واکسن طاعون

ساخت واکسن طاعون بر اساس واکسن کرونا در دانشگاه آکسفورد

محققان کارگروه واکسن آکسفورد توانستند با کمک وکتور آدنوویروس استفاده شده در واکسن کرونای آسترازنکا یک واکسن طاعون موثر بسازند.

با وجود این که بسیاری از افراد طاعون را یک بیماری باستانی می‌دانند، اما هم‌اکنون این بیماری در مناطق محروم و دور افتاده آفریقا، آسیا و آمریکا وجود دارد و می‌تواند جان افراد ساکن این مناطق را به خطر بیندازد. در همین راستا محققان از سال‌ها قبل به دنبال راهکاری موثر برای جلوگیری از شیوع و مرگ بر اثر طاعون بودند و اکنون توانستند یک واکسن برای طاعون ابداع کنند.

جزئیات ساخت واکسن طاعون

واکسن طاعون

محققان کارگروه واکسن آکسفورد از ساخت و آزمایش واکسن طاعون خبر دادند که طبق واکسن ویروس کرونا توسعه پیدا کرده است. این محققان قصد دارند به زودی طی یک آزمایش بالینی این واکسن را به 40 فرد بزرگسال 18 تا 55 سال سالم تزریق کنند تا میزان اثرگذاری آن و هر نوع عارضه جانبی احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد در این خصوص عنوان کرد بحران کرونا باعث شد تا اهمیت واکسن‌ها برای دفاع از مردم در مقابل تهدیدهای باکتری‌ها و ویروس‌ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. از این رو با توجه به این که موج‌های شیوع طاعون در عصر جدید همچنان مردم مناطق محروم را تهدید می‌کند، توسعه یک واکسن راهکار بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

گفتنی است در مراحل اولیه ابتلا به طاعون می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک این بیماری را درمان کرد، اما دسترسی به این شیوه درمانی در مناطق دورافتاده امکان‌پذیر نبوده و به همین دلیل محققان واکسن را راهکار بسیار مناسبی برای مقابله با طاعون می‌دانند. واکسن دانشگاه آکسفورد برای این بیماری با استفاده از پلتفرم وکتور آدنوویروس ChAdOx1 به کار رفته در واکسن کرونا آکسفورد-آسترازنکا توسعه پیدا کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*