واکسن کرونا چینی

چین تا پایان سال، 2 میلیارد واکسن کرونا صادر می‌کند

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرد تا انتهای امسال 2 میلیارد دوز واکسن کرونا چینی به سایر کشورهای جهان صادر خواهد شد.

براساس تازه‌ترین اظهارات جین پینگ،‌ رئیس جمهور چین، این کشور تا انتهای سال جاری دو میلیارد دوز واکسن کرونا به سایر کشورها صادر خواهد کرد. این در صورتی است که چین هم‌اکنون در میان کشورهای صادرکننده واکسن کووید-19 در جایگاه نخست ایستاده است. علاوه بر این چین قصد دارد تا مبلغی برابر با 100 میلیون دلار را در اختیار کوواکس قرار دهد. کوواکس برنامه‌ای است که اصلی‌ترین هدف آن تأمین واکسن برای کشورهای ضعیف و متوسط است.

وانگ شیائونگ،‌ مدیرکل امور اقتصاد بین‌الملل وزارت خارجه چین در ارتباط با این موضوع عنوان کرد این تصمیم مشخص می‌سازد که کشور چین آمادگی آن را دارد تا واکسن کرونا مورد نیاز برای 10 درصد از مردم دنیا را تأمین کند. وی در ادامه بیان کرد 770 میلیون دوز واکسن کووید-19 از سپتامبر سال قبل تا به امروز توسط چین در اختیار سایر کشورها قرار داده شده است.

بزرگ‌ترین سازندگان واکسن کرونا در چین یعنی سینوواک و سینوفارم به تازگی توافق‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که مطابق با آن باید تا اواسط سال بعد 550 میلیون دوز واکسن را به واسطه کوواکس در اختیار سایر کشورها قرار دهند. در نخستین گام از این برنامه و در ماه جاری واکسن کرونا در اختیار کشورهای بنگلادش،‌ پاکستان و الجزایر قرار خواهد گرفت. این در صورتی است که تاکنون بسیاری از شهروندان کشور چین و سایر کشورها با واکسن ساخت چین در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

واکسن کرونا چینی روی گونه دلتا تأثیرگذار است؟

واکسن کرونا چینی

با تمام این اوصاف،‌ یک دغدغه بزرگ وجود دارد که آیا واکسن های چینی می‌توانند افراد را در برابر سویه دلتا کرونا که قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد حفظ کنند یا خیر؟ تعدادی از شهروندان کشورهای اندونزی و تایلند که واکسیناسیون عمومی را با واکسن کرونا چینی سینوواک انجام داده‌اند با وجود دریافت این واکسن در دو دوز جان خود را از دست دادند و از این رو کشورهای مذکور تصمیم گرفتند تا کارمندان بخش بهداشت و درمان خود را با واکسن مدرنا واکسینه کنند.

طبق گفته یکی از مسئولان مرکز کنترل بیماری‌های چین،‌ واکسن‌های سینوفارم و سینوواک تأثیرگذاری چندان زیادی بر سویه دلتا ندارند؛‌ اما با این وجود ایمنی به وجود می‌آورند. کشور چین تاکنون 1.7 میلیارد دوز واکسن کووید-19 به شهروندان خود تزریق کرده است که بخش عمده‌ای از آن را واکسن‌های سینوواک و سینوفارم تشکیل می‌دهند.

این در صورتی است که در حال حاضر سویه دلتا در کشور چین به سرعت در حال گسترش است و حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز به این نوع از کرونا آلوده شده‌اند. سینوواک در ماه ژوئیه تحقیقی را انجام داده است که نتایج به دست آمده از آن مشخص می‌سازد تزریق دوز سوم پس از گذشت شش ماه از تزریق دوم می‌تواند باعث افزایش چشم‌گیر سطح آنتی بادی بدن شود.

بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت سینوواک،‌ شرکت مذکور داده‌های تحقیقاتی بالینی را به منظور تغییر دادن واکسن سینوواک به نحوی که بتواند در برابر سویه‌های گاما و دلتا مقاومت کند در اختیار ناظر دارویی چین قرار داده است. شرکت کن سینو که یکی دیگر از شرکت‌های چینی تولیدکننده واکسن کرونا است نیز اعلام کرده که در تلاش است تا بتوانند تأثیرگذاری این واکسن را در برابر انواع سویه‌های کرونا بیشتر کنند. لازم به ذکر است که واکسن‌ تولید شده توسط این کشور هم‌اکنون در برخی از کشورها از جمله مکزیک و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته ژو تائو،‌ بنیان‌گذار شرکت کن‌-سینو،‌ تأثیرگذاری این واکسن بر سویه دلتا کرونا کاهش یافته است؛‌ اما همچنان می‌تواند ایمنی ایجاد کند. شرکت سینوفارم نیز اعلام کرده است که هم‌اکنون در تلاش برای ساخت  واکسن کرونایی است که بتواند با چهار سویه اصلی کرونا مقابله کند.

لازم به ذکر است که توزیع واکسن کرونا در میان کشورهای جهان به صورت ناعادلانه صورت می‌گیرد،‌ چرا که هم‌اکنون کشورهای پردرآمد به دنبال تزریق دوز سوم واکسن به شهروندان خود هستند؛‌ اما کشورهای کم‌درآمد به دنبال تهیه واکسن برای تزریق دوز اول هستند.

تزریق 4 میلیارد واکسن در سراسر جهان

واکسن کرونا چینی

تدروس آدهانوم،‌ مدیرکل سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد که تاکنون حدود 4 میلیارد واکسن در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته که درصد قابل توجهی از آن‌ها توسط 10 کشور جهان تزریق شده است. به تازگی عده‌ای از دیپلمات‌ها مدعی شده‌اند که چین از واکسن به عنوان ابزاری در معاملات دیپلماتیک بهره می‌برد.

آن‌ها مدعی شده‌اند چین برای این که از صدور بیانیه‌ای توسط اوکراین به منظور بررسی برخورد چین با اقلیت‌های مذهبی و قومی در منطقه سین کیانگ جلوگیری کند،‌ آن‌ها را به ایجاد اختلال در ارسال واکسن تهدید کرده است. علاوه بر این کشور تایوان نیز که در ماه‌های می و ژوئن به شدت گرفتار کرونا بود مدعی شده که چین در معاملات مربوط به خرید واکسن فایزر به وسیله تایوان دخالت کرده است.