برنامه واکسیناسیون

تحریم‌ها علت عقب ماندن ایران از برنامه واکسیناسیون است

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا در خصوص تاخیر در تامین واکسن عنوان کرد که دلیل عقب ماندن ایران از برنامه واکسیناسیون تحریم‌ها است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تازه‌ترین مصاحبه خود عنوان کرد که در خصوص تعطیلی مشاغل، اصناف تا آنجایی که می‌توانست همکاری کردند؛ اما مهم این است که آیا ما نیز با آن‌ها مساعدت کریم یا نه. در شرایط کنونی کشور امکان تعطیلی مشاغل وجود ندارد، زیرا این کار باعث می‌شود که مشکلات مالی فراوانی برای آن‌ها به وجود بیاید.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تنها راه مدیریت کرونا

تنها راهی که می‌توان هم‌اکنون به وسیله آن شرایط کشور را از نظر فراگیری کرونا مدیریت کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. حتی افراد تزریق کننده واکسن نیز نباید به بهانه تزریق واکسن از رعایت پروتکل‌های بهداشتی سرباز زنند و باید همچنان به رعایت ادامه دهند.

رئیسی در ادامه با بیان این که از لحاظ تأمین دارو در حال حاضر با هیچ کمبودی مواجه نیستیم بیان کرد که در شرایط فعلی بیمارستان‌ها با کم شدن درآمدهای اختصاصی رو‌به‌رو شده‌اند و علاوه بر این ما نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی بسیاری هستیم. ستاد ملی مقابله کرونا تا به امروز  تمام تلاش خود را برای تأمین داروهای و کیت‌های شخصی انجام داده و همچنان به این تلاش نیز ادامه خواهد داد،. این درصورتی است که بیمه‌ها نیز تا به امروز پرداختی‌هایی به شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌ها داشته‌اند.

بر اساس اظهارات رئیسی تا به امروز چیزی در حدود دو میلیون دوز واکسن در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته و قرار است که 1.5 میلیون دوز دیگر نیز در روزهای پایانی هفته جاری در اختیار این ستاد قرار بگیرد.

دلیل عقب ماندن ایران از برنامه واکسیناسیون

رئیسی در ادامه و در ارتباط با دلیل عقب ماندن ایران از برنامه واکسیناسیون اظهار کرد که دولت تاکنون با وجود تمام مشکلات مالی که به واسطه تحریم‌ها به وجود آمده، تمام تلاش خود را برای خرید واکسن انجام داده و این منصفانه نیست که بگوییم دولت نسبت به خرید واکسن بی‌توجهی کرده است.

چین خواستار آن است که ایران هیچ سخنی را از این مسئله که از چین واکسن دریافت می‌کند به میان نیاورد، زیرا در صورت فاش شدن این موضوع، آمریکا چین را از دریافت مواد اولیه محروم خواهد کرد و ایران به همین خاطر بیان می‌کند که واکسن از طریق هلال احمر به دست ما می‌رسد، زیرا مسئولیت تأمین واکسن با صلیب سرخ است. از این رو اگر ایران نیز تحریم نشده بود می‌توانست مانند سایر کشورهای دنیا واکسن دریافت کند.