نمایشگر ASUS ProArt PA248QV

نگاهی به ارزان‌ترین نمایشگر رنگ کالیبره بازار – ASUS ProArt PA248QV

نمایشگر ASUS ProArt PA248QV ارزان‌ترین نمایشگر رنگ کالیبره جهان است. در ادامه نگاهی به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این مانیتور ایسوس می‌اندازیم.

نمایشگر یکی از اصلی‌ترین خروجی‌های کامپیوتر و به نوعی رابط بین کاربر و سخت افزار است. رنگ، نور و دقت آن در طراحی دیجیتال و کسب و کار های امروزی، موضوعی بسیار حائز اهمیت بوده و در سال‌های اخیر، دنیای نمایشگرهای رنگ کالیبره بسیار بست پیدا کرده است. به نوعی که یکی از اهداف بازار دنیای مدرن در سخت افزار، بازار نمایشگرهای دیجیتال است. در کشور ما هم چند سالی است که با پیشرفت دنیای دیجیتال و سهم بازار این صنعت، حرفه‌ای‌ها را بر آن داشت تا از نمایشگرهای رنگ کالیبره به منظور بهبود کیفیت کار و ارائه دقیق هنر خود، استفاده کنند. این رده از نمایشگرها به دلیل پنل‌هایی از پیش کالیبره شده، معمولا قیمت بالایی دارند و در عمل این قیمت بالاتر، به دلیل صرفه‌جویی در وقت و منابع طراحی دیجیتال ارزش خود را نمایان می‌کند. از مقدمه می‌گذریم و به ارزانترین نمایشگر رنگ کالیبره بازار می‌پردازیم:

معرفی و بررسی نمایشگر ASUS ProArt PA248QV

ایسوس بزرگترین تولیدکننده نمایشگرهای حرفه‌ای در جهان، برای بودجه‌های متوسط و کم، نمایشگری با نام ProArt PA248QV معرفی و تولید کرده است. محصولات سری ProArt ایسوس در قالب کالاهای حرفه‌ای این شرکت گنجانیده شده و شاخصه این سری محصولات، داشتن خصوصیات ایده‌آل برای کسب و کار است.

نمایشگر ASUS ProArt PA248QV

با هم در این بررسی نگاهی به این نمایشگر ارزشمند می‌اندازیم:

از پنل این مانیتور شروع می‌کنیم. پنل 24.1 اینچی این نمایشگر با پشتیبانی از نسبت تصویر 16:10 WUXGA (1920×1200) از نوع IPS بوده و از طراحی بدون حاشیه یا Frameless بهره می‌برد. این پنل با تاییدیه Calman از لحاظ دقت رنگ عرضه شده که میزان دقت آن Delta E <2 است. همچنین با پشتیبانی از طیف رنگی 100% sRGB، 100%  Rec. 709 پوشش رنگی کامل را برای طراحی و تولید محتوای دیجیتال در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این پنل دارای نرخ تازه‌سازی 75 هرتزی بوده و از فناوری Adaptive-Sync و نرخ تازه‌سازی متغییر (VRR) در بازه 48 تا 75 هرتز هم پشتیبانی می‌کند که برای کارت گرافیک‌های AMD از ورودی‌های DisplayPort و HDMI) و برای کارت گرافیک‌های Nvidia فقط از طریق DisplayPort قابل استفاده است. نرخ پاسخگویی هم 5 میلی‌ثانیه از حالت خاکستری به خاکستری (GTG) است.

به لطف پنل IPS این نمایشگر، زاویه دید در همه زوایا 178 درجه است و خبری از شیف رنگ وجود ندارد. میزان نهایت روشنایی در PA248QV 300 نیت بوده و نرخ کنتراست ثابت آن 1000:1 و کنتراست دینامیکی آن هم 100,000,000 :1 است. همچنین با پشتیبانی از عمق رنگ 8 بیتی، 16.7 میلیون رنگ در این نمایشگر قابل نمایش است. تراکم پیکسلی نیز در این مانیتور 94 پیکس بر اینچ (PPI) می‌باشد. سطح روی پنل نیز با پوشش ضد بازتاب و مات کاملا پوشانیده شده است.

نمایشگر ASUS ProArt PA248QV

این نمایشگر دارای شش حالت نمایش پیش‌فرض است: Standard، sRGB، Rec. 709، Scenery، Reading، Darkroom، Rapid Rendering و دو حالت USER Mode در این نمایشگر قابل دستیابی است. چهار درجه رنگ و 6 حالت رنگ در نمودار R,G,B,C,M,Y نیز در منو وجود دارد. همچنین امکان تغییر Gamma در مقادیر 1.8/2.0/2.2/2.4/2.6 نیز در نمایشگر به آسانی در دسترس است. افزونه ProArt Palette نیز به سادگی امکان ایجاد شیفت رنگ و تغییرات اساسی در نور، میزان رنگ، گاما و پارامترهای دیگر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این نمایشگر به منظور استفاده همه جانبه در میز کار حرفه‌ای، تقریبا از تمام پورت‌ها و رابط‌های ارتباطی پشتیبانی می‌ کند. یک پورت VGA، یک پورت HDMI، یک پورت DisplayPort، یک USB Hub و جک‌های هدفون و میکروفن در پشت این نمایشگر وجود دارد.

نمایشگر ASUS ProArt PA248QV

اغلب طراحان خروجی کار را به صورت چاپ شده مشاهده می‌کنند. ولی در نمایشگرهای با رنگ کالیبره  خروجی دقیقا مطابق با چیزی است که در صفحه نمایش مشاهده می‌شود. Asus در کنار آن یک ویژگی جذاب با نام QuickFit گنجانیده تا کاربر به سادگی طرح نهایی را در ابعاد واقعی آن ببینید و این ویژگی در واقع با ایجاد خطوط و ابعاد استاندارد کاغذهای مختلف، شکل نهایی را در نمونه چاپی نمایش می‌دهد.

نکته دیگر در طراحی این نمایشگر، امکان حداکثری برای شخصی‌سازی آن است. پایه این نمایشگر با امکان تغییر ارتفاع تا 130 میلی‌متر، گردش در بازه 90- تا 90+،گردش محور تا 90 درجه و تغییر زاویه از 5- تا 35+ درجه در کنار پشتیبانی از اتصال دیواری Vesa 100x100mm در محیط‌های کاری مختلف برای راحتی بیشتر طراحی شده است.

همچنین نمایشگر ASUS ProArt PA248QV از فناوری‌های محافظ چشم ایسوس هم به طور کامل بهره می‌برد. این فناوری‌های شامل 5 بازه از فیلتر ضد نور آبی مضر و حالت Flicker-Free یا پنل بدون پرش تصویر است که در استفاده درازمدت از چشم کاربر محافظت می‌کند.

به عنوان جمع‌بندی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای هنرهای دیجیتال نمایشگرهای رنگ کالیبره هستند ولی متاسفانه قیمت سرسام‌آور مدل‌های رده بالا، همواره دغدغه کاربران آماتور بوده است. نمایشگر PA248Q با داشتن تگ قیمتی بسیار مقرون به صرفه و پنل حرفه‌ای و کالیبره شده، تقریبا همه نیازهای کاربران حرفه‌ای را هم رفع و رجوع می‌کند.

نمایشگر ASUS ProArt PA248QV

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*