هارمونی او اس

هارمونی او اس ؛ نگاهی به سیستم عامل اختصاصی هواوی

هارمونی او اس – Harmony OS سیستم عامل جدید و اختصاصی هواوی بوده و در ادامه نگاهی به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایش خواهیم انداخت.

در آگوست 2019 غول چینی سیستم عامل مخصوص خود یعنی هارمونی او اس – Harmony OS را به طور رسمی معرفی کرد. این سیستم عامل که در ابتدا برای لوازم خانگی هوشمند و تلویزیون‌ها عرضه شد به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه هواوی به طور ناگهانی پا به میدان گذاشت، چرا که دولت ترامپ اجازه استفاده از سیستم عامل اندروید را به چینی‌ها نمی‌داد. البته در حال حاضر هارمونی او اس به موبایل‌ها، تبلت‌ها و اسمارت واچ‌ها آمده و بازه فعالیتش را گسترش داده است.

ساخت یک سیستم عامل یکپارچه امری بسیار پیچیده و مشکل است که به زمان و بودجه بسیار زیادی نیاز دارد. ممکن است برای شما سوالاتی درباره اینکه هارمونی او اس چیست، چگونه کار می‌کند و آیا می‌تواند در بازار سیستم عامل‌های موبایلی دوام بیاورد یا خیر ایجاد شده باشند و خبر خوب آنکه ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ بدهیم.

هارمونی او اس چیست؟

سیستم عامل هارمونی که در چین با نام هانگ منگ او اس – HongMeng OS شناخته می‌شود یک سیستم عامل درون شرکتی بوده که هواوی از سال 2012 در حال کار روی آن است. گروه کوچکی از مهندسان این کمپانی به سرپرستی Ren Zhengfei، در این پروژه خصوصی کمپانی ایده‌هایی طوفانی برپا کردند تا از میزان وابستگی هواوی به اندروید کاسته شود.

تحریم‌های سال 2019 که دولت ترامپ علیه هواوی اعمال کرد باعث شد تا محصولات هواوی پشتیبانی سرویس‌های گوگل را به کلی از دست بدهند. همین باعث شد تا آن ایده‌های طوفانی در قالب هارمونی او اس پا به واقعیت بگذارند و به صورت جهانی شناخته شوند.

هارمونی او اس سیستم عاملی بر پایه میکرو کرنل (microkernel) بوده و برای استفاده روی تمامی دیوایس‌های هواوی طراحی شده است. میکرو کرنل‌ها در مقایسه با مونولیتیک‌ها (monolithic) از ساختار ماژولار بیشتری برخوردارند که سبب می‌شود سبک‌تر باشند و البته انعطاف‌پذیری بیشتری هم داشته باشند. با اجرای دستورات اساسی توسط هسته اصلی و سپرده شدن سایر فرایند به سایر بخش‌های سیستم عامل، هارمونی برای استفاده روی محصولات مختلف از جمله اینترنت اشیا مناسب خواهد شد.

بر خلاف اپل و گوگل که برای دیوایس‌های مختلف سیستم عامل‌های مختلفی هم عرضه می‌کنند، هواوی می‌خواهد برای تمامی محصولاتش تنها یک سیستم عامل داشته باشد و قابلیت‌های هارمونی او اس روی همگی آن‌ها در دسترس باشند.

چه دیوایس‌هایی سیستم عامل هارمونی را اجرا می‌کنند؟

هارمونی برای اولین بار روی اسمارت تی وی‌های برند زیر مجموعه هواوی یعنی Honor Vision نصب و اجرا شد. سپس بسیاری از لوازم خانگی هوشمند که با اینترنت اشیا سازگاری داشتند به این سیستم عامل مجهز شدند و به لپ تاپ‌ها و گجت‌های پوشیدنی نیز سرایت کردند. هارمونی او اس 2.0 نیز برای اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها طراحی شده تا این حوزه نیز بی نصیب نماند.

هارمونی او اس

گفته می‌شود هارمونی او اس 2.0 برای تعدادی از محصولات هواوی عرضه خواهد شد. سری هواوی میت 40 – Huawei Mate 40 و هواوی میت ایکس 2 – Huawei Mate X2، سری هواوی واچ 3 – Huawei Watch 3 و هواوی میت پد پرو – Huawei MatePad Pro به زودی می‌توانند این سیستم عامل را اجرا کنند تا کاربران بتوانند به دور از هر گونه محدودیت از موبایلشان استفاده کنند. اسمارت فون‌های جدید کمپانی به طور پیش‌فرض سیستم عامل هارمونی را روی خود خواهند داشت و دیوایس‌های قدیمی‌تر که نسخه محدود شده‌ای از اندروید را روی خود دارند به زودی آپدیت هارمونی او اس را دریافت خواهند کرد.

همچنین هواوی قصد دارد تا هارمونی را به اتوموبیل‌ها، اسپیکرها و انواع دیگر دیوایس‌ها بیاورد. با استفاده از پلتفرم تک کرنلی، چینی‌ها قصد دارند تا اکوسیستم یکپارچه‌ای ایجاد کنند تا توسعه‌دهندگان زمان کمتری را برای طراحی اپلیکیشن صرف کنند. بدین ترتیب تولید اپ برای اسمارت واچ، تبلت و اسپیکر تنها با کمی تلاش بیشتر میسر خواهد شد.

آیا اپلیکیشن‌های اندروید روی سیستم عامل هارمونی اجرا می‌شوند؟

از آنجایی که دسترسی به سرویس‌های گوگل وجود ندارد، بنابراین امکان استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل روی محصولات هواوی (که از سیستم عامل هارمونی او اس استفاده می‌کنند) وجود نخواهد داشت. این موضوع شامل Google Play Store، Google Maps، Gmail و YouTube نیز می‌شود و هر اپلیکیشن ثالث دیگری که بر پایه سرویس‌های موبایلی گوگل کار می‌کند نمی‌تواند روی هارمونی او اس اجرا شود.

سرویس‌های موبایلی هواوی هسته اصلی سیستم عامل هارمونی هستند و جانشین سرویس‌های گوگل شده‌اند. فروشگاه نرم افزاری این سیستم عامل AppGallery نام دارد که جای پلی استور را گرفته و سایر اپلیکیشن‌ها نظیر Huawei ID، Huawei Assistant، Huawei Music و Huawei Cloud همه جانشینانی هستند تا جای خالی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اندروید را پر کنند.

سرویس‌های موبایلی هواوی امکان ساخت اپلیکیشن را برای توسعه‌دهندگان ثالث فراهم کرده تا هرکسی بتواند روی این پلتفرم محصولش را ارائه کند.

اکثر برنامه‌ها برای دو سیستم عامل اندروید و iOS ساخته می‌شوند و تضمین اجرای آن‌ها توسط یک سیستم عامل دیگر کمی چالش‌برانگیز به شمار می‌رود؛ همانطور که مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز فون – Windows Phone و سامسونگ با سیستم عامل تایزن – Tizen هرگز نتوانستند بر جای اندروید تکیه بزنند.

با این وجود هواوی راهکاری برای این معضل اندیشیده و توسعه‌دهندگان با ابزاری به نام Ark Compiler می‌توانند اپلیکیشن‌های اندروید را برای هارمونی او اس بازسازی کنند و بدین ترتیب برنامه برای تمامی دیوایس‌های هواوی قابل استفاده خواهد شد.

چه چیزی هارمونی او اس را متفاوت با اندروید و iOS می‌کند؟

هواوی قصد داشت هارمونی را کاملا متمایز با اندروید و آی او اس بسازد و می‌خواهد با پلتفرم جدید خود، تجربه یکپارچه‌ای را در اختیار کاربر قرار بدهد. اندروید و آی او اس هر دو بر مبنای کرنل‌های مونولیتیک هستند و تمام آنچه که برای اجرای سیستم نیاز دارید در همان کرنل خواهد بود. اما همانطور که بالاتر هم گفتیم هارمونی او اس بر اساس میکرو کرنل‌ها ساخته شده که کارهای غیرضروری را بر عهده سایر بخش‌های سیستم می‌گذارد. با این کار محیط سیستم عامل سازگارتر و روان‌تر خواهد شد.

هارمونی او اس

هواوی در سیستم عاملش از فناوری‌های کارآمدتری نسبت به گوگل استفاده کرده و با قابلیت مالتی پلتفرم هارمونی، امکان باز کردن اپلیکیشن یکسان روی همه دیوایس‌ها ممکن خواهد شد. همچنین دسترسی کاربر به روت سیستم عامل وجود ندارد و امنیت آن بیشتر از اندروید تخمین زده می‌شود.

در زمینه امنیت و حریم شخصی، گاهی اندروید مورد انتقادهای سنگین قرار می‌گیرد و در مقابل آی او اس همیشه به امنیت بالایش شناخته شده است. به لطف طراحی میکرو کرنلی هارمونی او اس، امنیت این سیستم عامل بیشتر از اندروید خواهد بود و تجربه کاربری ایمن‌تری دارد.

آیا هارمونی او اس می‌تواند در بازار دو قطبی سیستم عامل‌ها دوام بیاورد؟

در دنیای دو قطبی سیستم عامل اسمارت فون‌ها که توسط اندروید و آی او اس قبضه شده، پیدایش یک سیستم عامل جدید و دوام آن مقداری دشوار است. اگر تلاش‌های بی نتیجه فایرفاکس او اس – Firefox OS موزیلا، فایر او اس – Fire OS آمازون و ویندوز فون مایکروسافت را با هارمونی او اس مقایسه می‌کنیم، عزم هواوی برای حرکتی جدید اقدامی هوشمندانه محسوب می‌شود.

غول چینی قصد دارد با سیستم عامل هارمونی نه تنها در میان سیستم عامل موبایل‌ها جا باز کند بلکه می‌خواهد به پرچمداری برای سیستم عامل اینترنت اشیا تبدیل شود. از آنجایی که در حال حاضر هیچ سیستم عامل فراگیری برای این بخش از تکنولوژی وجود ندارد، هواوی از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکه تاز محصولات خانگی هوشمند برخوردار است.

با این وجود در پی تحریم‌های آمریکا و احتمال سرازیر شدن کاربران هواوی به سوی اندروید و iOS، هارمونی او اس راه سختی را برای حضور پر رنگ در بازار اسمارت فون‌ها پیش رو دارد. نحوه عملکرد استراتژی جدید چینی‌ها و بازگشت به بازار تلفن‌های هوشمند دیدنی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. هواوی هروز در حال پیشرفت

  2. اطلاعات پاک نمیشه ایا اگه نصب کنیم؟ مثلا اکانت کلاف دیوتی و…