کنسول دستی Steam Deck

کنسول دستی Steam Deck معرفی شد؛ یک کامپیوتر قابل حمل برای اجرای تمام بازی‌های استیم

شرکت ولو – Valve از کنسول دستی Steam Deck رونمایی کرد. این کنسول بازی یک کامپیوتر قابل حمل است و تمام بازی‌های استیم را اجرا خواهد کرد.

کنسول دستی Steam Deck دارای ویژگی‌های مشابهی با سایر کنسول‌های قابل حمل مانند نینتندو سوییچ و پلی استیشن ویتا است. در دو طرف نمایشگر این کنسول دستی، آنالوگ‌هایی برای حرکت دادن کاراکترهای بازی وجود دارند. در سمت چپ دستگاه دکمه‌های جهت حرکت (D-Pad) و در سمت چپ، کلیدهای ABXY تعبیه شده‌ است.

برخلاف اکثر کنترلرهای دیگر، کنسول دستی Steam Deck کلیدهای خود را در یک آرایش منحصربه‌فرد قرار می‌دهد؛ جایی که کلیدهای اصلی، در کنار دکمه‌های آنالوگ کار گذاشته شده‌اند. این کنسول همچنین دارای ژیروسکوپ ۶ محوره است که می‌تواند برای کنترل حرکات شما در بازی‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد.

کنسول دستی Steam Deck

این نوع طراحی باعث آزاد شدن فضای بیشتر در زیر دکمه‌ها و آنالوگ‌ها شده که در این کنسول دستی جذاب‌، فضای خالی با دو عدد پد لمسی پر شده است. این تِرَک‌پدها حکم ماوس را دارند؛ در واقع می‌توانید در عناوینی که برای بازی با کنترلرها طراحی نشده‌اند، از پدهای لمسی به عنوان ماوس استفاده کنید.

در زیر این کنسول، اسپیکرهای استریو دوگانه قرار دارند که طبق ادعای شرکت ولو، دارای DSP و سیستم صدای گسترده‌ای هستند. البته کماکان می‌توانید هدفون خود را به دستگاه متصل کنید و از کار با آن لذت ببرید. همچنین کنسول دستی Steam Deck دارای میکروفون‌های دوگانه است.

در این کنسول دستی، ۴ دکمه مختلف برای نمایش، منو، استیم و دسترسی سریع تعبیه شده است. در بخش بالایی کنسول دستی Steam Deck هم ۴ عدد تریگر وجود دارد که بیشتر برای تجربه راحت‌تر در آثار ریسینگ (مسابقه‌ای-اتوموبیل‌رانی) طراحی شده‌اند.

کنسول دستی Steam Deck

شرکت ولو در قسمت پشتی کنسول دستی خود، ۴ عدد دکمه اضافی قرار داده است؛ دو عدد در سمت راست و دو عدد در سمت چپ. این کلیدها کاملاً قابل تنظیم هستند و می‌توانند برای ایجاد عملکردهای مختلف در بازی‌ها مورداستفاده قرار گیرند. کنسول دستی Steam Deck دارای یک نمایشگر ۷ اینچی LCD با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰، نسبت ابعاد ۱۶:۱۰، حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت و پشتیبانی از قابلیت لمس است. از صفحه نمایش لمسی می‌توان به منظور ایجاد تعامل با رابط کاربری و صفحه کلید‌های موجود بر روی نمایشگر استفاده کرد.

کنسول دستی Steam Deck در قسمت سخت‌افزاری، از یک APU شخصی‌سازی‌شده AMD استفاده می‌کند. پردازنده مرکزی دستگاه بر اساس معماری Zen 2 ساخته شده و دارای ۴ هسته و ۸ رشته با سرعت کلاک متغیر ۲.۴ تا ۳.۵ گیگاهرتز است. کنسول دستی شرکت ولو در زمینه GPU هم از RDNA2 با ۸ واحد پردازشی بهره می‌برد.

این کنسول دستی از لحاظ حافظه ذخیره‌سازی، در سه مدل مختلف راهی بازار خواهد شد. مدل پایه دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است که به عنوان کمترین مقدار در کنسول دستی Steam Deck شناخته می‌شود. مدل میانی ۲۵۶ گیگابایت حافظه دارد و نسخه سوم با ۵۱۲ گیگابایت، بهترین تجربه را به مخاطب ارائه خواهد داد. فارغ از حافظه داخلی‌، می‌توانید از کارت‌های microSD هم استفاده کنید و فضای ذخیره‌سازی خود را افزایش دهید. همچنین تمام مدل‌ها، به ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 مجهز شده‌اند.

این کنسول دستی از SteamOS 3.0 استفاده می‌کند و توسط آن اجرا می‌شود. شرکت ولو ادعا می‌کند که تمام بازی‌های رایانه‌های شخصی بر روی کنسول دستی Steam Deck قابل اجرا خواهند بود؛ نه فقط آن‌هایی که برای لینوکس طراحی شده‌اند. این کنسول به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی وارد استیم شوید و به شکل آزادانه در لایبرری (کتابخانه) بازی‌هایتان، به دنبال اثر دلخواه و مدنظرتان باشید یا به خرید عناوین مختلف بپردازید.

در حقیقت کنسول دستی Steam Deck مانند یک سیستم لینوکس طراحی شده است. با کمک اتصال USB می‌توانید Steam Deck را به مانیتور، کیبورد و ماوس خود متصل کنید و از آن به عنوان کامپیوتر استاندار لینوکس استفاده نمایید. همچنین می‌توانید فروشگاه‌های بازی دیگری را نصب کنید؛ حداقل فروشگاه‌هایی که در لینوکس موجود است. اما اگر به این موارد علاقه ندارید، می‌توانید به کارتان با ویندوز ادامه دهید و از تجربه فعالیت با یک پی‌سی جمع و جور لذت ببرید.

این کنسول دستی در زمینه اتصالات و شبکه از دو باند وای‌فای 802.11ac و بلوتوث 5.0 بهره می‌برد. علاوه‌بر این موارد، با استفاده از پورت یو‌اس‌بی نوع سی – USB-C کنسول دستی Steam Deck، می‌توانید دستگاه را به لوازم جانبی مختلف و یا حتی مانیتور متصل کنید.

کنسول قابل حمل Steam Deck دارای یک باتری با توان شارژ ۴۰ وات است. به گفته شرکت Valve، در صورت استفاده حداقلی یا انجام بازی‌های دوبعدی، می‌توانید تا ۸ ساعت شارژدهی را داشته باشید. اما حین اجرای بازی‌های سه‌بعدی و سنگین‌تر، میزان شارژدهی می‌تواند تا ۲ ساعت کاهش یابد. همچنین هنگام خرید این محصول، یک شارژر ۴۵ واتی در جعبه خواهید داشت.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کنسول دستی Steam Deck در سه مدل عرضه خواهد شد. مدل ۶۴ گیگابایتی ۳۹۹ دلار، مدل ۲۵۶ گیگابایتی ۵۲۹ دلار و مدل ۵۱۲ گیگابایتی ۶۴۹ دلار قیمت دارد. این کنسول در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ (آذر/دی ۱۴۰۰) در ایالات متحده آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و انگلستان منتشر خواهد شد.

شما درباره کنسول دستی شرکت ولو و امکانات‌اش چه فکری می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*