*