واکسیناسیون

واکسیناسیون هم مانع موج‌های جدید کرونا نشد

بسیاری از کشورهای انجام دهنده واکسیناسیون محدودیت‌های کرونایی را لغو کرده بودند؛ اما شیوع سویه دلتا باعث شد تا این محدودیت‌ها بازگردند.

بسیاری از کشورهای دنیا واکسیناسیون کرونا را انجام داده و محدودیت‌های کرونایی از جمله زدن ماسک را برداشته‌اند و بسیاری نیز قصد دارند تا محدودیت‌ها را لغو کنند. این در صورتی است که سویه دلتا کرونا به تازگی کشف شده و تمام جهان را در بر گرفته است و این مسئله باعث می‌شود که معادلات کمی بر هم بریزد.

واکسیناسیون عمومی موفق به جلوگیری از کرونا نشد

واکسیناسیون

در طول هفته پیش 3 میلیون نفر مجددا به کرونا مبتلا شده و 55 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این موضوع مشخص می‌سازد که کرونا همچنان با قدرت در حال پیشروی است و واکسیناسیون نتوانسته است به صورت کامل جلوی آن را بگیرد. البته آمار جان‌باختگان در کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند به شکل چشم‌گیری پایین آمده، اما هنوز به طور کامل متوقف نشده است.

در طول هفته‌های پیش بسیاری از افراد به سویه دلتا آلوده شده‌اند. لازم به ذکر است که این نوع از کرونا در مقایسه با انواع قبلی از سرایت‌پذیری بالاتری برخوردار است. شیوع سویه دلتا می‌تواند نگران کننده‌ترین خبر برای کشورهایی باشد که در اول راه واکسیناسیون قرار دارند،‌ زیرا این سویه حتی با وجود تزریق واکسن نیز به آسانی از بین نخواهد رفت.

بریتانیا به عنوان شروع کننده واکسیناسیون در دنیا تا به امروز به بیش از یک سوم جمعیت خود واکسن کرونا را تزریق کرده است،‌ اما شیوع سویه دلتا باعث شده که آمار ابتلای این کشور به بیش از 51 هزار نفر در روز برسد و همچنین آمار فوتی‌های آن نیز روند صعودی پیدا کند. حتی وزیر بهداشت بریتانیا نیز اخیرا از مثبت شدن تست کرونا خود خبر داده است؛ در حالی که وی تاکنون دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده است.

وزیر بهداشت بریتانیا در شرایطی به کرونا آلوده شده که نخست وزیر بریتانیا اخیرا عنوان کرده بود بریتانیا از دوشنبه تعداد زیادی از محدودیت‌های کرونایی مانند اجتماعات عمومی، بازگشایی مشاغل و زدن ماسک را برخواهد داشت. کارشناسان نظام سلامت عنوان کرده‌اند که لغو محدودیت‌هایی کرونایی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

روند صعودی کرونا در کشور روسیه

واکسیناسیون

در کشور روسیه نیز که قصد دارد تا از محدودیت‌های کرونایی در پایتخت خود بکاهد، کرونا روند صعودی گرفته و رکورد تعداد جان‌باختگان این کشور جابه‌جا شده است. ازآنجایی که مردم این کشور تمایل چندانی به تزریق واکسن ندارند،‌ کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند آمار جانباختگان این کشور در طی روزها و هفته‌های آتی به شدت افزایش یابد.

ایالات متحده آمریکا نیز که هم‌اکنون بیش از دو سوم جمعیت خود را واکسینه است، بسیاری از محدودیت‌های کرونایی از جمله زدن ماسک و تجمعات برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند را کمتر کرده است؛ اما قرار است که به علت فراگیری سویه دلتا محدودیت‌های کرونایی مجددا در برخی از ایالت‌ها اعمال شود.

کشور اسرائیل نیز که تا به امروز 85 درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده است، اخیرا محدودیت زدن ماسک را لغو کرده بود؛‌ اما به دنبال شیوع سویه دلتا مجددا این محدودیت را اعمال کرده است. کم تأثیر بودن واکسیناسیون و اعمال مجدد محدودیت‌ها از سوی کشورهای تزریق کننده واکسن مشخص می‌سازد که هم‌اکنون لغو محدودیت‌های کرونایی امکان‌پذیر نیست و باید همچنان این محدودیت‌ها ادامه یابند.

مبارزه و از بین بردن ویروس کرونا بسیار سخت است‌، چرا که این ویروس در طول سال قبل با جهش‌های بسیاری همراه شد و نابود کردن ویروس‌هایی که همواره جهش پیدا می‌کنند با استفاده از ایمنی جمعی و واکسیناسیون یک کار نشدنی است.

جهش‌ یافتن این ویروس به طور منظم باعث می‌شود که حتی افراد تزریق کننده واکسن نیز در خطر ابتلا به این ویروس و حتی جان باختن نیز قرار داشته باشند. از این مسئله می‌توان پی برد که ویروس کرونا به این زودی‌ها دست از سر دنیا برنخواهد داشت و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه