بزرگترین تراشه ساز دنیا

سامسونگ مجددا بزرگترین تراشه ساز دنیا شد

سامسونگ یک بار دیگر موفق شد تا عنوان بزرگترین تراشه ساز دنیا را در رقابتی تنگاتنگ با اینتل از آن خود کند.

امروزه صنعت تراشه‌سازی پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز را در دل خود جای داده و کشورهای آمریکا، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان بازیگران اصلی این تجارت هستند. این کشورها اصلی‌ترین و پیشرفته‌ترین سازندگان تراشه هستند که در این بین سامسونگ از کره جنوبی و اینتل از آمریکا در رتبه‌های نخست قرار دارند.

سامسونگ مهم‌ترین سازنده تراشه‌های سیلیکونی نیمه‌هادی در دنیاست و نبض فناوری را کنترل می‌کند. تولیدات این کمپانی در محصولات خود و سازندگان دیگر مورد استفاده قرار گرفته و طیف گسترده‌ای از تراشه‌ها اعم از چیپست موبایل، تراشه حافظه موقت رم، تراشه حافظه دائم NAND، سنسورهای CMOS، تراشه‌های کنترلر، تراشه‌های مخابراتی و تراشه‌های درایور پنل نمایشگر به ویژه OLED را شامل می‌شود که گسترده‌ترین سبد محصولات سیلیکونی است.

در هر یک از زمینه‌ها نیز جزء بزرگترین سازندگان تراشه است. برای مثال این کمپانی بیش از 30 سال است که همواره بزرگ‌ترین سازنده تراشه حافظه‌های رم و NAND بوده و در زمینه تولید سنسورهای CMOS نیز بعد از سونی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

در زمینه تولید چیپست موبایلی هم با توجه به اینکه بزرگ‌ترین سازنده گوشی هوشمند در دنیا محسوب می‌شود، سهم زیادی از نیاز بازار را تامین می‌کند. علاوه‌بر این کمپانی‌هایی نظیر وان پلاس، اوپو، ویوو نیز چیپست‌های موبایلی اگزینوس سامسونگ استفاده کرده و به زودی شیائومی به عنوان دومین سازنده بزرگ گوشی در دنیا نیز به جمع آن‌ها می‌پیوندد.

دیگر غول بزرگ تراشه ساز دنیا اینتل آمریکایی است که تولید اصلی آن پردازنده یا همان CPU است. اینتل و سامسونگ همواره عنوان بزرگترین تراشه ساز دنیا را بین یکدیگر پاس می‌دهند و در هر چارک سال یکی از آن‌ها بالاتر از دیگری قرار می‌گیرد. حال که چارک دوم سال 2021 نیز به اتمام رسیده مشخص شد سامسونگ بار دیگر موفق شد تا اینتل که در چارک اول 2021 پیشتاز بود را پشت سر گذارد و درآمد بیشتری نسبت به غول سیلیکون ولی کسب کند.

این کمپانی که در حال حاضر پنجمین برند با ارزش در دنیا تلقی می‌شود، در سه ماهه دوم سال 2021 تنها از فروش تراشه حدود 19.7 میلیارد دلار عایدش شد که بخشی از درآمد این هولدینگ موفق کره‌ای است. برای مقایسه بد نیست بدانید اینتل نیز در بازه مشابه 19.6 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش تراشه داشت.

سامسونگ طی این سال‌ها پشت سر گذاشتن اینتل که سه دهه بزرگترین تراشه ساز دنیا محسوب می‌شد را مدیون افزایش تقاضا برای تراشه‌های حافظه رم و NAND به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا است.

کارشناسان معتقدند که تبادل عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه در دنیا در آینده‌ای نه چندان دور مجددا انجام خواهد شد. چرا که اینتل ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای داشته و قصد دارد همچون سامسونگ و TSMC تایوانی دست به تولید تراشه برای کمپانی‌های فبلس بزند؛ چنین کمپانی‌هایی تنها کار طراحی و ساخت تراشه را انجام داده و تولید آن را به یک کمپانی دیگر می‌سپارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اپل، AMD و انویدیا اشاره کرد.

ناگفته نماند پس از دو رقیب مدعی، کمپانی TSMC، اس‌کی هاینیکس از کره جنوبی، میکرون از آمریکا، کیوکسیا از ژاپن و تگزاس اینسترومنتس (هم وطن میکرون و اینتل) به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زنده باد سامسونگ معظم و مقتدر و عزیز