پیام رسان آی گپ

آیا نصب پیام رسان آی گپ برای دانشجویان دانشگاه آزاد اجباری است؟

اخیرا دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود آسان به سامانه آموزشیار از دانشجویان خواسته تا پیام رسان آی گپ را نصب کنند که چنین موضوعی اعتراض آنها را به همراه داشته است، اما آیا نصب آی گپ اجباری است؟

دانشگاه آزاد اسلامی مدتی قبل برای مدیریت یکپارچه امور آموزشی به شکل هماهنگ و سیستماتیک میان تمام واحدهای این دانشگاه سامانه آموزشیار را راه‌اندازی کرد که این سامانه مشکلاتی چون کندی در به‌روزرسانی اطلاعات دانشجو، ایجاد مشکلاتی در زمان انتخاب واحد و عدم ارائه دروس در زمان‌بندی مشخص را برای برای دانشجویان دانشگاه آزاد به همراه داشته است، اما به تازگی دانشجویان این دانشگاه برای ورود به سامانه آموزشیار با پیام جدیدی مبنی بر نصب یک پیام رسان داخلی مواجه شدند که مشکل جدیدی را برای آنها به وجود آورده است.

نصب پیام رسان داخلی آی گپ برای ورود به سامانه آموزشیار

پیام رسان آی گپ

در واقع دانشجویان دانشگاه آزاد هنگام ورود به سامانه آموزشیار با متن پیام زیر به همراه لینکی برای دانلود پیام رسان آی گپ مواجه می‌شوند:

جهت سهولت اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات آتی آموزشیار می‌توانید از طریق پیام رسان آیگپ اقدام فرمائید. دقت نمائید که خدمات و اطلاع‌رسانی آموزشیار به همان شماره‌ای که در سامانه ثبت کرده‌اید ارسال خواهد شد.

بر اساس این پیام، دانشحویان دانشگاه آزاد برای ورود آسان به سامانه آموزشیار باید برنامه آی گپ را نصب کنند و اگر قصد دارند بدون نصب برنامه وارد سامانه شوند باید منتظر کد تایید پیامکی بمانند که دانشجو برای این مورد باید زمان بیشتری را صرف کند.

یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد در این خصوص عنوان کرد:

بسیاری از من و هم‌کلاسی‌هایم تمایلی به نصب این پیام رسان نداریم. ولی با این کار دانشگاه مجبور شده‌ایم که برنامه آیگپ را نصب کنیم. همه ما تصور می‌کنیم که نصب برنامه آی گپ توسط ما دانشجویان، برای دانشگاه آزاد منافع مالی دارد!

یک دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مورد این مشکل بیان کرد:

به نظر من هدف دانشگاه آزاد از توصیه به نصب برنامه آی گپ کاملا مبهم است. مدتی قبل پیامکی با این محتوا از دانشگاه آزاد دریافت کردم: آقای/ خانم … با توجه به تغییر وضعیت شما به “نامعلوم” در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. من با خواندن این پیام که در انتهای آن لینک نصب برنامه آیگپ بود، نگران شدم. چرا که خواندن کلمه “نامعلوم” مرا نگران کرد و تصور کردم که در وضع تحصیلم مشکلی به وجود آمده است. با خواندن این پیام فورا برنامه آی گپ را نصب کردم ولی با این وجود هم نتوانستم وارد پروفایلم در سامانه آموزشیار شوم. پس نصب این برنامه هیچ تفاوتی برای تسهیل روند کاری من ایجاد نکرد.

نصب پیام رسان iGap اجباری نیست

دکتر احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد در واکنش به اعتراض دانشجویان اعلام کرد دانشجویان مجبور نیستند پیام سان داخلی آی گپ را نصب کنند و در واقع می‌توانند این پیام رسان را نصب نکنند. حیدری در ادامه بیان کرد:

اگر ما بخواهیم به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنیم، باید قابلیت برقراری ارتباط با آنها را داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر دانشجویی در سامانه آموزشیار درخواست وام می‌دهد،‌ باید زمان دریافت وام به وی اطلاع‌رسانی شود. یعنی دانشجو یک درخواستی از طریق سامانه دارد و سامانه نیز به تبع این درخواست، یک پاسخ برای دانشجو دارد. در دانشگاه آزاد نیز تصمیم گرفته شده که این پاسخ از یکی از پلتفرم‌های داخلی به دانشجو ارائه شود و به همین دلیل پیام رسان آی گپ را در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دانشگاه آزاد در ادامه به این موضوع که دانشجو می‌تواند آی گپ را نصب نکند تاکید کرد و گفت دانشجو قادر است با عدم نصب برنامه آی گپ از ارسال پیامک استفاده کند که البته ارسال پیامک هزینه‌بر خواهد بود، اما استفاده از آی گپ برای کاربر رایگان است. وی افزود اگر درخواست دانشجو به شکل مکاتبه‌ای باشد، با پیامک نمی‌توان آن را انجام دهد؛ یعنی اگر بخواهیم برای دانشجو نامه‌ای را ارسال کنیم نمی‌توان از طریق پیامک آن را ارسال کرد، اما آی گپ در این شرایط به کار می‌آید و کارهای دانشجو به آسانی انجام می‌شود. از این رو اگر دانشجو روش پیامک را انتخاب کند،‌ باید برای دریافت پاسخ راه‌های دیگری را انتخاب کند؛‌ مثلا با مراجعه حضوری یا ایمیل کارهای خود را پیگیری کند.

حیدری در ادامه گفته‌های خود با بیان اینکه برنامه آی گپ برای دانشگاه منافع مالی ندارد افزود:

با نصب برنامه آی گپ، از دانشجو هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. این پیام رسان هزینه‌ای برای دانشجو ندارد و شبیه سایر برنامه‌های دیگر از جمله واتساپ برای او رایگان است، اما ما استفاده از یک پیام رسان داخلی را انتخاب کردیم که برای ما سود مالی هم ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*