آنفلوانزا

احتمال افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوانزا و شدت گرفتن آن در ماه‌های پیش رو

به عقیده دانشمندان، از آنجایی که در مدت اخیر بیماری آنفلوانزا بسیار کم‌رنگ بوده است، تعداد مبتلایان به این بیماری در ماه‌های بعد بیشتر خواهد شد.

دانشمندان به تازگی و پس از گذشت یک سال از فراگیری ویروس کرونا، احتمال داده‌اند که در ماه‌های پیش رو تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوانزا افزایش پیدا می‌کند و جهان با یک مشکل بزرگ دیگر مواجه می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، طی امسال فقط 2000 مورد از آنفلوانزا در ایالات متحده آمریکا شناسایی شده و این به معنای از بین رفتن این بیماری در سال جاری بوده است. تا پیش از این ایالات متحده آمریکا اعلام می‌کرد که شمار مبتلایان به آنفلوانزا در فصل این بیماری نزدیک به 200 هزار نفر است؛ اما این رقم با واقعیت متفاوت است و بر اساس پیش‌بینی‌ها در ایالات متحده سالانه 9 تا 45 میلیون نفر مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند.

بر اساس اظهارات دانشمندان، شیوع آنفلوانزا در امسال متوقف شده است. دلیل این موضوع اقدامات پیشگیرانه از کرونا مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است. دکتر اندی پکوز (Andy Pekosz)، استاد میکروبیولوژی دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز، در ارتباط با تعداد مبتلایان به آنفلوانزا عنوان کرد در سالی که تعداد مبتلایان به آنفلوانزا بسیار محدود باشد، سال بعد آن تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا می‌کند. دنیا در سال گذشته از آنفلوانزا در امان بود و شمار مبتلایان به این بیماری بسیار کم شد و این یعنی امسال بر تعداد مبتلایان به انفلوانزا افزوده خواهد شد.

بدن شخصی که قبلا به آنفلوانزا آلوده شده است در برابر این بیماری ایمن می‌شود. به همین علت و از‌ آنجایی که بیشتر کودکان و خردسالان تاکنون به آنفلوانزا مبتلا نشده‌اند بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند.

افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوانزا به دنبال کاهش ایمنی جمعی

تعداد مبتلایان به آنفولانزا

بر اساس اظهارات اسکات هنسلی (Scott Hensley)، میکروبیولوژیست دانشکده پنسیلوانیا، کاسته شدن از ایمنی جمعی باعث می‌شود که شمار مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به آنفلوانزا به ویژه در میان کودکان افزایش پیدا کند. به عقیده دانشمندان گونه‌های در حال گردش از ویروس در این فصل بسیار محدود هستند و این موضوع از آنجایی که ژنتیک ویروس‌های این‌چنینی بسیار متنوع هستند برای هنسلی جالب توجه است.

هنوز به طور قطع معلوم نشده است که آیا واقعا گونه‌های در حال گردش ویروس بسیار کم هستند یا آزمایش‌های محدود و نمونه‌برداری‌ها منجر به آن شده است که دانشمندان این طور فکر کنند. علاوه بر این واکسن‌های آنفلوانزا که هر سال تولید می‌شوند نیز می‌توانند تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرند.

دشواری ساخت واکسن برای سویه H3N2

بر اساس اظهارات سارا کوبی (Sarah Cobey) یک زیست‌شناس و همه‌گیر شناس، بهتر است که گونه‌های در حال گردش محدود باشند، چرا که در این صورت کارایی واکسن‌ها بیشتر خواهد بود. طی سال‌های گذشته گونه H3N2 به دلیل این که دارای زیرمجموعه‌های فراوانی بوده، مشکلات غیر قابل حلی را به وجود آورده است و این مسئله موجب می‌شود که ساخت واکسن برای مقابله با این گونه به امری سخت تبدیل شود. تعداد گونه‌های کشف شده در امسال بسیار کم بوده است. چنانچه آزمایش‌های محدود باعث شناسایی این‌ گونه‌‌های کم شده باشند، این احتمال وجود دارد که واکسن‌ها با مشکل مواجه شوند.

طبق گفته پکوز، گزینه‌های موجود برای تولید واکسن بسیار محدود است،‌ چرا که شمار مبتلایان در امسال کم بوده است و این احتمال وجود دارد که تمام جامعه درگیر گونه‌های محدود شود. این موضوع هر سال باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی می‌شود، اما امسال و از آنجایی که داده‌های به دست آمده بسیار کم هستند نگرانی جامعه پزشکی دو چندان شده است و ممکن است که تعداد مبتلایان به آنفولانزا در ماه‌های پیش رو به شدت افزایش پیدا کند.

تعداد مبتلایان به آنفولانزا

واکسن‌ها در ماه فوریه و با توجه به گونه‌های در حال گردش توسط سازمان بهداشت جهانی جمع‌آوری شده‌اند. گسترش بیماری آنفلوانزا در نیمکره جنوبی در ماه ژوئن آغاز و در ماه آگوست بسیار شدید می‌شود. به همین علت دانشمندان به این قسمت از زمین توجه ویژه‌ای دارند.

با وجود این که واکسن آنفلوانزا امسال باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی شده است، اما هنوز بهترین راه برای پیش‌گیری از این ویروس واکسیناسیون عمومی است. حتی اگر ایمنی ایجاد شده از تزریق واکسن زیاد نباشد، خطر مرگ و میر و ابتلا به نوع شدید بسیار کم می‌شود.

به عقیده دکتر جسی گودمن (Jesse Goodman)، استاد پزشکی و بیماری‌های عفونی، کرونا چیز‌های زیادی را به مردم یاد داد که از جمله آن‌ها شستن دست‌ها در دفعات زیاد و فاصله‌گذاری اجتماعی بود. در صورتی که این آموخته‌ها همچنان ادامه یابند و ترک نشوند، شرایط در سال پیش رو بهتر خواهد شد، اما باید دید که عمر این عادت‌ها چقدر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*