پیشران یونی

سیستم پیشران یونی چین باعث کاهش 6 برابری زمان سفر به مریخ خواهد شد

نخستین ماژول ایستگاه فضایی چین با سیستم پیشران یونی می‌تواند زمان سفر به مریخ را از 8 ماه به 39 روز کاهش دهد.

چین برای نخستین ماژول ایستگاه فضایی آینده خود که با نام تیانگونگ (Tiangong) شناخته می‌شود سیستم پیشران یونی جدیدی را در نظر گرفته است که علاوه بر افزایش بهره‌وری انرژی باعث می‌شود زمان سفر به مریخ به میزان زیادی کاهش پیدا کند. در واقع این سیستم می‌تواند سفر 8 ماهه به مریخ را به 39 روز کاهش دهد.

چین به دنبال کاهش زمان سفر به مریخ

بسیاری از شرکت‌ها از دهه 1970 تا به امروز از این پیشرانه استفاده می‌کنند، اما چین قصد دارد ماژول اصلی تیانگونگ را به نخستین سفینه فضایی سرنشین‌دار مجهز به پیشرانه‌های یونی تبدیل کند. در واقع چین روی این پیشرانه‌های یونی ریسک بزرگی کرده و می‌خواهد از آن برای ماموریت‌هایی که طولانی هستند نظیر سفر به مریخ استفاده کند و زمان سفر را به میزان زیادی کاهش دهد.

ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به کمک 4 پیشران یونی نیروی خود را تامین می‌کند که این پیشرانه‌ها از نیروی الکتریسیته برای شتاب دادن یون‌ها به عنوان یک نوع پیشران استفاده خواهند کرد. پیشرانه‌های یونی نسبت به پیشرانه‌های شیمیایی که ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به آنها مجهز است، کارآمدتر خواهند بود. آکادمی علوم چین اعلام کرد پیشرانه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اینکه آن را به مدت یک سال در فضا نگه دارند حدود 4 تن سوخت موشک مصرف می‌کند، اما پیشرانه‌های یونی برای انجام این کار فقط به 400 کیلوگرم سوخت نیاز خواهند داشت.

سفینه‌های فضایی فعلی با فناوری امروزی می‌توانند فضانوردان را به همراه فضای کافی برای سوخت و سایر تجهیزات به فضا بفرستند. طبق اعلام کارشناسان یک سفینه فضایی مجهز به پیشرانه‌های یونی با قدرت 200 مگاوات می‌تواند مدت زمان سفر به مریخ را از 8 ماه به 39 روز کاهش دهد. در حال حاضر بسیاری از پیشرانه‌های یونی فعلی که در ماهواره‌ها استفاده می‌شوند حدود 1 کیلووات نیرو به تولید می‌رسانند، اما چین قصد دارد با این پیشرانه‌ها به اهداف بلندپروازانه خود دست پیدا کند.

نحوه فعالیت پیشران یونی

پیشران‌های یونی با الکتریسیته در یون‌ها شتاب به وجود می‌آورند که نتیجه آن ایجاد رانش خواهد بود. این پیشران با حذف برخی الکترون‌ها از اتم‌ها می‌تواند یک گاز خنثی را یونیزه کند و ابری از یون‌های مثبت به وجود آورد. پیشران یونی در زمان روشن شدن باعث ایجاد بخارهای آبی رنگ می‌شود؛ این بخارهای آبی به دلیل ذرات بسیار داغ و دارای بار الکتریکی که با سرعت بیش از 30 برابر سرعت صوت از موتور خارج می‌شوند، به وجود می‌آیند.

از نکات منفی این پیشران‌ها می‌توان به تخریب اجزای موتور توسط ذرات باردار اشاره کرد. به همین دلیل طول عمر ماهواره‌های مجهز به این پیشران در فضا کاهش پیدا می‌کند. حتی این پیشران می‌تواند جان فضانوردان را نیز به خطر بیندازد. با وجود این که رانش ایجاد شده توسط این پیشرانه‌ها کم است، اما آکادمی علوم چین اعلام کرد راهکاری را برای افزایش کارایی عملکرد و ایمنی این پیشران‌ها پیدا کرده است. همچنین گزارش منتشر شده توسط محققان چینی نشان می‌دهد پیشرانه یون جدید چین توانسته به مدت 11 ماه بدون مشکل و توقف کار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*