قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی

نگاهی به قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی هواوی

سیستم عامل اختصاصی هواوی از قابلیت‌های امنیتی متعددی بهره می‌برد که می‌تواند بهتر از اندروید از حریم خصوصی کاربران خود محافظت کند. در ادامه با قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی آشنا می‌شویم.

سیستم عامل اندروید مزایای متعددی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، اما همواره در خصوص امنیت این سیستم عامل انتقادهایی وجود دارد. در همین راستا هواوی در سیستم عامل هارمونی به صورت ویژه به امنیت و محافظت از حریم خصوصی کاربران خود توجه داشته و توانسته یک سیستم عامل با قابلیت‌های متعدد امنیتی را طراحی کند. در این مقاله قصد داریم شما را با قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی هواوی آشنا کنیم.

قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی هواوی

افراد مجاز؛ اطلاعات مجاز؛ دستگاه‌های مجاز

هواوی برای سیستم عامل اختصاصی خود یک سیستم امنیتی همه‌جانبه را در نظر گرفته است که فقط به افراد مجاز اجازه دسترسی به اطلاعاتی که متعلق به آنها است را می‌دهد و اجازه نخواهد داد تا افراد غیر مجاز به اطلاعات شخصی کاربران دیگر دسترسی پیدا کنند. در واقع زمانی که کاربران سیستم عامل هارمونی با اتصال دستگاه‌های مختلفی چون گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر شخصی یک ابر دستگاه (Super Device) را تشکیل می‌دهند، با استفاده از تمام دستگاه‌ها احراز هویت چند عاملی انجام خواهد شد. این قابلیت امنیتی که یک نوع احراز هویت مشارکتی است باعث می‌شود که فقط کاربران مجاز به وسایل خود دسترسی داشته باشند و از دسترسی‌های غیر مجاز جلوگیری خواهد کرد.

علاوه بر این، دستگاه‌ها فقط زمانی می‌توانند در یک Super Device عضویت پیدا کنند که بتوانند تایید امنیتی را با موفقیت گذرانده و از قابلیت‌های امنیتی برای محافظت از داده‌های کاربر بهره ببرند. با وجود قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی ، اگر یک دستگاه مورد حمله قرار بگیرد یا توسط افراد غیر مجاز کنترل شود، بلافاصله در راستای حفاظت از سایر دستگاه‌ها، این دستگاه از Super Device خارج خواهد شد.

سیستم عامل هارمونی علاوه بر این می‌تواند داده‌ها را نیز طبقه‌بندی کند. در واقع در Super Device فقط وسایلی که امنیت آنها مورد اطمینان باشد می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند و وسایل با امنیت پایین‌تر بدون اجازه کاربر قادر به دسترسی به داده‌های با طبقه‌بندی امنیتی بالاتر نخواهند بود. ضمن این که در این سیستم عامل، دستگاه‌های با امنیت پایین‌تر نمی‌توانند دستگاه‌های با امنیت بالاتر را کنترل کنند. از این رو دستگاه‌های غیر ایمن و غیر مطمئن هیچوقت نمی‌توانند به داده‌های حساس کاربر دسترسی پیدا کنند و حتی اگر به آنها حمله شود نیز داده‌های شخصی با تهدید مواجه نخواهد شد.

فروشگاه AppGallery هواوی؛ مکانی امن برای دریافت اپلیکیشن

قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی

یکی دیگر از قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی هواوی فروشگاه AppGallery محسوب می‌شود؛ در واقع هواوی با این راهکار جامع توانسته امنیت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های کاربران خود را تضمین کند؛ چرا که فقط اپلیکیشن‌هایی در این فروشگاه منتشر می‌شوند که امنیت آنها به شکل کامل مورد بررسی قرار گرفته باشد. از این رو هیچ اپلیکیشنی بدون بررسی جامع در دسترس کاربران قرار نخواهد گرفت.

علاوه بر این، برای انتشار اپلیکیشن در فروشگاه AppGallery باید هویت توسعه‌دهندگان یا ناشر آن نیز مورد احراز قرار بگیرد. پس از بررسی اپلیکیشن و نبود هر نوع کد مخرب، حفره امنیتی، بدافزار و نقض حریم خصوصی کاربران، سرانجام اجازه انتشار آنها صادر می‌شود.

ضمن این که فروشگاه AppGallery برای انتشار اپلیکیشن‌ها قوانین سخت‌گیرانه را در نظر گرفته است و روی رفتار توسعه‌دهندگان نظارت دائمی دارد. خود سیستم عامل HarmonyOS نیز اپلیکیشن‌ها را در زمان نصب از لحاظ آلوده نبودن به هر نوع کد مخرب مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین سیستم عامل هارمونی هواوی از فناوری‌های پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی بهره می‌برد که قادر به شناسایی و توقف تهدیدهای ناشناخته است.

گفتنی است این موارد فقط ادعاهای هواوی نبوده و در واقع سیستم عامل هارمونی هواوی توانست تاییدیه‌های معتبر را دریافت کند؛ برای مثال هسته امنیتی TEE OS استفاده شده در این سیستم عامل گواهی + EAL5 را دریافت کرده که بالاترین گواهی برای هسته سیستم عامل‌های تجاری محسوب می‌شود. همچنین سیستم عامل هارمونی نیز توانست گواهی + EAL4 را دریافت کند که تاییدی بر امنیت آن است.

امنیت بالاتر با حالت Pure Mode

قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی

حالت ویژه به نام Pure Mode به عنوان یکی دیگر از قابلیت های امنیتی سیستم عامل هارمونی هواوی محسوب می‌شود. این حالت به صورت اختیاری توسط کاربران فعال‌سازی می‌شود و طبق آن فقط کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه AppGallery را نصب کنند و اجازه نصب اپلیکیشن‌های تایید نشده را نخواهند داشت.

شرکت هواوی در طراحی سیستم عامل هارمونی از ابتدا روی امنیت آن تمرکز ویژه داشته و برای طراحی یک سیستم عامل ایمن با نهادهای استانداردسازی معتبر جهانی نظیر GSMA و ETSI نیز همکاری کرده است.

امنیت بالای سیستم عامل اختصاصی هواوی نسبت به اندروید فقط یک ادعا نبوده و این سیستم عامل بالاترین تاییدیه‌های امنیتی در دنیای سیستم‌های عامل تجاری را دریافت کرده است. از آنجایی که هواوی در حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران سیستم عامل هارمونی توجه ویژه‌ای داشته است، کاربران این سیستم عامل می‌توانند با اطمینان بیشتری از وسایل دیجیتالی خود استفاده کنند و دیگر نگران امنیت داده‌های حساس و شخصی نباشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*