مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت

وزارت بهداشت ایران مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت را صادر کرد

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت از سوی وزارت بهداشت خبر داد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان کشور طی مصاحبه‌ای با اشاره به کسب مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت، عنوان کرد که واکسن‌های ایرانی فازهای اول و دوم کارآزمایی بالینی خود را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون وارد سوم کارآزمایی بالینی شده‌اند. در این فاز ۲۵ هزار نفر واکسن پاستور و ۱۴ هزار نفر واکسن برکت تزریق کردند.

بیشتر واکسن‌های دنیا هم‌اکنون آزمایش بالینی فاز ۳ خود را به اتمام رسانده‌اند و واکسن‌های وارداتی نیز در دیگر کشورها در حال تزریق هستند. ایران نیز قصد داشت که فازهای اول و دوم آزمایش بالینی واکسن‌های ساخت داخل را به اتمام برساند و در صورت کسب موفقیت آن‌ها در آزمایش‌ها، مجوز مصرف اورژانسی را برای آن‌ها صادر کند و آن‌ها را در قالب واکسیناسیون عمومی تزریق کند.

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت

مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت

این اتفاق به وقوع پیوست و سازمان غذا و دارو طی روز گذشته جلسه‌ای را برگزار کرد و در آن نتایج به دست آمده از آزمایش واکسن‌های داخلی را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که دو واکسن کووایران برکت و پاستور شرایط تزریق را به صورت کامل دارند؛ اما مدارک واکسن پاستور کامل نبود و به همین دلیل قرار شد که مجوز مصرف اضطراری این واکسن پس از تکمیل پرونده و در نخستین روزهای هفته پیش رو صادر شود؛ اما واکسن کووایران برکت تمام مدارکش کامل بود و به همین خاطر موفق شد تا مجوز مصرف اضطراری را دریافت کند.

وزیر بهداشت ادامه داد که به احتمال فراوان نخستین محموله واکسن کووایران برکت که کمی پیش آماده شده بود در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار بگیرد و این واکسن از هفته جاری به سبد واکسن‌های کرونای تولید داخل اضافه خواهد شد. واکسن پاستور نیز که محصول مشترک کوبا و ایران است از هفته آینده اجازه مصرف اورژانسی را کسب خواهد کرد و به سبد واکسن‌های کشور اضافه خواهد شد.

نمکی در ادامه بیان کرد که ایران در حال حاضر از تمام زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های جهانی ساخت واکسن بهره‌مند است. واکسن فخرا هم‌اکنون فاز دوم کارآزمایی بالینی را تجربه می‌کند، واکسن رازی هم فاز یک را با کسب نتایج قابل قبول به اتمام رسانده و هم‌اکنون به فاز دوم آزمایش بالینی ورود پیدا کرده است. قرار است که واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله نیز به آزمایش بالینی ورود پیدا کند.

همچنین کشور هم‌اکنون یک واکسن mRNA را نیز در دست ساخت قرار داده است. به احتمال فراوان ایران تا حدود ۲ ماه آینده به یکی از قوی‌ترین کشورهای دنیا در حوزه ساخت واکسن تبدیل خواهد شد و صادرات واکسن را نیز در زمستان آغاز خواهد کرد.

کشور ایران از ابتدای شروع فرآیند ساخت واکسن کرونا با کشورهایی که به دنبال دستیابی به تکنولوژی ساخت واکسن کرونا بودند وارد مذاکره شد. هنگامی که کشورهای سازنده واکسن فاز تحقیقات را آغاز کردند از ایران درخواست کردند که واکسن خود را در ایران آزمایش کنند؛ اما ایران اجازه انجام این کار را به آن‌ها نداد.

مشارکت ایران و کوبا برای ساخت واکسن کرونا

واکسن کووایران برکت

کشورهای تزریق کننده واکسن در کلینیکال ترایا‌ل‌های کشورهای دیگر حضور یافتند و ایران اجازه این را صادر نکرد که مردمش با واکسن‌های سایر کشورها مورد آزمایش قرار بگیرند و عنوان کرد که تنها در یک صورتی مشارکت خواهیم کرد که اقدام به ساخت واکسن مشترک با ما کنید و تنها کشوری که حاضر به همکاری با ایران شد کوبا بود. آن‌ها نیز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن را در کشور خود انجام دادند و برای فاز سوم کارآزمایی به ایران آمدند.

مسیر دیگری که ایران به آن ورود پیدا کرد، کوواکس بود. برخی از افراد گلایه کردند که چرا از کشورهای دیگر واکسن تهیه نکردید که این سخنان بسیار اشتباه بود و باعث می‌شد که فرماندهان خط مقدم سلامت کشور دچار ناامیدی و دلهره شوند. اما با وجود این شرایط نیز تلاش‌ها همچنان ادامه یافت و هیچ‌گونه واکسنی خریداری نشد، چرا که این کار اشتباه بود.

عدم ورود محموله‌های خریداری شده واکسن به ایران

وزیر بهداشت در انتها خاطر نشان کرد که کشور واکسیناسیون عمومی را سرانجام آغاز کرد و به یک‌باره بعضی از کشورهای طرف قرارداد تصمیم گرفتند که از ورود واکسن خود به ایران جلوگیری کنند. هنگامی که علت این مسئله را از آن‌ها جویا شدیم عنوان کردند که ما هم‌اکنون به علت فراگیری ویروس کرونا در کشور خود مجبور هستیم که روزی ۱۵ میلیون واکسن به صورت روزانه تزریق کنیم و حتی حاضر به ورود ۵۰ هزار واکسن به کشور ما نیز نشدند. مسئول جبران این موضوع چه کسی است؟ ما با کشورهای خارجی قرارداد بستیم و حتی به آن‌ها پیش‌پرداخت نیز دادیم، اما کوواکس از ساز‌وکار مناسبی برخوردار نبود، چراکه نتوانست به هشت کشور دنیا بفهماند که شما در ساخت ۸۵ درصد از واکسن‌های هیچ نقشی نداشته‌اید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عاقا قانع شدیم…
    شما خوب بقیه بد
    واکسن شما خوب واکسن فایزر بد