نظرات منتقدان درباره فیلم قهرمان؛ اصغر فرهادی در یک‌قدمی نخل طلا

در این مطلب به جزئیات منتشر شده از فیلم قهرمان اصغر فرهادی برای جشنواره فیلم کن و نظرات منتقدان مختلف در مورد آن نگاهی می‌اندازیم.

سرانجام جدیدترین فیلم اصغر فرهادی در جشنواره کن امسال به نمایش درآمد و با استقبال بی‌نظیری از سوی اکثر منتقدان مواجه شد. فرهادی را به عنوان موفق‌ترین کارگردان تاریخ سینمای ایران می‌شناسیم. فیلمساز ۴۹ ساله‌ای که برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» موفق به دریافت جایزه اسکار شد. او همچنین در دیگر جشنواره‌های مهم سینمایی مانند برلین، کن، بفتا و… نیز نامزدی‌ها و جوایز مختلفی را به دست آورده است. فیلم قهرمان به عنوان تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی شناخته می‌شود و به تازگی در جشنواره کن نمایش داده شد. باید ببینیم آیا بالاخره طلسم نخل طلا برای فرهادی شکسته خواهد شد یا خیر.

اصغر فرهادی

فیلم قهرمان به داستان زندگی رحیم (با بازی امیر جدیدی) می‌پردازد. فردی که به علت بدهی مالی در زندان به سر می‌برد و در مرخصی دو روزه‌اش، سعی دارد مشکلات‌اش را حل کند اما اتفاقات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی‌ای در انتظار او خواهد بود. در فیلم جدید اصغر فرهادی بازیگرانی مانند امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

برخی از مخاطبین نسبت به کست اثر جدید فرهادی واکتش نشان داده‌اند و عدم استفاده از سوپراستارهای سینمای ایران را، به عنوان نقطه ضعف این فیلم معرفی می‌کنند. اما بسیاری از سینمادوست‌ها و منتقدان، از گروه بازیگران فیلم قهرمان رضایت دارند؛ همچنین آن‌ها امیر جدیدی را بازیگری توانمند و خوش‌چهره می‌دانند که با فیزیک بدنی مناسب‌اش، توانایی‌های بسیاری در ارائه نقش‌های مختلف دارد. در ادامه به خلاصه بررسی‌های انجام‌شده توسط منتقدان راجع‌به جدیدترین ساخته اصغر فرهادی خواهیم پرداخت.

منتقدان درباره فیلم قهرمان چه می‌گویند؟

جیسون سالومنز از The Wrap – امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

درامی دقیق که با ظرافت نوشته شده و رفته رفته به یک اثر تریلر هیجان‌انگیز و دیدنی تبدیل می‌شود. به نظر می‌رسد فیلم قهرمان پس از تشویق‌های بی‌وقفه و استقبال فوق‌العاده توسط منتقدان و مردم، در سراسر جهان هم عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

لی مارشال از اسکرین دیلی – امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

هیچکس در فیلم قهرمان کاملاً خوب و مطلقاً بد نیست. به مرور زمان با یک اثر دیدنی و فوق‌العاده مواجه می‌شویم که غیرقابل‌ پیش‌بینی است. در هر لحظه که از فیلم می‌گذرد، سوءظن‌هایمان نسبت به رحیم کمرنگ‌تر می‌شود. در نهایت می‌فهمیم که خود ما، یعنی مخاطب‌، عناصر اصلی و احساسی این درام خاکستری هستیم. عناصری که دائماً در حال تغییر می‌باشند و با بیننده بازی می‌کنند.

دیوید ارلیش از ایندی وایر – امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

فیلم جدید فرهادی با توجه به اشتیاق راجع‌به پرداختن به مشکلات مختلف در جامعه ایران، بار احساسی «جدایی نادر از سیمین» را از دست می‌دهد. اما همچنان می‌توانید در فیلم قهرمان، ترکیبی از رئالیسم خشن و بی‌رحمانه جهان امروز را با نوعی از سادگی کودکانه و دلنشین مشاهده کنید. شاید اصلی‌ترین سوال فیلم این باشد: «چه تفاوتی میان انجام دادن یک کار خوب و نزدیکی به خیر و انجام ندادن کار بد و عدم گرایش به شر وجود دارد؟»

دبورا یانگ از هالیوود ریپورتر – امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

محیط ساده و سبک معمولی و نه‌چندان عجیب و غریب فیلمبرداری، نورپردازی و تدوین، از فیلم قهرمان یک اثر مهم و تأثیرگذار ساخته‌ است. اثری که هنوز می‌توان در آن،  ردپاهایی را از تفکرات همیشگی فرهادی و عناصر دراماتیک قانع‌کننده‌ای که در سینمای او به عنوان اصل وجود دارند پیدا کرد. فیلمی خوش‌ساخت با داستان و شخصیت‌پردازی قوی که می‌تواند موفقیت‌های بسیاری را برای فرهادی رقم بزند.

پیتر بردشاو از گاردین – امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم قهرمان اثر جذابی است که می‌توان از دیدن آن لذت برد. اما من هنوز از برخی از ویژگی‌های دراماتیک داستان و عناصر واقع‌گرایانه‌اش تعجب می‌کنم. سادگی بیش از حد قصه و ضعف‌های متعدد در شخصیت‌پردازی، به فیلم جدید اصغر فرهادی آسیب زده است.

اوون گلایبرمن از ورایتی – امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم قهرمان از تمام ویژگی‌های یک فیلم خوب و قابل قبول برخوردار است. فیلمی از اصغر فرهادی که بیش از متمرکز شدن بر روی احساسات و ابعاد عاطفی بیننده، با منطق و حقایق انکارناپذیر سروکار دارد. اما نمی‌توان از ایرادات مختلف آن چشم‌پوشی کرد.

فیلم قهرمان

با این حال، فیلم جدید اصغر فرهادی یکی از شانس‌های دریافت نخل طلا کن امسال است. اثری که با توجه به تیم بازیگری خوب، داستان گیرا و تأثیرگذار و دیگر ویژگی‌های مثبت‌اش، نظر بیشتر منتقدان را به خود جلب کرد. باید صبر کنیم و ببینیم سرانجام نخل طلا کن به چه فیلمی تعلق خواهد گرفت. امیدواریم آن فیلم، فیلم قهرمان باشد و آن کارگردان، اصغر فرهادی.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*