سی اوریکس

سی اوریکس به عنوان نسل بعدی سیستم‌ دفاع نزدیک وارد فاز آزمایشی شد

نیروی دریایی تایوان مشغول آزمایش سامانه پدافندی سی اوریکس است که به صورت بومی توسط این کشور طراحی و تولید شده.

تایوان کشوری کوچک در شرق آسیا است که از جزایر تایوان، پنگهو، کینمن، ماتسو و چند جزیره کوچک دیگر تشکیل شده و با ژاپن، چین و فیلیپین همسایه است. این کشور که امروزه از مراکز تکنولوژی به شمار می‌رود، بزرگ‌ترین سازنده و صادر کننده تراشه‌های نیمه هادی در جهان محسوب می‌شود و به جرات می‌توان آن را کشور سیلیکونی نامد.

این کشور مهد برندهای کامپیوتری بزرگی همچون ایسوس، گیگابایت، ایسر، ام‌اس‌آی و ا‌چ‌تی‌سی است. فاکسکان که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات الکترونیکی در دنیاست و TSMC که مجددا بزرگ‌ترین سازنده تراشه نیمه هادی قراردادی (سازنده تراشه برای کمپانی‌های فبلس همچون اپل که خود فاقد خط تولید هستند) به شمار می‌رود نیز ملیت تایوانی دارند.

تایوان علاوه بر اینکه در صنعت کامپیوترهای شخصی و سخت افزارهای کامپیوترهای رومیزی و همچنین تولید تراشه نیمه هادی بازیگر اصلی میدان به شمار می‌رود، با داشتن کمپانی‌های فاکسکان، پگاترون و ویسترون در زمینه مونتاژ تجهیزات الکترونیکی نظیر گوشی برای دیگر کمپانی‌ها همچون اپل و شیائومی نیز اهمیت فوق العاده بالایی دارد. پس جهان امروزی که مملو از گجت‌های کوچک و بزرگ با تراشه‌های مختلف است، بقای خود را وام دار تایوان است.

سی اوریکس

و اما از همان نخستین روزهایی که کمونیست‌ها در چین روی کار آمده و جمهوری خلق چین را ایجاد کردند، همواره تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و خواستار الحاق آن به سرزمین اصلی خود بودند. دولت فعلی چین نیز بر این باور تاکید دارد و همچنان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و معتقد است در نهایت روزی، حتی به واسطه قدرت نظامی، آن را ضمیمه خاک خود خواهد کرد.

چین پیشتر چندین بار با تایوان رویارویی نظامی نیز داشت که البته به دلیل پشتیبانی نظامی، سیاسی و مستشاری آمریکا از تایوان، همگی ناکام ماندند. با این حال تضمینی نیست چینی که روز به روز بر قدرت ارتش خود می‌افزاید، دیگر گزینه قوای نظامی را از روی میز برداشته باشد. از سوی دیگر تایوان نیز آموخته که همیشه آماده دفاع باشد.

از آن‌جا که تایوان کشوری جزیره‌ای است، پس نیروی دریایی آن بایستی قدرتمند و مجهز باشد. چین از جمله کشورهای طراح و سازنده‌ موشک‌های کروز ضدکشتی در انواع فروصوت تا فراصوت است که دشمن اصلی هر شناوری به شمار می‌رود. موشک‌های چینی معضل بزرگی هستند، تا آن جا که نیروی دریایی آمریکا نیز خود را برای مقابله با آن‌ها آماده می‌کند.

سی اوریکس

فالانکس

تایوان نیز برای حفاظت از کشتی‌های خود در برابر موشک‌های متنوع و پرشمار چینی، به سامانه‌‌های پدافندی استاندارد 2 آمریکایی و اسکای بو بومی برای دفاع در برد بالا و دو سامانه فرانسوی میسترال و کروتال برای دفاع نزدیک مسلح است؛ این سامانه‌ها همگی موشکی هستند. علاوه بر این 4 ناوشکن نیروی دریایی این کشور به سامانه دفاع نزدیک آمریکایی فالانکس نیز مجهز می‌باشند که با استفاده از توپ 6 لول 20 میلی‌متری خود اهداف را شکار می‌کند.

و اما سامانه سی اوریکس که به تازگی وارد مرحله آزمایش شده نیز یک سامانه دفاع نزدیک اما از نوع موشکی است و به نمونه آمریکایی RIM-116 RAM شباهت دارد. سی اوریکس توسط موسسه ملی علم و فناوری چونگ شان موسوم به NCSIST که یک کمپانی دولتی به شمار می‌رود، طراحی و توسعه یافته و قرار است روی شناورهای نیروی دریایی نصب شود. نیروی دریایی تایوان علاوه بر این سامانه، یک رادار دریایی از نوع آرایه فازی فعال بومی را نیز آزمایش خواهد کرد که البته مربوط به سی اوریکس نیست.

سی اوریکس اولین بار در نمایشگاه هوافضا و دفاعی سال 2015 تایوان به نمایش در آمد. موشک آن یک نمونه ارتقا و بروز شده از موشک هوا به هوای بومی تاین شن 1 است که در خدمت نیروی هوایی می‌باشد. موشک سی اوریکس حدود 10 کیلومتر برد دارد و تا ارتفاع 3 کیلومتری بالا می‌رود که برای زدن موشک‌های ضد کشتی و همچنین هواگردهای سرنشین‌دار اعم از هلیکوپتر،‌ پهپاد و هواپیماهایی که در ارتفاع پست پرواز می‌کنند مناسب است. پرتابگر آن نیز چند محور بوده و قابلیت پوشش 360 درجه دارد.

سی اوریکس

سی اوریکس مجهز به رادار، سامانه فروسرخ و اپتیکی در کنار موشک آن

پرتابگر این موشک ظرفیت 16 موشک دارد و سبک است؛ بدین ترتیب قابلیت نصب روی شناورهای کوچک و سبک نظیر ناوچه‌ها را نیز دارد. سه پرتابگر دیگر با ظرفیت 8، 12 و 24 موشک نیز برای آن طراحی و قابل استفاده است. این سامانه همچنین دارای قابلیت تماما خودکار است و بدون نیاز به کاربر انسانی، هدف را با سنسورهای خود که شامل تصویر ساز فروسرخ، رادار و سنسور الکترواپتیکال می‌باشد پیدا و با آن درگیر می‌شود.

هدایت موشک نیز به روش آشیانه یابی فروسرخ است و با استفاده از جستجوگری که در دماغه خود دارد، هدف را تشخیص داده و پس از قفل روی آن، با استفاده از رانش ایجاد ایجاد شده توسط موتور راکتی سوخت جامد به طرفش می‌رود. از جمله ارتقاهای موشک سی اوریکس نسبت به تاین شن 1 می‌توان به موتور قدرتمندتر و 4 باله کوچک برای پایداری بیشتر حین پرواز اشاره کرد.

ناگفته نماند موسسه ملی علم و فناوری چونگ شان نمونه دیگری از این سامانه که سوار بر خودروی کشنده است را نیز برای حفاظت از مراکز با اهمیت مستقر در خشکی در برابر موشک‌های کروز معرفی نمود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*