خودروهای ملی

خودروهای ملی عجیبی که هرگز تولید نشدند

ما قصد داریم تا در این مقاله چند نمونه از خودروهای ملی عجیبی که پروژه تولید آن‌ها هیچ‌گاه به ثمر نرسید را به شما معرفی کنیم.

شرکت‌های خودروسازی ایرانی بسیار کم پیشرفت می‌کنند و خودروهای از کار افتاده و قدیمی خود را برای سال‌های متمادی تولید می‌کنند. این شرکت‌ها تا زمانی که دیگر خودرو واقعا قابل استفاده نباشد آن را تولید می‌کنند و حتی پس از توقف تولید، قطعات فنی آن را در خودروهای دیگر خود به کار می‌برند؛ اما همین شرکت‌ها همواره در تلاش بوده‌اند تا محصولات جدید را به سبد محصولات خود اضافه کنند که نهایتا بسیاری از آن‌ها در حد پیش تولید باقی مانده و هرگز به تولید انبوه نرسیدند.

آشنایی با خودروهای ملی تولید نشده

شما با خواندن این مطلب با تعدادی از خودروهای ملی عجیبی که هرگز به تولید نرسیدند آشنا خواهید شد. اگر این اتومبیل‌ها به تولید می‌رسیدند، ممکن بود که صنعت خودروسازی کشور با تحول عظیمی همراه شود.

۱- رنو سپند کار

خودروهای ملی

شرکت پارس خودرو پس از گرفتن امتیاز تولید رنو ۵ از شرکت سایپا، تصمیم گرفت تا اتومبیل سپند را در سال ۱۹۷۸ با تغییرات اندک در مقایسه با رنو ۵ روانه بازار کند،. این در صورتی بود که پارس خودرو قصد داشت تا نمونه‌های دیگری از این اتومبیل را نیز همانند سپند جوانان و سپند ۲ به تولید برساند. یکی از نمونه‌هایی که پارس خودرو قصد تولید انبوه آن را داشت نسخه باری سپند کار بود.

این نسخه نسبت به رنو ۵ کمی تغییر کرده بود که از جمله این تغییرات حذف صندلی‌های عقب، تغییر درها، پنجره‌ها و ایجاد فضای باری در قسمت عقب خودرو بود. اگرچه پارس خودرو می‌توانست با عرضه این اتومبیل به بازار فروش مناسبی را به دست بیاورد، اما این پروژه را بنا به دلایلی نیمه کاره گذاشت و آن را در پیش تولید متوقف کرد.

۲- تندر ۹۰ سایانا

خودروهای ملی

بعد از آن که اتومبیل رنو لوگان وارد بازار ایران شد،‌ خریداران از طراحی زشت و زخمت این اتومبیل انتقاد کردند. از این رو،‌ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا که در آن زمان مشغول به تولید تندر ۹۰ بودند،‌ تصمیم گرفتند تا فیس لیفت این خودرو را به صورت جداگانه به تولید برسانند.

بعد از آن که شرکت سایپا از نسخه فیس لیفت تندر رونمایی کرد، ایران خودرو نیز از نسخه جدید تندر 90 تحت عنوان سایانا در سال ۱۳۸۸ رونمایی کرد؛ اما ایران خودرو این اتومبیل را به عنوان یک محصول جدید معرفی نکرد و از آن به عنوان یک اتومبیل تیونینگ شده توسط آپکو رونمایی کرد. این در صورتی بود که تغییرات اعمال شده در سایانا از یک تیونینگ معمولی بیشتر بود، به نحوی که جلوپنجره و سپرهای این اتومبیل نسبت به تندر بسیار تغییر کرده بود و علاوه بر این ایران خودرو جای پلاک این اتومبیل را نیز از روی سپر عقب برداشته و روی در صندوق قرار داده بود.

آپکو برای کابین این خودرو نیز تغییراتی در نظر گرفته بود که تریم فیبر کربنی، تزئینات کرومی و چرم قرمز نمونه‌ای از آن‌ها بودند. ایران خودرو می‌توانست با تولید این اتومبیل با پیشرفت خوبی مواجه شود، اما بنا بر دلایلی این خودرو ملی هرگز به تولید نرسید.

۳- پیکان فیس لیفت

خودروهای ملی

یکی دیگر از خودروهای ملی عجیبی که قرار بود به تولید برسد پیکان فیس لیفت بود. یپکان یکی از پرطرفدارترین اتومبیل‌های تولید شده در شرکت ایران خودرو بود که تولید آن در سال ۱۳۸۴ متوقف شد و شرکت ایران خودرو پس از این اتفاق از کورس رقابت با سایپا که در آن زمان مشغول به تولید پراید بود جا ماند.

از این رو ایران خودرو که در آن زمان از لحاظ مالی اوضاع نابسامانی داشت و اجرای پروژه‌های خارجی را هم در دست گرفته بود، تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۸۵ پیکان را وارد بازار خودرو آفریقای جنوبی بکند. برای انجام این کار ایران خودرو پیکان از کار افتاده را فیس لیفت کرد؛ اما پس از گذشت مدتی ایران خودرو به این نتیجه رسید که نمی‌تواند برای این خودرو در بازار آفریقا جایگاهی پیدا کند و به همین خاطر پس از صرف هزینه هنگفتی به این پروژه خاتمه داد.

۴- سیناد کوپه

خودروهای ملی

نخستین محصول شرکت کیش خودرو در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان سیناد به بازار خودرو کشور عرضه شد. کیش خودرو برای این محصول قطعات فنی رنو و بدنه فایبرگلاس را در نظر گرفته بود.

اما شرکت کیش خودرو تنها به تولید نسخه معمولی این اتومبیل راضی نشد و تصمیم گرفت تا نمونه‌های دیگری از سیناد را از جمله سیناد کوپه روانه بازار کند. کیش خودرو  چند نسخه از سیناد کوپه را به تولید رساند و در چند نمایشگاه از آن رونمایی کرد.

اما پس از گذشت مدتی شرکت کیش خودرو به دلیل برخی از اتفاقات و همچنین مشکلات مالی ورشکست شد و نتوانست این اتومبیل را وارد خط تولید کند. شرکت کیش خودرو برای این اتومبیل همانند سیناد معمولی، موتور ۱.۶ لیتری رنو مگان را در نظر گرفته بود. علاوه بر این یک‌سری امکانات نیز برای این اتومبیل در نظر گرفته شده بود که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به رینگ آلومینیومی،‌ صندلی‌های چرمی و سانروف اشاره کرد.

۵- جیپ چابک

خودروهای ملی

شرکت پارس خودرو از آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۳۵ تا دهه ۸۰ مونتاژ کردن محصولات جیپ را انجام می‌داد. این شرکت در اواخر دهه ۷۰ تصمیم گرفت تا جیپ صحرا را با تغییراتی روانه بازار کند. از این رو، پارس خودرو از جیپ جدید چابک که آن را با همکاری شرکت انگلیسی تکنوکرافت ساخته بود در سال ۱۳۷۸ رونمایی کرد. پارس خودرو برای طراحی این اتومبیل از جیپ رانگلر YJ الگوبرداری کرده بود و با در نظر گرفتن فرم جدید برای اتاق این خودرو و همچنین خطوط نرم گلگیرها ظاهر زیبایی را به این اتومبیل بخشیده بود.

۶- رانا هاچ بک

خودروهای ملی

شرکت پژو همزمان با اعمال تحریم‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۱ تصمیم گرفت به همکاری خود با ایران خودرو خاتمه دهد و ایران را ترک کند. ایران خودرو نیز به دنبال این موضوع تصمیم گرفت تا نسخه جدیدی از رانا را تحت عنوان رانا هاچ بک به تولید برساند. بدنه این اتومبیل از زاویه جانبی همانند پژو ۲۰۶ بود و چراغ‌های عقب آن طراحی متفاوتی داشت.

اما شرکت ایران خودرو پس از آن که تولید پژو ۲۰۷ را مجددا آغاز کرد، تصمیم گرفت تا پروژه رانا هاچ بک را لغو کند.

۷- سمند پردیس

خودروهای ملی

شرکت ایران خودرو پس از آن که نخستین خودرو ملی خود یعنی سمند را در سال ۱۳۸۰ روانه بازار کرد،‌ تصمیم گرفت تا نسخه‌های جدید از این خودرو ملی را به تولید برساند. یکی از چشمگیر‌ترین نسخه‌هایی که بر پایه سمند ساخته شد، سمند پردیس بود که ایران خودرو از آن در سال ۱۳۸۳ رونمایی کرد.

شرکت ایران خودرو قصد داشت تا این اتومبیل را در سال ۱۳۸۵ و با طراحی جدید و امکانات بیشتری نسبت به سمند مانند سیستم تعلیق جدید و ناوبری، سیستم پخش DVD، نمایشگر LCD و کروز کنترل روانه بازار کند. اما این اتومبیل نیز هرگز به تولید نرسید.

۸- سمند زوبین

خودروهای ملی

یکی دیگر از خودروهای ملی که هیچ‌گاه پروژه تولید آن نهایی نشد سمند زوبین بود. شرکت ایران خودرو در اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفت تا نسخه جدیدی از سمند را  تحت عنوان سمند زوبین با هدف جذب جوانان به تولید برساند. از این رو، شرک ایران خودرو برای این اتومبیل یک موتور توربوشارژ قوی، هندلینگ مناسب و امکانات زیادی را تعبیه کرده بود؛ اما این پروژه نیز لغو شد، چرا که طراحی یک محصول این‌چنینی روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ کاری نشدنی بود.

۹- سمند وانت

خودروهای ملی

یکی دیگر از خودروهای ملی که شرکت ایران خودرو قصد داشت آن را به تولید برساند سمند وانت بود. شرکت ایران خودرو به منظور تولید این اتومبیل قسمت بار تندر وانت را روی کابین سمند قرار داده بود که به این پیکاپ ظاهر نسبتا قابل قبولی را داده بود.

با تمام این تفاسیر پس از آن که ایران خودرو پیکاپ آریسان را وارد خط تولید کرد، تصمیم گرفت تا پروژه ساخت سمند وانت را لغو کند.

۱۰- سمند جوانان

خودروهای ملی

ایران خودرو با گذشت چند سال از پروژه زوبین، تصمیم گرفت تا نسخه دیگری از سمند را به منظور جذب جوانان بسازد؛ اما این دفعه پروژه جدید ایران خودرو روی همان نسخه معمولی سمند و با تغییرات اندکی در مقایسه با زوبین به اجرا رسید.

شرکت ایران خودرو این اتومبیل را سمند جوانان نام‌گذاری کرد و هدف آن از ساخت این اتومبیل زنده نگه داشتن یاد پیکان جوانان بود. شرکت ایران خودرو سمند جوانان را در سال ۱۳۸۷ و در نمایشگاه مشهد معرفی کرد و تصمیم داشت که آن را بعد از گذشت یک سال از معرفی روانه بازار کند.

سمند جوانان نسبت به نسخه معمولی سمند تغییرات بسیار اندکی کرده بود که از جمله آن‌ها رکاب‌های اسپرت و بلندتر و سپرها بود. ایران خودرو برای سمند جوانان نمونه تقویت شده‌ای از موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ L4 پژو پارس ELX را در نظر گرفته بود که می‌توانست قدرت ۱۳۰ اسب بخار را به تولید برساند. همچنین شرکت ایران خودرو برای سمند جوانان کمک فنرهای جدید و سیستم تعلیق اسپرت را در نظر گرفته بود.

کابین سمند جوانان نیز در مقایسه با سمند معمولی با تغییراتی همراه شد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به سیستم صوتی حرفه‌ای، تودوزی تمام چرم و صندلی‌های اسپرت اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهتر اینا چین 😂😂