موتور موشک رپتور

مدیرعامل اسپیس ایکس: هر 48 ساعت می‌توانیم یک موتور موشک رپتور بسازیم

ایلان ماسک در صفحه توییتری خود مدعی شد هر 48 ساعت می‌توانیم یک موتور موشک رپتور بسازیم. این پیشرانه منبع قدرت فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس محسوب می‌شود.

فضاپیمای استارشیپ که وظیفه انتقال انسان به کره ماه و سیاره مریخ را بر عهده دارد نیروی خود را از موتور موشک رپتور می‌گیرد؛ پیشرانه‌ای که اکنون ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس مدعی است می‌تواند آن را طی هر 48 ساعت به تولید برساند. بسیاری از افراد این اظهارنظر جدید ایلان ماسک را طعنه‌ای به شرکت رقیب یعنی بلو اوریجین (Blue Origin) می‌دانند که جف بزوس ریاست آن را بر عهده دارد.

ساخت موتور موشک رپتور ظرف مدت 48 ساعت

ایلان ماسک در صفحه توییتری خود نوشت در حال نزدیک شدن به تولید رپتور به صورت هر 48 ساعت یک بار هستیم. شرکت اسپیس ایکس در سال 2016 از این پیشرانه میان سیاره‌ای پرده برداشت که می‌تواند 500 هزار پوند نیروی رانش را به تولید برساند. این پیشرانه به عنوان عامل اصلی تحقق پروژه بازگشت به ماه و حرکت به سمت مریخ ناسا محسوب می‌شود. انتظار می‌رود قدرت دیوانه‌وار این پیشرانه بتواند استارشیپ را در آینده‌ای نزدیک روی ماه فرود آورد.

گفتنی است ناسا در ابتدای ماه آوریل 2021 شرکت اسپیس ایکس را به عنوان تنها شریک خود برای انجام پروژه بازگشت به ماه یا همان آرتمیس (Artemis) انتخاب و معرفی کرد، اما در اواخر ماه آوریل به دلیل اعتراض شرکت بلو اوریجین این طرح متوقف شد و ناسا اکنون منتظر است تا دولت آمریکا در خصوص جزئیات این همکاری بررسی‌های لازم را انجام دهد.

ایلان ماسک اخیرا اعلام کرد نیروی اصلی فضاپیمای استارشیک توسط 29 موتور رپتور تامین می‌شود که با افزایش قدرت رانش این تعداد به 32 عدد افزایش پیدا خواهد کرد. اسپیکس ایکس قصد دارد قدرت رانش را به بیش از 7500 تن برساند. گفتنی است مدتی قبل نمونه‌های اولیه استارشیپ در حین پروازهای آزمایشی با انفجار مواجه شد و شرکت بلو اوریجین به عنوان رقیب اسپیس ایکس با برجسته کردن این انفجارها قصد داشت به شریک اصلی ناسا تبدیل شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*