دومین سازنده بزرگ گوشی

شیائومی دومین سازنده بزرگ گوشی در دنیا شد؛ سامسونگ همچنان در صدر

شیائومی با کنار زدن اپل دومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا شد و بدین‌ترتیب فاصله خود با سامسونگ را کمتر کرد.

با افول و زوال هواوی راه برای دیگر کمپانی‌های گوشی ساز چینی هموار گردید و همگی به غیر از آنر از سقوط هواوی سود بردند. در این بین شیائومی بیش از دیگران برد کرد. شاید خود شیائومی نیز در بدود ورودش به تجارت موبایل باور نمی‌کرد که تنها 11 سال پس از تاسیس بتواند به دومین تولید کننده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا بدل شده و بالاتر از اپل،‌ پشت سر سامسونگ قرار گیرد.

بر اساس تحلیل‌های Canalys، شیائومی در سه ماهه دوم سال 2021 با کسب سهم 17 درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند توانست اپل را پشت سر گذاشته و دومین سازنده بزرگ گوشی در دنیا شود. در مقایسه با بازه مشابه در سال 2020 شیائومی رشد فروش 83 درصدی را تجربه کرده است.

سامسونگ نیز همچنان در صدر حضور دارد و با سهم 19 درصدی از بازار جهانی همواره عنوان بزرگ‌‌‌ترین سازنده گوشی هوشمند در دنیا را برای خود حفظ کرده است. سامسونگ نیز در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2020 موفق شد رشد فروش 15 درصدی داشته باشد.

در حال حاضر اپل با سهم 14 درصدی پشت سر شیائومی قرار دارد. البته شاید این آمار و ارقام چندان برای اپل مهم نباشند، چرا که محصولات این کمپانی سیستم عامل و محیطی متفاوت از گوشی‌های اندرویدی داشته و مشتریان و کاربران خود دارد. اوپو و ویوو نیز هر دو سهم 10 درصدی از بازار دارند. هواوی نیز همچون دوره‌های قبل حتی در بین 5 تولید کننده برتر گوشی حضور ندارد.

و اما شیائومی موفقت خود در تبدیل شدن به دومین سازنده بزرگ گوشی را علاوه بر سقوط هواوی، مدیون افزایش محبوبیتش در مناطق کمتر ثروتمند دنیا است. عرضه گوشی‌های شیائومی در آمریکای لاتین 300 درصد و در آفریقا 150 درصد رشد داشت. البته در بخش اروپای غربی که شامل کشورهای ثروتمندی است نیز افزایش عرضه 50 درصدی داشت.

مورد دیگری که به شیائومی در رسیدن به این جایگاه کمک کرد کمتر بودن قیمت دستگاه‌هایش است. به طور میانگین یک گوشی شیائومی 40 درصد ارزان‌تر از یک گوشی سامسونگ و 75 درصد ارزان‌تر از یک گوشی اپل است. البته شیائومی این روزها نسبت به گذشته گوشی‌های بالارده و گران قیمت بیشتری عرضه می‌کند و قصد افزایش شمار چنین محصولاتی را دارد.

به گفته Canalys شیائومی بایستی تمرکز خود روی فروش گوشی‌های بالارده‌اش همچون می 11 اولترا را افزایش دهد که البته با توجه به اینکه ویوو و اوپو نیز قصدی مشابه دارند، کاری بسیار چالش بر انگیز است. بد نیست بدانید این دو کمپانی رقیب همچنین حاضرند تا هزینه بیشتری را صرف بازاریابی‌ مرسوم کنند که این مسئله خود کار را برای شیائومی سخت‌تر می‌کند.

رشد فروش 83 درصدی شیائومی بسیار چشم‌گیر است و اگر شیائومی بتواند همینطور به رشد پایدار خود ادامه بدهد شاید بتواند با کنار زدن سامسونگ از دومین سازنده بزرگ گوشی به بزرگ‌ترین سازنده گوشی هوشمند در تبدیل دنیا شود. گرچه سامسونگ پیشتر وضعیتی مشابه با هواوی نیز داشت ولی همچنان جایگاه نخست خود را حفظ کرد. به نظر شما آیا این کمپانی نوپای چینی می‌تواند کار ناتمام هواوی را به پایان برساند؟