ال سم

ال جی خط تولید موشک پدافندی ال سم را افتتاح کرد

ال سم یک موشک پدافند هوایی ساخت زیرشاخته نظامی ال جی است که کار تولید آن به زودی در استان جنوبی جئونسانگنام آغاز می‌شود.

کره جنوبی کشوری است که همواره در معرض دو خطر بزرگ و متحد یعنی کره شمالی و چین قرار دارد. از این رو همواره ارتش خود را مجهز و به روز نگه داشته و با بالاترین استانداردها آموزش می‌دهد. ارتش کره جنوبی به طیف گسترده‌ای از تسلیحات بومی مجهز است که گواهی بر پیشرو بودن توانمندی تولید تجهیزات نظامی آن است.

این کشور صنعت موشکی قدرتمندی دارد که پرچم‌دار آن زیر شاخه نظامی کمپانی بزرگ و نام آشنای ال‌جی موسوم به لیگ نکس 1 – LIG NEX1 است و تمامی موشک‌های ساخت کره جنوبی اعم از بالستیک، کروز، پدافندی، ضد تانک، ضد کشتی، هوا به سطح و… همگی بدست آن ساخته شده‌اند.

کره شمالی گرچه نیروی هوایی بسیار فرسوده و ناتوانی دارد، اما پهپادهای ارزان قیمت و کوچک بسیاری تولید کرده که در صورت وقوع جنگ بین دو کشور می‌توانند با حمل عوامل شیمیایی یک خطر جدی برای کره جنوبی محسوب شوند. از سوی دیگر چین یک نیروی هوایی قدرتمند در اختیار دارد که داشتن یک پدافند موثر را به امری ضروری تبدیل می‌کند.

ال سم

دو نمونه موشک ال سم؛ مدل ضد هواگرد در بالا و نسخه ضد بالستیک در پایین

موشک جدیدی که خط تولیدش به تازگی در یک استان جنوبی از خاک کره جنوبی افتتاح شد نیز یک موشک پدافندی جدید موسوم به ال سم – L-SAM است که وظیفه درگیری با انواع هواگردها اعم از هواپیمای سرنشین دار نظیر جنگنده، پهپاد، هلیکوپتر و همچنین موشک‌های کروز را دارد. البته یک مدل دیگر از L-SAM به منظور درگیری با موشک‌های بالستیک نیز طراحی و توسعه یافته که کمپانی هانوا تکوین (که پیشتر زیرشاخه نظامی سامسونگ بود) مسئول تولید آن است.

موشک پدافند هوایی ال سم مشابه موشک دیگر سامانه پدافند هوایی بومی M-SAM II است که با نام‌های KM-SAM و Cheolmae-2 نیز شناخته می‌شود، با این تفاوت که موشک ال سم به دلیل اینکه برد و سرعت بیشتری دارد، بزرگ‌تر و کشیده‌تر از موشک سامانه میان برد KM-SAM است. موتور راکتی موشک ال سم دو مرحله‌ای و از نوع سوخت جامد بوده و امکان رسیدن به برد حداقل 150 کیلومتر را محقق می‌کند.

روش هدایتی موشک ال سیم نیز احتمالا همچون KM-SAM از نوع هدایت داخلی با قابلیت بروزرسانی در میانه مسیر و هدایت راداری فعال در فاز پایانی بوده و از جستجوگر مشابهی بهره می‌برد. این موشک بالک‌های کنترلی بزرگ‌تری دارد که به آن امکان درگیری با اهداف چابک همچون جنگنده را می‌دهند. ناگفته نماند سرعت موشک KM-SAM بیش از 4.5 ماخ (4.5 برابر سریع‌تر از صوت) است و با توجه به موتور قدرتمندتر دو مرحله‌ای L-SAM، می‌توان انتظار رسیدن به سرعت هایپرسونیک بالای 5 ماخ را از این موشک جدید داشت. کره جنوبی در ساخت L-SAM سعی داشت سیستمی بسازد که دو برابر موثرتر از پاتریوت آمریکایی باشد. حال بایستی منتظر تولید این موشک و آزمایش آن بود تا ببینیم آیا موفق به انجام چنین کاری شده‌اند یا خیر.

ال سم

KM-SAM

کره جنوبی سامانه قدرتمند KM-SAM را با کمک کمپانی روسی آلماز-آنتی که بزرگ‌ترین سازنده پدافند هوایی در دنیا محسوب می‌شود ساخت. البته یک کمپانی هوافضا و دفاعی روسی دیگر به نام فکل نیز در ساخت این سامانه کره‌ای ها را یاری رساند. سئول برای ساخت KM-SAM از فناوری‌های بکار رفته در دو  سامانه پدافند هوایی قدرتمند روسی S-400 و S-350 نیز استفاده کرد. حال در سامانه جدید نیز می‌توان رد پای فناوری‌های برتر روسی در زمینه پدافند هوایی را مشاهده کرد.

نمونه دیگر ال سم برای رهگیری و هدف قراردادن موشک‌های بالستیک است و مشابه سامانه پاد بالستیک آمریکایی تاد خواهد بود. این موشک‌ها که توسط هانوا ساخته می‌شوند، سقف پروازی 60 کیلومتر و سرعت هایپرسونیک خواهند داشت تا موشک بالستیک مهاجم را در فاز پایانی که اصطلاحا به آن فاز ترمینال گفته می‌شود هدف قرار دهد. این همچنین موشک مجهز به سیستم تغییر مسیر گازهای خروجی موسوم به تراست وکتورینگ یا خروجی متغیر است که به لطف آن مانورپذیری بسیار بالایی دارد و کلاهک‌هایی که مانورهای سنگین گریز را انجام می‌دهند نیز شکار می‌کند. درگیری با موشک بالستیک در فاز ترمینال بسیار سخت است و نیاز به سامانه‌ای بسیار دقیق با اعتمادپذیری بالا دارد و ساخت چنین موشک‌های از سوی کره جنوبی گواهی بر پیشرفت شگرفت فناوری نظامی آنان به شمار می‌رود.

در حال حاضر کره جنوبی برای درگیری با هواگردها در برد بالا سامانه‌پاتریوت پک 2 را در اختیار دارد که به زودی ال سم نیز به آن می‌پیوندد. برای درگیری در برد متوسط نیز M-SAM و نمونه جدیدتر KM-SAM در کنار پاتریوت پک 3 عهده دار حفاظت از آسمان کره جنوبی هستند. برای برد کوتاه نیز از سامانه‌های بومی چئونما، بیهو و شیرون استفاده می‌کند.

ال سم

نمونه ضد بالستیک ال سم که مجهز به سرجنگی انرژی جنبشی موسوم به «بزن بکش» است

پدافند پاد بالستیک این کشور نیز در بالاترین لایه بر عهده نمونه ضد موشک ال سم خواهد بود؛ البته سامانه‌های تاد متعلق به ارتش آمریکا نیز در کره جنوبی مستقر هستند. در لایه پایین‌تر KM-SAM و پاتریوت پک 3 با موشک‌های بالستیک درگیر می‌شوند. بد نیست بدانید KM-SAM در آزمایش‌های خود موفق شد تا به نرخ موفقیت 100 درصد در برابر موشک‌های بالستیک در ارتفاع 40 کیلومتری دست یابد. علاوه بر این کره قصد بروزرسانی سامانه پاتریوت پک 3 خود را نیز دارد.

در دریا نیز نیز نیروی دریایی کره جنوبی قصد دارد تا هر دو مدل موشک L-SAM را روی شناورهای رزمی خود مستقر کند. علاوه‌بر این قصد خرید موشک‌های پاد بالستیک آمریکایی استاندارد 3 برای هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک در فاز میانی، یعنی هنگامی که همچنان خارج از جو در فضا هستند، را دارد. دو موشک‌ آمریکایی استاندارد 2 و RIM-116 در کنار موشک بومی هاگونگ نیز دیگر تسلیحات پدافندی نیروی دریایی کره جنوبی برای درگیری با انواع‌ موشک‌های کروز و بالستیک و همچنین هواگردهای با و بدون سرنشین هستند.