نشت ویروس کرونا

سرویس مخفی آمریکا از نشت ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان خبر داد؛ چین تکذیب کرد

اخیرا گزارشی از سوی سرویس مخفی آمریکا منتشر شد که از نشت ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان حکایت داشت، اما مقامات چین این ادعا را تکذیب کردند.

خبر شیوع ویروس کرونا نخستین بار در پاییز سال 2019 منتشر شد و امروزه همچنان در خصوص نحوه انتشار این ویروس بین انسان شائبه‌های زیادی وجود دارد، اما اخیرا سرویس اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارشی از نشت ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان چین خبر داده است. طبق این گزارش در پاییز 2019 همزمان با شیوع ویروس کرونا سه پژوهشگر آزمایشگاه وووهان به یک بیماری سخت دچار شدند و برای درمان می‌بایست در بیمارستان بستری می‌شدند.

فرضیه شیوع ویروس کرونا توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز بارها مطرح شده بود و در همین راستا دولت بایدن درخواست کرد تیمی به صورت جدی در خصوص شیوع کرونا تشکیل شود. البته دولت بایدن به دنبال ملاک قرار دادن گزارش سرویس مخفی آمریکا نیست بلکه قصد دارد از تمام شواهد معتبر سازمان جهانی بهداشت یا کارشناسان بین‌المللی در خصوص نحوه شیوع کرونا استفاده کند.

تکذیب ادعای نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان

ویروس کرونا

سخنگوی وزارت خارجه چین با تکذیب ادعای آمریکا مبنی بر ابتلای سه پژوهشگر موسسه ووهان به کرونا اعلام کرد تا 30 دسامبر سال 2019 هیچ موردی از ابتلای پژوهشگران این موسسه به کرونا مشاهده نشده است. مدیر آزمایشگاه ووهان نیز این ادعای آمریکا را تکذیب کرده است.

گفتنی است اخیرا تیم تحقیقی سازمان جهانی بهداشت بعد از انجام تحقیقات میدانی و دو هفته‌ای در این آزمایشگاه در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد کروناویروس از طریق حیوان به انسان سرایت کرده و فرضیه انتشار ویروس از آزمایشگاه ووهان بسیار بعید است. طبق این گذارش به احتمال بسیار زیاد ویروس از طریق یک خفاش به حیوان دیگر و پس از آن به انسان سرایت کرده است.