سیستم عامل هارمونی

معرفی رسمی سیستم عامل هارمونی هواوی در مراسم روز گذشته

هواوی در مراسم روز گذشته خود سرانجام به صورت رسمی سیستم عامل هارمونی را معرفی کرد. در ادامه با ویژگی‌های HarmonyOS هواوی آشنا می‌شویم.

شرکت هواوی از سال 2019 خبر از توسعه سیستم عامل اختصاصی خود خبر داد. این سیستم عامل که هارمونی نام دارد در رویداد روز گذشته یعنی چهارشنبه 12 خرداد 1400 به صورت رسمی معرفی شد و نسخه دوم آن یا هارمونی او اس 2.0 رسما در برخی محصولات این شرکت عرضه می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی سیستم عامل هارمونی بپردازیم و علاوه بر بررسی ویژگی‌های آن، به این سوال پاسخ دهیم که چرا HarmonyOS تا این اندازه برای هواوی و در کل برای دنیای تکنولوژی مهم است؟

شروع داستان هارمونی

حتما شما هم از تحریم‌هایی که دولت ایالات متحده آمریکا علیه شرکت هواوی اعمال کرده باخبر هستید. بعد از محدودیت‌هایی که توسط آمریکایی‌ها برای شرکت چینی هواوی به وجود آمد، Huawei تصمیم گرفت در اقدامی خلاقانه، سیستم عامل اختصاصی خود را برای تجهیزات هوشمند توسعه دهد تا از گوگل و سیستم عامل این شرکت یعنی اندروید بی نیاز شود. این پروژه از سال 2016 میلادی در سکوت خبری آغاز شده بوده و قرار نیست یک کپی از سیستم‌های عامل مطرح دیگر باشد، بلکه تفاوت‌های ساختاری بین هارمونی او اس با اندروید و آی او اس دیده می‌شود.

سیستم عامل هارمونی

سیستم عامل هارمونی فقط مخصوص گوشی های هوشمند و تبلت‌ها نیست، بلکه در همه دستگاه‌های هوشمند، از ابزارهای اینترنت اشیا گرفته تا تلویزیون و حتی خودروها نیز به کار خواهد رفت.

هر آنچه باید از سیستم عامل هارمونی بدانید

سیستم عامل هارمونی کاملا متفاوت از اندروید است و با هر آنچه تاکنون در دنیای سیستم های عامل گوشی های هوشمند دیده‌ایم، فرق دارد. به لطف بهبودها و بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای که هواوی در این سیستم عامل اعمال کرده، هارمونی او اس می‌تواند تا سطح یک ساعت هوشمند یا اینترنت اشیا کوچک شود و در عین حال در سیستم‌های پیچیده‌ای مثل تبلت‌ها و گوشی های هوشمند نیز به وظایف خود عمل کند.

سیستم عامل هارمونی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، هواوی در روز گذشته به صورت رسمی، اولین نسخه نهایی و عمومی HarmonyOS را معرفی و عرضه کرد. این نسخه در آذرماه سال گذشته در اختیار توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها قرار گرفته بود تا آنها بتوانند ایرادها و مشکلات جزئی سیستم عامل را مشخص و برطرف کنند. یکی از نکات جالب توجه در خصوص هارمونی، راحت بودن توسعه‌دهندگان در کار با سیستم عامل است. هواوی در نظر  دارد تا سیستم عاملی را در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار بدهد که در آن امکان اجرای یک نرم افزار به صورت واحد با چندین دستگاه وجود داشته باشد.

هواوی مدتی پیش با طراحی وبسایتی برای توسعه دهندگان، این اجازه را به آنها داد تا کدهای نوشته شده خود را ارسال کنند و اجرای این کدها روی دستگاه‌های مختلف مانند گوشی، ساعت هوشمند و تلویزیون را ببینند. این کار به طور خودکار و تنها با یک بار نوشتن کدها صورت می‌پذیرد و باعث یکپارچگی واقعی و بهبود سرعت در طراحی و توسعه نرم افزار برای تجهیزات مختلف می‌شود.

هارمونی او اس چه کاربردهایی دارد؟

این یکپارچگی که راجع به آن صحبت کردیم، در استفاده‌های روزمره کاربران نیز بسیار کاربرد دارد. با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با یکدیگر، کاربران می‌توانند با استفاده از هر ابزاری که نمایشگر داشته باشد و از سیستم عامل هارمونی بهره ببرد، کارهای پیشرفته‌ای را انجام دهند که در گذشته فقط امکان انجام آن با یک گوشی هوشمند یا تبلت وجود داشت. هواوی همچنین قابلیتی با نام Control Panel یا میز کنترل را داخل تجهیزاتی که نقش محوری در پلتفرم هارمونی دارند، تعبیه کرده است که این قابلیت باعث می‌شود کاربران بتوانند همه دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل هارمونی که با دستگاه اصلی نیز مرتبط هستند را کنترل کنند.

سیستم عامل هارمونی

برای نمونه شما می‌توانید وقتی از محل کار خود به منزل برمی‌گردید، با استفاده از پنل گوشی هوشمند خود به سیستم تهویه خانه دستور بدهید تا دمای خانه را در مقدار مورد نظر تنظیم کند. همچنین می‌توانید قهوه‌جوش هوشمند را از راه دور روشن کنید تا به محض رسیدن به خانه، قهوه گرم و تازه داشته باشید.  در این میان ممکن است تیم فوتبال محبوب شما هم یک مسابقه داشته باشد، اما گوشی هوشمند شما می‌تواند نتیجه بازی را دریافت کند و آن را روی ساعت هوشمندتان به نمایش دربیاورد. به این ترتیب نیازی نیست برای باخبر شدن از نتیجه بازی، مدام سایت‌ها و صفحه‌های زنده را بررسی کنید.

امکان نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید روی هارمونی، نکته مهم دیگری است که به سیستم عامل اختصاصی هواوی انعطاف‌پذیری بالایی می‌بخشد و باعث می‌شود دست کاربران برای استفاده از منابع مختلف باز باشد. این‌ها فقط تعدادی از کاربردهای فراوان سیستم عامل هارمونی هواوی هستند و این شرکت چینی با این نوآوری قادر خواهد بود جهان اطراف ما را با تغییر و تحول اساسی روبه‌رو کند.

مصرف بهینه باتری و عملکرد بهینه سخت افزار

یکی دیگر از مزایای ویژه هارمونی این است که بدون نیاز به دستگاه‌ها و سخت افزارهای قدرتمند می‌تواند کارایی سطح بالایی را ارائه دهد. این سیستم عامل با توجه به بهینه‌سازی‌ها در استفاده از منابع سخت افزاری، با توان پردازشی کمتر، کارایی بالاتری را نسبت به رقبا یعنی اندروید و iOS ارائه می‌کند. در واقع گوشی های هوشمند با هارمونی او اس می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری بدون کوچک‌ترین افت عملکرد کار کنند.

از سوی دیگر هواوی در بحث پردازش گرافیک و هوش مصنوعی نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است که به این سیستم‌عامل اجازه می‌دهد بازی‌ها و نرم افزارهای بر پایه هوش مصنوعی را با کیفیت و سرعت بالاتری اجرا کند.

سیستم عامل هارمونی

این امکانات به صورت همزمان باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه نیز خواهد شد. بنا بر اعلام هواوی، می‌توان با هارمونی مصرف باتری دستگاه‌ها را بین 20 تا 30 درصد کاهش داد.

ارتباط بین دستگاه‌ها نیز به لطف این صرفه‌جویی در حجم داده‌ها، سرعت بیشتری خواهد داشت. برای مثال بستر ارتباطی Mee Time هواوی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با گوشی، تبلت، لپ تاپ و حتی ساعت هوشمند خود، ارتباط سریع ویدئویی و با کیفیت بالا (برای مثال تا رزولوشن FullHD) را با دوستان خود برقرار کنید. اتفاقی که تا پیش از این به سختی و در وضوح پایین‌تر میسر می‌شد.

اشتراک‌گذاری محتوا بخش دیگری است که به لطف هارمونی به سطح حرفه‌ای‌تری وارد می‌شود. همان ویژگی یکپارچگی به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات و تصویر گوشی، ساعت یا تبلت خود را به تلویزیون منزل (یا بالعکس) منتقل کرده و دیگر خود را درگیر نمایشگرهای کوچک نکند. همچنین انتقال داده‌ها نیز در بستری سریع‌تر و با کارایی بیشتر ممکن می‌شود که حاصل عملکرد الگوریتم‌های پردازش داده توسط هارمونی است.

سیستم عامل هارمونی

تعامل و فرمان‌های صوتی با دستیار هوشمند Celia نیز بخش دیگری از سیستم عامل هارمونی است که می‌تواند در آینده به صورت کاربردی و ویژه‌ای به کمک کاربران بیاید. در این حالت کافی است با دستگاه هوشمند خود که می‌تواند گوشی، ساعت هوشمند، تلویزیون و… باشد، مستقیما صحبت کرده و فقط دستورات را ادا کنید. آن‌گاه دستگاه‌های شما در پلتفرم یکپارچه هواوی دست به کار می‌شوند تا درخواست شما (از تاکسی گرفتن تا پخت غذا و حتی دانلود قطعات موسیقی و …) را اجرا کنند.

چه دستگاه‌هایی از هارمونی پشتیبانی می‌کنند؟

هواوی در رویداد 12 خرداد، سه مدل تبلت سری MatePad و دو ساعت هوشمند Huawei Watch 3 را برای اولین بار با سیستم عامل اختصاصی هارمونی معرفی کرد. البته هواوی پیش از این نیز تلویزیون‌ های هوشمندی را نیز با سیستم‌عامل Harmony به بازار معرفی کرده بود. اما این پایان راه نیست و این شرکت اعلام کرده که در ادامه، همه دستگاه‌های هوشمند تولیدی هواوی به این سیستم عامل قدرتمند مجهز خواهند شد.

سیستم عامل هارمونی

بنا بر اعلام هواوی، 100 دستگاه در فاز اول به این سیستم عامل ارتقا خواهند یافت که شامل دستگاه‌های خانواده nova 6، nova 7 و nova 8، دستگاه‌های سری Mate 20 و Mate 30 و تبلت‌های سری MatePad به همراه گوشی‌های سری Mate X هستند.

نکته دیگر آن است که هواوی در این راه تنها نخواهد بود و بسیاری از کمپانی‌های دیگر ابراز تمایل کرده‌اند تا از هارمونی در گوشی‌ها و دیگر ابزارهای هوشمند خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

هارمونی را شاید بتوان بهترین نمونه از نفوذ و یاری‌رسانی فناوری به زندگی آینده انسان‌ها دانست که برای اولین بار مفهوم یکپارچگی را برای دستگاه‌های هوشمند تعریف کرده و به کاربر کمک می‌کند که ارتباطی منسجم و کاربردی بین ابزارهای مختلف ایجاد کند.

این سیستم عامل نه تنها با برنامه‌های مرسوم اندرویدی سازگار بوده، بلکه با یکپارچگی و قابلیت‌های بیشتر خود می‌تواند تجربه لذت‌بخشی از دنیای دیجیتال را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*