دوربین آیفون ۵

محققان با استفاده از ماژول دوربین آیفون ۵ و لگو یک میکروسکوپ ارزان ساخته‌اند

در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به اختراع جدید پژوهشگران؛ میکروسکوپی باکیفیت که با استفاده از ماژول دوربین آیفون ۵ و لگو ساخته شده است.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که از حاصل ترکیب ماژول دوربین آیفون ۵ – iPhone 5 با لگو چه چیزی به وجود می‌آید؟ به گفته محققان آلمانی، این ترکیب می‌تواند باعث به وجود آمدن یک میکروسکوپ مقرون به صرفه و با وضوح بالا شود؛ میکروسکوپی که بچه‌ها هم می‌توانند به راحتی آن را بسازند.

مقاله‌ای که توسط نشریه The Biophysicist از پروژه سه محقق آلمانی به چاپ رسیده و توسط خبرگزاری DPReview منتشر شده است، جزئیات زیادی را راجع‌به این پروژه خلاقانه و جذاب در اختیارتان قرار خواهد داد؛ از جمله فهرستی از قطعات و وسایل موردنیازتان برای انجام این کار.

محققان این پروژه، یعنی بارت ای. واس، امیل بتز بلسا و تیمو بتز می‌گویند: «هدف ما از خلق این ایده، معرفی میکروسکوپ به دانش‌آموزان علاقه‌مند در محیط کلاس درس است؛ هم به عنوان ابزاری علمی برای یادگیری بیشتر و هم به منظور تسهیل درک اصول اساسی اجزا نوری میکروسکوپ با رویکردی جذاب و سرگرم‌کننده و در عین حال دقیق. ما با طراحی پروژه خود بر اساس لگو و لنز دوربین آیفون ۵، می‌خواهیم یک میکروسکوپ ماژولار، ارزان و الهام‌بخش را خلق کنیم.»

هزینه ساخت میکروسکوپ با لگو

مقدار هزینه محاسبه‌شده بر اساس یورو برای ساخت میکروسکوپ با لگو

با توجه به تصویر فوق، می‌توانید ببینید که قیمت ساخت میکروسکوپ به ۱۰۲ یورو (که با احتساب نرخ ارز فعلی معادل ۱۲۱ دلار است) رسید. این فهرست برآورد هزینه شامل لنز دوربین آیفون ۵ هم می‌شود که محققان توانسته‌اند آن را با قیمت ۵ دلار تهیه کنند. می‌توانید عناوین این قطعات و قیمت‌هایشان را به صورت آنلاین و کاملاً رایگان در اختیار داشته باشید.

میکروسکوپ

شماتیک مسیر نوری میکروسکوپی که قرار است با لگو ساخته شود

این پروژه بسیار کاربردی است و می‌تواند در زمینه تعامل با دانش‌آموزان، به معلمان مختلف کمک کند. به گفته این سه محقق و پژوهشگر آلمانی، یک مطالعه مقدماتی با ۸ دانش‌آموز در محدوده سنی ۹ تا ۱۳ سال نشان می‌دهد که درک اجزا مختلف میکروسکوپ، پس از کار با این وسیله افزایش می‌یابد. در واقع میکروسکوپی که با استفاده از لگو و لنز دوربین آیفون ۵ ساخته می‌شود، توانایی‌های فراوانی برای ایجاد سهولت در امر یادگیری دارد.

میکروسکوپ با لگو

نظر شما راجع‌به این میکروسکوپ جذاب و خلاقانه که با استفاده از لنز دوربین آیفون ۵ و لگو ساخته شده است چیست؟ نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*