گاز خنده , درمان افسردگی

محققان روی درمان افسردگی شدید با گاز خنده کار می‌کنند

دانشمندان آمریکایی به تازگی تحقیقی را انجام داده‌اند و از نتایج به دست آمده از آن پی‌برده‌اند که دوز پایین گاز خنده می‌تواند افسردگی را درمان کند.

دانشمندان آمریکایی به تازگی تحقیقی را انجام داده‌اند بر اساس نتایج آن، مصرف گاز نبترو اکسید که آن را تحت عنوان گاز خنده نیز می‌شناسند، در دوز پایین می‌تواند علائم افسردگی را در افرادی که داروی‌های کنونی روی آن‌ها تأثیری نمی‌گذارد، از بین ببرد. بر اساس اظهارات محققان، مزایای این گاز بسیار زیاد است و می‌تواند برای هفته‌های طولانی ادامه پیدا کند و در عوض عوارض جانبی آن نیز بسیار اندک است.

پیتر ناگل، متخصص بیهوشی تروما، از دانشگاه واشنگتن در ارتباط با این موضوع عنوان می‌کند که از عوارض جانبی این گاز به شکل چشم‌گیری کم می‌شود و این عوارض پس از یک مرتبه تجویز به مدت دو هفته در فرد مشاهده خواهد شد.

استفاده از گاز خنده در دندانپزشکی و عمل جراحی

گاز خنده

خانواده‌های اشرافی انگلیس در قرن ۱۸ از این گاز به عنوان یک ماده روان‌گردان استفاده می‌کردند و پس از استنشاق احساس سرخوشی و شادابی می‌کردند و توهم می‌زدند. افرادی که در مهمانی‌ها از این گاز استفاده می‌کردند اعلام کردند که پس از استنشاق دردهایی که تا پیش از این داشته‌اند را از خاطر می‌بردند. همین مسئله باعث شد تا محققان خواص گاز خنده را مورد بررسی و توجه حداکثری قرار بدهند و پس از گذشت مدت کوتاهی پزشکان از این گاز در جراحی‌های خود و همچنین در دندانپزشکی استفاده کردند.

پیش از این تحقیق نیز در سال ۲۰۱۵ تحقیق دیگری انجام شده بود که مشخص ساخته بود استنشاق گاز خنده یعنی گازی که ۵۰ درصد از آن را گاز نیترو اکسید تشکیل می‌دهد می‌تواند علائم افسردگی موجود در افراد را برای مدت یک ساعت از بین ببرد و مزایای بسیار بیشتر و پایدارتری نیز از آنچه پیش‌بینی می‌شد دارد. با این وجود دانشمندان تا به امروز نتوانسته‌اند دوز مورد استفاده را تنظیم کنند، زیرا استفاده از گاز خنده در دوز بالا باعث می‌شود که عوارض جانبی بسیار بیشتر شود و استفاده از آن در دوز خیلی پایین نیز باعث می‌شود که فرد به خواب فرو برود.

دکتر ناگل عنوان می‌کند که در گذشته این دارو در دوز بسیار بالایی مصرف می‌شد که عوارض جانبی زیادی را از خود نشان می‌داد. به همین خاطر شاید بتوان با کاهش دوز مصرف، عوارض جانبی ناشی از آن را کاهش و فواید آن را افزایش داد.

دانشمندان عنوان می‌کنند که تا به امروز هنوز میزان پایداری مزایای درمانی گاز خنده مشخص نشده، چرا که نمونه‌های کنونی آزمایش‌های بالینی بسیار محدود است و بیماران مدت زمان کمی تحت مراقب قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای این که مشخص شود آیا می‌توان از گاز خنده به عنوان یک روش درمانی مطمئن استفاده کرد یا خیر باید تحقیقات گسترده‌تری انجام شود.

شمار مبتلایان به افسردگی در جهان

گاز خنده

افسردگی یک اختلال روانی است که هم‌اکنون افراد زیادی به آن مبتلا هستند. سازمان جهانی بهداشت آماری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ میلیون نفر در تمام کشورهای جهان مبتلا به افسردگی هستند و هر سال حدود ۸۰۰ هزار نفر در دنیا به علت ابتلا به افسردگی تصمیم به خودکشی می‌گیرند.

علاوه بر این افسردگی به عنوان یکی از عوامل معلولیت در دنیا شناخته شده است، چرا که فرد افسرده از انجام فعالیت‌های اجتماعی، کارهای روزانه و فعالیت‌های اقتصادی باز می‌ماند و در صورتی که مورد معالجه قرار نگیرد از نظر روابط اجتماعی، خانوادگی و فردی تا مرز نابودی پیش می‌رود. محققان در حال حاضر به شدت دنبال یافتن دارو‌ها و درمان‌های جدید برای افسردگی هستند، چرا که داروهای موجود آن‌گونه که باید بر بدن افرادی که هم‌اکنون به افسردگی مبتلا هستند، تأثیر نمی‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*