کرونای خفیف

امیدواری به ایمنی دائم پس از ابتلا به کرونای خفیف

بر اساس نتایج به دست آمده از جدیدترین تحقیقات،‌ افرادی که تاکنون به کرونای خفیف مبتلا شده‌اند، تا آخر عمر در برابر این ویروس ایمن هستند.

طبق جدیدترین تحقیقات، آنتی بادی‌های به وجود آمده در بدن افرادی که به کرونای خفیف یا بدون علامت مبتلا شده‌اند ممکن است که تا آخر عمر در بدن آن‌ها باقی بماند و از ابتلای مجدد آن‌ها به کرونا جلوگیری کند. تا پیش از انجام این تحقیق تصور می‌شد که افراد مبتلا به کرونا خفیف تنها چند ماه در برابر این ویروس ایمن هستند؛ اما نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص ساخت که افراد مبتلا به کرونای خفیف یا بدون علامت می‌توانند مدت بیشتری در برابر این ویروس ایمن باشند.

کرونا خفیف

باقی ماندن تعداد اندکی از سلول‌های آنتی بادی‌ساز در بدن

دکتر علی البدلی عضو تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن در ارتباط با این موضوع عنوان کرد که در پاییز سال پیش گزارشی‌هایی منتشر شد مبنی بر این که عمر آنتی‌بادی‌های به وجود آمده در بدن مبتلایان به کرونا زیاد نیست و پس از چند ماه از بین می‌روند و ممکن است افراد دوباره به کرونا مبتلا شوند. این در صورتی است که این اظهارات به هیچ عنوان صحت ندارند. کاهش آنتی‌بادی‌های موجود در بدن افراد که به عفونت مبتلا شده‌اند طبیعی است، ولی این آنتی‌بادی‌ها به طور کامل از بین نمی‌روند. بدن افراد آلوده شده به ویروس سلول‌های تولیدکننده آنتی بادی را حفظ می‌کند و فقط از سطح آن‌ها کاسته می‌شود. طی این تحقیق افرادی شناسایی شدند که بدن‌ آن‌ها با وجود گذشت 11 ماه از بیماری همچنان سلول‌های تولید کننده آنتی بادی را حفظ کرده بود.

وی ادامه داد که سلول‌های تولید کننده آنتی‌بادی به دنبال ابتلا شخص به ویروس سریعا شروع به تکثیر می‌کنند و با این کار آنتی‌بادی‌های موجود در بدن شخص را افزایش می‌دهند. اکثر این سلول‌ها پس از از رفع عفونت نابود می‌شوند و در نتیجه از آنتی‌بادی خون کاسته می‌شود؛‌ اما تعداد کمی از سلول‌های تولید کننده آنتی بادی که سلول‌های پلاسمای طولانی‌مدت نام دارند وارد مغز و استخوان شده و در آن باقی می‌مانند. این سلول‌ها پس از جاگیری در مغز و استخوان به منظور جلوگیری از ابتلای مجدد فرد به ویروس دائما به ترشح سطح پایین آنتی بادی در جریان خون می‌پردازند.

مصونیت مبتلایان به کرونای خفیف از ابتلای مجدد

کرونا خفیف

نتایج به دست آمده از مطالعه تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن مشخص ساخته است که احتمال ابتلای مجدد افرادی که پیش از این درگیر کرونای بدون علامت یا خفیف شده‌اند بسیار اندک است. این تیم تحقیقات خود را روی 77 داوطلبی انجام داده است که قبل از این درگیر نوع خفیف کرونا شده بودند و فقط 6 نفر از آن‌ها مجبور به بستری در بیمارستان شده بودند. محققان طی این مطالعه سطح آنتی‌بادی‌های ایجاد شده در خون افراد را در فواصل 3 ماهه بررسی کردند.

در جریان این تحقیق 18 داوطلب پس از سپری شدن هفت ماه از بهبودی نمونه مغز استخوان دادند و 5 نفر از آن‌ها نیز پس از سپری شدن 4 ماه از نمونه اول مجددا نمونه مغز و استخوان دادند. همچنین به منظور مقایسه از 11 شخصی که تا کنون به کووید-19 آلوده نشده بودند نیز نمونه مغز استخوان گرفته شد. محققان با توجه به نتایج به دست آمده از این نمونه‌گیری پی بردند که سلول تولید کننده آنتی بادی در مغز و استخوان 15 نفر از داوطلبان وجود دارد. همچنین آن‌ها متوجه شدند که سلول تولید کننده آنتی‌بادی در مغز استخوان 5 نفری که برای بار دوم نمونه دادند نیز وجود دارد. این در صورتی است که سلول تولید کننده آنتی بادی در مغز  استخوان هیچ‌کدام از 11 فردی که تا به امروز آلوده ویروس کرونا نشده بودند وجود نداشت.

دکتر علی البدلی در ارتباط با این موضوع عنوان کرد در افرادی که به کرونای خفیف آلوده می‌شوند، پس از گذشت 2 تا 3 هفته از ابتلا به طور کامل از عفونت خالی می‌شود. بدین ترتیب هیچ نوع ویروسی نمی‌تواند تا 7 یا 11 ماه پس از ابتلا وارد بدن شود و سلول‌های تولید کننده آنتی‌بادی تقسیم نمی‌شوند. سلول‌ها به طور آهسته وارد مغز و استخوان شده و به ترشح آنتی‌بادی می‌پردازند.

به عقیده محققان افراد مبتلا به نوع بدون علامت و خفیف کرونا تا آخر عمر به این ویروس مبتلا نخواهند شد. البته این موضوع تنها در خصوص مبتلایان به نوع خفیف کرونا است و هنوز شامل حال مبتلایان به نوع شدید این ویروس نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*