المپیک 2021 توکیو

تکنولوژی های جذاب ژاپنی ها در المپیک 2021 توکیو

رقابت‌های المپیک در ژاپن برگزار می‌شود و به همین بهانه قصد داریم نگاهی به تکنولوژی های جذاب ژاپنی ها در المپیک 2021 توکیو بیندازیم.

المپیک 2021 توکیو آخرین روزهای برگزاری خود را طی می‌کند و همه نگاه‌ها به پایتخت ژاپن دوخته شده است. البته قرار است بعد از المپیک، مسابقات پارالمپیک نیز در توکیو برگزار شود. بهترین ورزشکاران از سراسر جهان در چندین رشته ورزشی در توکیو دور هم جمع شده‌اند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. اما این رقابت‌ها علاوه بر تلاش ورزشکاران به محلی برای خودنمایی ژاپنی‌ها و به نمایش گذاشتن جدیدترین نوآوری‌ها و تکنولوژی‌ها نیز تبدیل شده است.

ژاپن کشوری است که همه از تسلط آنها روی تکنولوژی‌های روز جهان و حوزه رباتیک باخبر هستند. بنابراین عجیب نیست که در رویداد مهمی مانند المپیک بتوانیم جدیدترین فناوری‌های این کشور شرق آسیا را ببینیم. ژاپنی‌ها برای مسابقات المپیک توکیو برنامه‌های زیادی داشتند، اما شیوع ویروس کرونا بسیاری از این برنامه‌ها را به هم ریخت و حتی منجر به این شد که این مسابقات با یک سال تاخیر در سال 2021 برگزار شود. با این حال ژاپنی‌ها برخی از ربات‌ها، وسایل نقلیه خودران و تکنولوژی‌های جدید دیگر خود را در خدمت برگزاری المپیک 2021 توکیو قرار داده‌اند.

در ادامه قصد داریم به چند مورد از تکنولوژی های جذاب ژاپنی ها در مسابقات المپیک 2021 توکیو اشاره کنیم:

تکنولوژی‌های جذاب المپیک 2021 توکیو

وسایل نقلیه خودران

المپیک 2021 توکیو

این روزها وسایل نقلیه خودران در سراسر جهان در حال گسترش هستند و ژاپنی‌ها نیز از چنین خودروهایی برای حمل و نقل المپیکی‌ها استفاده می‌کنند. خودروهای خودران در مسیرهای مشخصی مانند فرودگاه تا دهکده المپیک و اطراف مکان‌های مختلف المپیک تردد می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی دولت ژاپن، نزدیک به صد وسیله نقلیه خودران در جریان این مسابقات به کار گرفته شده است و آنها تصمیم دارند نسل بعدی شبکه حمل و نقل عمومی را راه‌اندازی کنند تا هم از ترافیک جلوگیری کنند و هم تلفات جاده‌ای را به حداقل برسانند.

سیستم تشخیص چهره

المپیک 2021 توکیو

در مکان‌های مختلف برگزاری المپیک 2021 توکیو از سیستم‌های تشخیص چهره برای انجام وظایف مربوط به غربالگری امنیتی مربوط به ورزشکاران و کارکنان استفاده می‌شود. این فناوری باعث سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها، محدود کردن دسترسی‌های غیر مجاز و امنیت بیشتر در المپیک به کار می‌رود.

علاوه بر این، با شیوع ویروس کرونا، فرایند غربالگری امنیتی لمسی می‌توانست منجر به انتقال بیماری شود و فناوری تشخیص چهره از نظر پروتکل‌های بهداشتی نیز بسیار مفیدتر خواهد بود. همچنین دوربین‌های تشخیص چهره، حرکات و چهره تماشاگران، ورزشکاران و سایر دست اندرکاران را ضبط می‌کنند تا ناقل‌های احتمالی ویروس کرونا را شناسایی کنند. برای مثال، اگر شخصی به ویروس کرونا آلوده شده باشد، مسئولان برگزاری می‌توانند با استفاده از این دوربین‌ها مسیر حرکتی بیمار را ردیابی و افرادی که با او در تماس بوده‌اند را پیدا کنند.

ربات های راهنما

المپیک 2021 توکیو

ژاپنی‌ها در عرصه رباتیک بسیار توانمند هستند و ربات‌ها در بسیاری از امور این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بازی های المپیک 2021 توکیو هم از ربات‌های مختلفی استفاده می‌شوند که نقش راهنما را برای افراد ایفا می‌کنند. تعدادی از این ربات‌ها برای حمل چمدان و ارائه اطلاعات به حاضران کمک می‌کنند. همچنین ربات‌هایی هم وجود دارند که برای حمل چیزهای مختلف در جریان مسابقات برنامه‌ریزی شده‌اند؛ به عنوان مثال در شروع مسابقه فوتبال، توپ را به داخل زمین می‌آورند یا در مسابقه پرتاب وزنه در دو و میدانی، وزنه پرتاب شده توسط ورزشکاران را از روی زمین برمی‌دارند و حمل می‌کنند.

در مجموع نزدیک به ده نوع ربات در مسابقات المپیک توکیو حضور دارند که هر یک از آنها وظایف خاصی را بر عهده دارند و هم به ورزشکاران و مربیان و هم به مسئولان برگزار کننده مسابقات کمک می‌کنند.

واقعیت مجازی

المپیک 2021 توکیو

واقعیت مجازی هم به المپیک 2021 توکیو آمده است. در جریان برگزاری مسابقات مختلف المپیک، بینندگان می‌توانند با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی از تماشای رقابت‌های رشته‌های مختلف ورزشی بیشتر لذت ببرند و احساس کنند در محل برگزاری رقابت و در مقابل ورزشکاران حضور دارند.

تصویربرداری 8K

مسئولان برگزار کننده المپیک توکیو امکان تصویربرداری و پخش مسابقات با وضوح 8K را فراهم کرده‌اند. چنین اتفاقی تاکنون تجربه نشده بود و به این ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند مسابقات محبوب خود را در رزولوشن 8K یعنی دو برابر 4K و با وضوح 7680 در 4320 پیکسل تماشا کنند.

ترجمه فوری

المپیک 2021 توکیو

یکی از مشکلات ورزشکاران، مربیان و سایر افراد حاضر در چنین رویدادهای، مشکل برقراری ارتباط است. به همین دلیل ژاپنی‌ها به منظور جلوگیری از چنین مشکلاتی از فناوری ترجمه فوری استفاده می‌کند. این مترجم‌ها روی گوشی های هوشمند یا سایر دستگاه‌های سازگار نصب می‌شوند و کاربر با انتخاب زبان مقصد و صحبت کردن با دستگاه، می‌تواند ترجمه صحبت‌های خود را انتقال بدهد.

سایر تکنولوژی‌ها

علاوه بر موارد ذکر شده، ژاپنی‌ها تکنولوژی‌های بی شمار دیگری را در این رویداد مهم به کار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به شهاب‌های ساخته شده توسط انسان برای روشن کردن آسمان و قطارهای مغناطیسی اشاره کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*