اختلال آنتن

گزارشی از دلیل اختلال آنتن و اینترنت موبایل همزمان با قطعی برق منتشر شد

بسیاری از کاربران اپراتورها به دلیل قطعی برق با مشکل اختلال آنتن و اینترنت موبایل مواجه شدند. در همین راستا قصد داریم با ارائه گزارشی دلایل این اختلالات را بررسی کنیم.

طبق اعلام مسئولان مربوطه به دلیل افزایش مصرف برق در روزهای گرم تابستان شاهد قطعی‌های مکرر برق در شهرهای مختلف کشور هستیم که علاوه بر نبود برق، بسیاری از کاربران اپراتورها با مشکل اختلال آنتن و اینترنت موبایل مواجه شدند. در حالی باتری‌های سایت‌های BTS می‌توانند برق تجهیزات و آنتن را تامین کنند که این قطعی‌ها طی بازه 2 تا 4 ساعته باشد، اما پس از افزایش ساعات قطعی، این سایت‌ها نیز غیر فعال خواهند شد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی هفته اخیر به دلیل مشکلاتی که برای آنتن‌های تلفن همراه پس از قطعی برق به وجود آمد ضمن عذرخواهی از مردم در کانال رسمی تلگرامی خود نوشت:

پس از وقوع سیلاب‌های گسترده در سال ۱۳۹۸ و نیز رخدادهای زلزله، آسیب‌پذیری شبکه‌ی ارتباطی کشور در برابر قطع برق، بیش از پیش نمایان شد. عدم رعایت استانداردها در بخش برق پشتیبان سایت و به ویژه در باتری و UPSها عیان بود. کارگروهی از یک سال قبل در سازمان تنظیم مقررات، مامور آسیب‌شناسی، صدور دستورالعمل‌ها و نظارت بر اقدامات اپراتورها در این زمینه شد. به منظور شفاف‌سازی اشکالات در شرایط کنونی و اقدامات در حال انجام و انعکاس تلاش‌های جمعی برای حل مشکل، گزارش تفصیلی سازمان تنظیم مقررات را منتشر می‌کنم.

دلایل اختلال آنتن و اینترنت موبایل

جدیدترین گزارشی که از وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت‌های اپراتورها توسط مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد نشان می‌دهد از 1197 سایت شامل 553 سایت همراه اول، 397 سایت ایرانسل، 199 سایت رایتل و 48 سایت های‌وب حدود 576 سایت در وضعیت بدون باتری پشتیبانی یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

از 553 سایت همراه اول که مورد بررسی قرار گرفت، حدود 258 سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 295 سایت نیز بدون باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب بوده است. همچنین از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور ایرانسل نیز 203 سایت به باتری پشتیبان با پایداری مطلوب مجهز بودند و ۱۹۴ سایت این اپراتور نیز در وضعیت بدون باتری پشتیبان یا باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب قرار داشتند.

طبق این گزارش، از 199 سایت مورد بازدید قرار گرفته رایتل نیز 134 سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب بوده و ۲۲ سایت نیز از باتری پشتیبان و یا باتری پشتیبان با پایداری مطلوب بی‌بهره بودند. در مورد اپراتور های‌وب‌ نیز از بین ۴۸ سایت بازدید شده حدود ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت بدون باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب بوده‌اند.

اختلال آنتن

بر اساس پیگیری‌های انجام شده، از 576 سایت بدون باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب تا به امروز مشکل حدود 112 سایت برطرف شده و برای رفع مشکل سایر سایت‌ها نیز پیگیری‌های لازم در حال انجام است. با توجه به این که طی روزهای اخیر در شبکه سراسری برق شاهد قطعی بدون اعلام قبلی هستیم، مشکلات در حوزه پایداری شبکه ارتباطی کشور و همچنین پایداری باتری پشتیبان بیش از پیش حس خواهد شد؛ چرا که در زمانی که باتری پشتیبان در حال شارژ است، اگر برق ورودی قطع شود، عمر مفید باتری و تعداد charge and discharge cycle آن کاهش پیدا خواهد کرد. در همین راستا رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته تا برنامه زمان‌بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی دقیق اعلام شود.

سایر دلایل اختلال آنتن موبایل

گفتنی است پایداری باتری‌های پشتیبان سایت‌های اپراتورهای سیار بر اساس نوع سایت در شرایط مناسب حدود ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت خواهد بود. در همین رابطه نیز برای به‌روزرسانی و تجهیز مجدد سایت‌ها به باتری‌های پشتیبانی از سوی رگولاتوری برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که اخیرا سرقت باتری‌های پشتیبان سایت‌ها به میزان چشمگیری افزایش یافته و کیفیت پایین باتری‌های داخلی نیز باعث شده تا این بحران بیش از پیش برای کاربران مشکل ایجاد کند. همچنین از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت‌ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور به عنوان سایر دلایل قطع سرویس سایت‌ها در زمان قطع برق محسوب می‌شوند.

علاوه بر اینکه قطعی‌های برق مکرر و طولانی مدت باعث کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی می‌شود، همچنین باعث شد تا به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها نیز در شرایط فعلی تحریم‌ها آسیب جدی وارد شود که تامین مجدد این تجهیزات بسیار مشکل خواهد بود. ضمن اینکه اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور به ویژه در روزهای برگزاری امتحانات و کلاس‌های مجازی، انجام دورکاری برای کارمندان و دوران مجازی شدن کسب‌وکارها باعث شد تا آسیب‌های جبران ناپذیری به قشرهای مختلف جامعه وارد گردد.

در جدول زیر آخرین وضعیت اپراتورها در مورد تامین باتری پشتیبانی و مرکز سایت‌ها را مشاهده می‌کنید:

اختلال آنتن

چالش‌های قطعی مکرر برق

از مهم‌ترین چالش‌های قطعی مکرر برق که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی بر آن تاکید دارند می‌توان به تاثیر منفی روی طول عمر باتری‌های پشتیبان (عدم امکان ریکاوری سریع باتری‌ها)، محدودیت در تامین باتری از تولیدکنندگان داخلی، کاهش شدید درآمد اپراتورها، تاثیر دمای هوا بر عملکرد باتری‌ها و افزایش هزینه‌ها برای تامین سیستم خنک‌کننده،‌ آسیب به سیستم‌های سرمایش سایت‌ها به دلیل مشکلات برق، افزایش هزینه‌ها و خسارت‌های وارد شده به اپراتور به‌ دلیل خرابی و جایگزینی باتری پشتیبان و همچنین افزایش میزان نارضایتی مشترکان به دلیل قطعی سرویس اشاره کرد.

همچنین رگولاتوری برای مقابله با چالش‌های فعلی در این شرایط راهکارهایی چون اعلام و اجرای قطعی برق طبق جدول زمان‌بندی برای مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر، تعامل وزارت نیرو با شرکت‌های سازنده باتری برای پشتیبانی مالی با هدف تامین باتری مورد نیاز و برق‌رسانی بدون قطعی به سایت‌ها به ویژه مراکز داده و سایت‌های اصلی را ضروری می‌داند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*