اینترنت رایگان شاد

مشاور مرکز ملی فضای مجازی: حذف اینترنت رایگان شاد خلاف قانون است

مشاور مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد که تصمیم جدید وزارت ارتباطات مبنی بر حذف اینترنت رایگان شاد از اول تیرماه، مغایر با سند صیانت از کودکان و نوجوانان است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی تصمیمی را اتخاذ کرده است که مطابق با آن از ابتدای تیرماه دیگر استفاده از سامانه دانش آموزی شاد رایگان نخواهد بود و دانش آموزان از همان تاریخ سیم کارت های دانش آموزی دربردارنده بسته‌های اینترنت ویژه آموزش مجازی دریافت خواهند کرد.

حذف اینترنت رایگان شاد از اول تیرماه

حذف ترافیک رایگان شاد

بر اساس اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دانش آموزان از ابتدای تیرماه می‌توانند در هر پلتفرمی که تمایل داشتند به صورت رایگان آموزش مجازی ببینند و از همان تاریخ استفاده از برنامه شاد مانند پیام رسان‌های دیگر نیازمند پرداخت هزینه خواهد بود.

عباس آسوشه، مشاور مرکز ملی فضای مجازی طی مصاحبه‌ای در ارتباط با همین موضوع عنوان کرد که تصمیم جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات مبنی بر پولی شدن سامانه شاد از ابتدای تیرماه، تصمیم بسیار اشتباهی است و می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به فضای مجازی کشور وارد کند و با مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با طرح صیانت از کودک و نوجوان همخوانی ندارد.

آسوشه با اشاره به این که طرح صیانت از کودکان و نوجوان که در جدیدترین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است می‌تواند باعث رفع نگرانی‌های موجود در این زمینه شود،‌ بیان کرد که در حال حاضر داشتن اینترنت مطمئن و امن برای کودکان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تمام کشورهای دنیا است و آن‌ها برای فراهم نمودن یک فضای مطمئن برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی هزینه‌های هنگفتی صرف کرده‌اند.

تصویب طرح صیانت از کودکان و نوجوانان پس از گذشت سال‌ها

معاون پیشین مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که طرح صیانت از کودکان و نوجوان پس از گذشت سال‌های زیادی توسط شورای عالی فضای مجازی کشور به تصویب می‌رسد، عنوان کرد که این طرح در دوره پیشین شورای عالی فضای مجازی آغاز شده بود و نهایتا در روزهای پایانی دولت فعلی، به منظور تصویب وارد صحن شورا شد. اما با وجود به تصویب رسیدن این طرح برای محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی،‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرده است که از ابتدای تیرماه استفاده از برنامه شاد پولی خواهد شد و دانش‌ آموزان از همان تاریخ سیم کارت‌های دانش آموزی دربردارنده اینترنت رایگان ویژه آموزش دریافت خواهند کرد.

وی اظهار کرد برپا کردن سامانه شاد کمک بسیار زیادی را به آموزش و پرورش کشور در دوران شیوع کرونا کرده است. با وجود این که سامانه شاد در شروع کار خود با ایرادهای مهمی همراه بود، اما با تلاش‌های بی‌وقفه جوانان کشور این مشکلات حل شد تا جایی که در حال حاضر نزدیک به ۹ میلیون دانش آموز از میان ۱۳ میلیون دانش آموز کشور در این سامانه مشغول به آموزش دیدن هستند و همچنین مطابق با آمار اعلام شده، تا به امروز بیش از ۱۷ میلیون نفر این برنامه را نصب کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد وزارت آموزش و پرورش به تازگی تحقیقی را انجام داده است که مشخص می‌سازد ۳ میلیون نفر از جمعیت ۱۳ میلیونی دانش آموزان کشور نمی‌توانند به شبکه متصل شوند، زیرا فاقد هرگونه ابزار سیم کارت‌خور هستند. از این رو سامانه شاد به ناچار مجبور به ارائه سرویس در فضای وب شده است.

وی ادامه داد که با کم‌ کردن این جمعیت سه میلیونی، تعداد دانش آموزان کشور به نزدیک ۱۰ میلیون می‌رسد که نیمی از آن‌ها نیز دستگاه سیم کارت‌خور مخصوص به خود ندارند و برای متصل شدن به شبکه از دستگاه‌های سیم کارت‌خور اولیای خود استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که تنها ۵ میلیون دانش آموز دارای دستگاه سیم‌کارت‌خور مخصوص به خود هستند و وزارت ارتباطات تصمیم گرفته است تا به آن‌ها سیم کارت شخصی ارائه دهد و اصلا به این موضوع توجه نمی‌کند که ۸ میلیون دانش آموز باقی مانده در کشور به چه صورتی باید مشکل خود را رفع کنند.

حذف ترافیک رایگان شاد

استفاده دانش آموزان از پلتفرم‌های دلخواه

آسوشه در ادامه به جدیدترین سخنان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر این که دانش‌آموزان از این پس می‌توانند با استفاده از سیم کارت‌هایی که دربردارنده بسته‌های اینترنت رایگان هستند به هر پلتفرم آموزشی که علاقه داشتند مراجعه کنند اشاره کرد و افزود در این‌جا سوال پیش می‌آید که به جز شاد چه پلتفرم دیگری وجود دارد که دانش آموزان بتوانند برای آموزش دیدن به آن مراجعه کنند؟ ممکن است که منظور مسئولان اپلیکیشن واتس اپ باشد که در حال حاضر تعدادی از مدارس غیر انتفاعی از آن برای آموزش دادن دانش آموزان استفاده می‌کنند.

حذف اینترنت رایگان شاد بدترین تصمیمی است که مسئولان پیش از اتمام دوره خود اتخاذ کرده‌اند و به شکلی شاید بازگشت به حالت عادی برای دولت بعدی بسیار هزینه‌بر باشد.

به گفته وی باید از برنامه ریزی‌ها و اقدامات مخرب مسئولان جلوگیری شود، چرا که مطابق با دستور رئیس جمهور و مصوبه مجلس استفاده از برنامه شاد نیازمند پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهد بود؛ اما دولت تصمیم گرفته بود از درآمد بخش ICT هزینه‌های ناشی از این مجموعه را تأمین کند. این در صورتی است که مسئولان این پروژه تا به امروز هیچ پولی را دریافت نکرده‌اند.

آسوشه در پایان خاطرنشان کرد که سامانه شاد یک پلتفرم مخصوص آموزش است، اما وزارت ارتباطات اعلام کرده است که این پلتفرم در زمره پیام رسان‌ها قرار خواهد گرفت و از اول تیرماه ۱۴۰۰ استفاده از آن نیازمند پرداخت هزینه خواهد بود. با این وجود مسئولان به اپلیکیشن واتس اپ به چشم یک پلتفرم آموزشی نگاه می‌کنند و تصمیم گرفته‌اند که استفاده از آن را برای دانش آموزان رایگان کنند. این طرز تفکر و تصمیم بسیار اشتباه است و باید سریعا از بین برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*