سیم کارت های دانش آموزی

سیم کارت های دانش آموزی دارای بسته های اینترنت رایگان برای سامانه شاد هستند

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد تا بسته های اینترنت رایگان را به همراه سیم کارت های دانش آموزی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

شیوع ویروس کرونا از دو سال پیش باعث شد تا رویه زندگی افراد به کل عوض شود و تقریبا همه امور از جمله کسب‌وکار،‌ آموزش، حمل‌و‌نقل و درمان وابسته به فضای مجازی شود. در چنین وضعیتی ایران در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی مشکلات بسیار عمده‌ای داشت که این مسئله باعث می‌شد تا کشور با مشکلات جبران ناپذیری مواجه شود.

ارائه بسته های اینترنت رایگان برای آموزش مجازی

بسته های اینترنت رایگان

شبکه ارتباطی کشور در اوایل فراگیری کرونا با ترافیک عظیمی روبه‌رو شد. این ترافیک به اندازه‌ای حجیم بود که وزارت ارتباطات به منظور برطرف کردن این مسئله و تأمین ظرفیت مورد نیاز، شروع به کار و فعالیت بی‌وقفه کرد. وزارت کشور در این شرایط تصمیم گرفت تا به منظور ادامه یافتن و متوقف نشدن آموزش، بسته های اینترنت رایگان را در اختیار معلمان،‌ دانش‌آموزان،‌ دانشجویان و اساتید دانشگاه قرار دهد.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباط طی مصاحبه‌ای در ارتباط با این موضوع عنوان کرد که فرآیند قرار دادن اینترنت رایگان در اختیار دانش آموزان به صورت کلی تغییر پیدا کرده است. این تغییر باعث می‌شود تا میزان دسترسی تمام دانش آموزان به اینترنت یکسان شود و ناعدالتی به وجود نیاید. جوشقانی در ادامه با اشاره به این که فرآیند قرار دادن اینترنت رایگان در اختیار دانش‌آموزان تغییر کرده است، عنوان کرد که اینترنت شبکه دانش آموزی شاد از ۱۵ شهریور پارسال رایگان شده و این موضوع به تمام اپراتورها نیز اطلاع‌رسانی شده است.

وی ادامه داد آماری به انتشار رسیده بود که مشخص می‌ساخت، مدارس به منظور آموزش دادن دانش‌آموزان از پلتفرهایی به غیر از شاد هم بهره می‌گیرند که همین موضوع باعث می‌شد تا به رایگان و بدون هزینه بودن تحصیل در فضای مجازی ایرادهایی وارد شود و این مسئله با حجمه‌ای از انتقادات مواجه شود. رایگان شدن شبکه شاد باعث شد تا ترافیک شبکه بسیار خوب شود؛ اما از سوی دیگر یعضی از آموزش‌ها در پلتفرم‌هایی به جز شاد انجام می‌شد و مستلزم به پرداخت هزینه بود که این مسئله باعث انتقاد و شکایت شدید معلم‌ها و اولیای دانش‌آموزان می‌شد.

بسته های اینترنت رایگان

معرفی برنامه شاد به عنوان یک پیام رسان

معاون وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به این که شبکه دانش آموزی شاد از سوی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک پیام رسان معرفی شده است، عنوان کرد که از چند روز گذشته سازمان تنظیم مقررات به تمام اپراتورها اطلاع‌رسانی کرد که از اول تیر دیگر استفاده از برنامه شاد رایگان نیست و افراد باید برای استفاده از این شبکه نیز مانند سایر پیام رسان‌های بومی هزینه پرداخت کنند.

در حال حاضر تمام بخش‌های وزارت ارتباطات در تلاش هستند تا راهکاری را برای تخصیص بسته های اینترنت رایگان به دانش آموزان پیدا کنند تا به این وسیله تمام دانش‌آموزان بتوانند به صورت عادلانه از شبکه ملی اطلاعات و سایت‌های آموزشی بهره ببرند.

وزارت ارتباطات مطابق با خواسته دولت تصمیم گرفت تا استفاده از شبکه دانش آموزی شاد را رایگان کند و علاوه بر آن به معلمان کشور بسته‌ های رایگان اینترنت اهدا کرد. رگولاتوری هم از اپراتورها درخواست کرد که با این کار موافقت کنند و به انجام آن بپردازند و وزارت ارتباطات در حال حاضر نیز مشغول به مذاکره با سازمان برنامه به منظور پرداخت حق اپراتورها است.

تخصیص سیم کارت های دانش آموزی به دانش‌ آموزان

بسته های اینترنت رایگان

فلاح با اشاره به اتخاذ تصمیمی مبنی بر تغییر روش، عنوان کرد که اکنون تصمیم گرفته شده تا سیم کارت های دانش آموزی به دانش آموزان تخصیص داده شود که روی آن به منظور دسترسی آسان به شبکه دانش آموزی شاد یا سایر پلتفرم‌های آموزشی، بسته‌ های اینترنتی تعبیه شده است.

بهره‌گیری از این روش باعث می‌شود تا مدیریت آموزش مجازی به شکل بهتری انجام شود. برنامه شاد در حال حاضر رایگان است، اما درصورتی که مدرسه‌ای قصد داشته باشد تا آموزش را  در سایر پلتفرم‌ها دنبال کند، در این صورت اولیای دانش‌آموزان مجبور می‌شوند که هزینه پرداخت کنند و این موضوع باعث می‌شود که توزیع اینترنت در بین دانش آموزان عادلانه شود.

وی در ادامه با اشاره به این که هدف از تغییر روش، توزیع عادلانه و رایگان فضای آموزش برای تمامی دانش آموزان بوده است، بیان کرد که قرار دادن سیم کارت های دانش آموزی در اختیار دانش‌آموزان باعث می‌شود تا استفاده از هر پلتفرم دارای مجوزی که مدارس به منظور آموزش مجازی از آن استفاده می‌کنند رایگان باشد.

بر اساس اظهارات جوشقانی، وزارت ارتباطات هم‌اکنون در حال آماده‌سازی بستر مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح جدید یعنی تخصیص سیم‌کارت‌ها و بسته‌های در نظر گرفته شده است و به دنبال آن است که این طرح را جایگزین طرح قبلی کند. وزارت ارتباطات در تلاش است تا در شرایط بد ناشی از کرونا بستری را فراهم کند تا تمام دانش آموزان بتوانند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند.

معاون وزیر ارتباطات در ارتباط با این موضوع که استفاده از پلتفرم‌های بین‌المللی همچنان با تعرفه بین‌المللی محاسبه خواهد شد، بیان کرد که این مسئله باعث حذف تسهیلات در نظر گرفته شده برای دانش آموزان نخواهد شد و تنها روش آن تغییر خواهد کرد. ما می‌دانیم و قبول داریم که وزارت ارتباطات در این حوزه همواره با یک‌سری مشکلات و ایرادها مواجه بوده است. ما ادعا نمی‌کنیم که سرویس بدون ایرادی را به مردم ارائه کرده‌ایم، اما یقینا سرویس ارائه شده در این حوزه مناسب است و ما در حال تلاش بی‌وقفه هستیم تا تمام کمبودها را از بین ببریم.

اکنون یک سال است که فرآیند آموزش مجازی در کشور آغاز شده است. به احتمال فراوان در آینده نه چندان دور قسمتی از آموزش مجازی خواهد شد و در آن شرایط لازم است که استفاده از آموزش مجازی برای تمام مردم عادلانه شود و یکی از مسائلی که می‌تواند به این مسئله کمک کند، تغییر فرآیند تخصیص تسهیلات به منظور آموزش مجازی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*