واکسن کرونا

محققان تایوانی از ساخت یک واکسن کرونا ارزان مبتنی بر DNA خبر دادند

محققان تایوانی توانستند یک واکسن کرونا جدید مبتنی بر DNA بسازند که علاوه بر موثر بودن، نسبت به سایر واکسن‌ها قیمت کمتری دارد و در دمای عادی نیز قابل حمل است.

محققان موسسه تحقیقات ملی بهداشت تایوان در یک تحقیق جدید توانستند واکسنی را مبتنی بر DNA بسازند که قادر به کنترل کووید 19 بوده و در آزمایش‌ اولیه روی جانواران تاثیر مطلوبی داشته است. بر اساس آزمایش‌های انجام شده، این واکسن توانست به مدت طولانی آنتی بادی‌های ضروری را در موش و همستر بسازد و به خوبی با بیماری کووید 19 مقابله کند.

جزئیات ساخت واکسن کرونا مبتنی بر DNA

کارکرد واکسن‌های DNA در واقع با کارکرد واکسن‌هایی چون فایزر و مدرنا که با روش mRNA توسعه پیدا کردند، مشابه است، اما محققان تایوانی می‌گویند این واکسن جدید به شکل بالقوه ارزان‌تر و سریع‌تر از سایر واکسن‌های کرونا بوده و در دماهای بالاتر نیز می‌توان آن را حمل کرد. طبق آزمایش‌ها این واکسن روی جانورانی نظیر موش و همستر موفق عمل کرده و این جانوران پس از دریافت واکسن به واکنش ایمنی بسیار قوی دست پیدا کردند و حتی پس از گذشت 20 هفته نیز این میزان ایمنی در سطح بالایی قرار داشت.

محققان تایوانی در ساخت این واکسن به جای استفاده از mRna از DNA کد کننده پروتئین خوشه ویروس استفاده کردند. واکسن‌های DNA معمولا با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به تولید می‌رسند و بدون نیاز به دمای سرد قابل انتقال هستند. نتایج آزمایش‌های اخیر محققان حاکی از آن است که واکسن‌های DNA در درمان عفونت‌هایی چون HIV-1، ویروس زیکا، ویروس ابولا و ویروس آنفلوانزا ایمنی زیاد را به وجود می‌آورند.

محققان تایوانی در گزارش خود که در مجله PLOS Neglected Tropical Diseases نیز منتشر شده اعلام کردند در بدن موش‌ها و همسترهایی که این واکسن را دریافت کردند، آنتی بادی‌های طولانی مدتی علیه پروتئین خوشه ویروس کرونا تولید شده که این آنتی بادی‌ها طی 8 هفته بعد از ایمن‌سازی به اوج اثرگذاری خود رسیدند، اما سطح ایمنی‌سازی آنها تا هفته بیستم نیز همچنان بالا بود. همچنین همسترهایی که طی بازه 3 هفته‌ای دو دوز از این واکسن جدید را دریافت کرده بودند پس از 7 هفته بعد از در معرض قرار گرفتن با ویروس کرونا همچنان از محافظت خوبی برخوردار بودند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*