واکسن های ایرانی

دوز دوم واکسن کرونا تأمین نشود، واکسن های ایرانی با پلتفرم مشابه تزریق می‌شود

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت در صورت عدم تأمین واکسن‌های خارجی برای تزریق در دوز دوم از واکسن های ایرانی استفاده خواهد شد.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد اگر نشود دوز دوم واکسن کرونا را تأمین کرد، واکسن های ایرانی را جایگزین آن‌ها می‌کنیم. مثلا می‌توان به جای واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا از واکسن ساخته شده در انستیتو پاستور و به جای واکسن سینوفارم که بر پایه ویروس غیر فعال ساخته شده است از واکسن برکت استفاده کرد.

دکتر قانعی در ادامه در ارتباط با جدیدترین وضعیت واکسن‌ های ایرانی کرونا عنوان کرد که واکسن برکت هم‌اکنون به خط تولید انبوه رسیده است و می‌توان آن را در واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار داد. این واکسن از مهر امسال به برنامه واکسیناسیون عمومی ورود پیدا خواهد کرد و پس از مهر تا آبان ماه تزریق دومین گروه واکسن های ایرانی آغاز خواهد شد.

آخرین وضعیت واکسن های ایرانی

واکسن های ایرانی

وی با اشاره به این که امسال ۸ واکسن وارد خط تولید خواهند شد، عنوان کرد که کمیته اخلاق در هفته پیش رو مجوز مصرف را برای واکسن ساخته شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله صادر خواهد کرد و به این ترتیب این واکسن نیز به لیست واکسن‌های تولید شده در داخل ورود پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این برای واکسن ساخته شده در شرکت اسوه نیز تا دو هفته آتی مجوز صادر خواهد شد و آزمایش‌های بالینی خود را آغاز خواهد کرد. طبق گفته قانعی، واکسن‌هایی که آزمایش‌های بالینی را آغاز می‌کنند پس از گذشت ۵ ماه وارد فاز تولید می‌شوند.

مقصر اصلی کمبود واکسن چه کسی است؟

واکسن های ایرانی

دکتر قانعی در ادامه به برنامه ریزی‌های انجام شده در خصوص کمبود دوز دوم واکسن کرونا اشاره کرد و گفت مسئول اصلی کمبود دوز دوم واکسن کرونا کشورهای طرف‌ قرارداد هستند، چرا که در انجام تعهدات خود کوتاهی کرده و به آن‌ها عمل نکرده‌‌اند. کمیته ملی واکسن به تازگی در ارتباط با این موضوع مذاکراتی را انجام داده است که حاوی چند نکته است.

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات، تزریق یک دوز از واکسن کرونا از افزایشی شدن آمار مرگ و میرها جلوگیری می‌کند، چرا که افراد تزریق کننده واکسن در صورت آلوده شدن به کووید-۱۹ دیگر فوت نمی‌کنند و این مسئله برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از واکسن مشابه داخلی برای تزریق دوز دوم

واکسن های ایرانی

قانعی ادامه داد که در صورت استفاده از یک پلتفرم مخصوص در دوز اول واکسن، می‌توان برای تزریق دوز دوم از پلتفرم مشابه داخلی استفاده کرد. برای نمونه اگر برای دوز اول از واکسن سینوفارم استفاده شده که بر پایه ویروس غیر فعال ساخته شده است، می‌توان برای تزریق دوز دوم از واکسن برکت که بر پایه همین پلتفرم ساخته شده و از نمونه چینی کیفیت نسبتا بالاتری دارد، استفاده کرد.

قانعی با اشاره به این که ادامه دادن واکسیناسیون (تزریق دوز دوم) با واکسن برکت هیچ مشکلی را از نظر علمی به وجود نخواهد آورد، عنوان کرد واکسن برکت قابلیت جایگزینی واکسن سینوفارم را دارد. همچنین می‌توان به جای دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا نیز از واکسن ساخته شده توسط انستیتو پاستور استفاده کرد و این مسئله به وجود آورنده هیچ مشکلی نخواهد بود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به بدقولی کشورهای طرف قرارداد بیان کرد که ایران به کشورهای طرف قرارداد پول واکسن را پرداخت کرد، اما آن‌ها واکسن را در اختیار ایران قرار ندادند و کوتاهی کردند. با این حال در پی مذاکرات انجام شده متعهد شدند که واکسن خریداری شده توسط ایران را به ما تحویل دهند و در صورتی که این واکسن‌ها در اختیار کشور قرار گیرد، واکسیناسیون با همان نوعی که افراد دریافت کردند ادامه خواهد یافت و اگر این چنین نشود دوز دوم با واکسن مشابه تزریق خواهد شد و این مسئله از نظر علمی هیچ اشکالی ندارد.

قانعی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تزریق دوز دوم واکسن با واکسن مشابه داخلی از نظر علمی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت به‌کارگیری دو نمونه واکسن در تزریق اول و دوم احتیاجی به آزمایش ندارد، زیرا پلتفرم استفاده شده برای ساخت دو واکسن یکسان بوده است و هر دو به یک صورت تولید شده‌اند و به آزمون علمی احتیاجی نیست.

قانعی در پایان تاکید کرد افرادی که دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند می‌توانند پس از گذشت ۳ ماه دوز دوم را تزریق کنند. همچنین به گفته وی، مسئولان کشورمان واکسن‌ مورد نیاز را تا مهرماه امسال تأمین کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ایرانی که درد نمیخوره که