طرح صیانت

حمایت مالی به سبک مجلس؛ با طرح صیانت ، هزینه فیلترشکن مردم را کم می‌کنیم!

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت می‌خواهیم با تصویب طرح صیانت فضای مجازی از کاربران حمایت مالی کنیم و هزینه فیلترشکن مردم را کاهش بدهیم.

مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره اقدامات حمایتی درج شده در طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی ارائه داد. وی با تکذیب شایعه فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ، گفت تا وقتی که فضای مناسبی برای جایگزینی پلتفرم‌های خارجی با همان کیفیت از نظر سرعت و پهنای باند ایجاد نشود و مردم هم آن را نپذیرند، هیچ محدودیتی برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام به وجود نخواهد آمد.

طرح صیانت

آقاتهرانی تاکید کرد در حال حاضر این طرح در صحن علنی مجلس از این نظر رای آورد که بر اساس اصل هشتاد و پنج قانون اساسی مورد بررسی قرار بگیرد. به گفته وی، این طرح 37 ماده‌ای چندین بار اصلاح شده و در طول دوازده سال اخیر بارها به مجلس آمد و برگشت خورد. به این ترتیب بارها روی این طرح کارشناسی انجام شده و اکنون شاهد قوی‌تر شدن آن هستیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد قرار است کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی کارشناسانه طرح صیانت فضای مجازی تشکیل شود که بین 19 تا 23 نفر از نمایندگان مجلس در این کمیسیون مشترک عضو خواهند بود. من پیشنهاد می‌کنم که حداقل عضو یعنی 19 نفر برای این کمیسیون در نظر گرفته شود و نشست‌های کمیسیون هم در زمان برگزاری نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی برگزار شود تا اعضای آن درگیر امور حوزه انتخابیه نباشند و بتوانیم در طول یک ماه بررسی این طرح را به پایان برسانیم.

کاهش هزینه‌های مردم با طرح صیانت فضای مجازی!

آقاتهرانی در مورد انتقادات نسبت به بررسی نشدن طرح صیانت در صحن علنی مجلس گفت ما نخواستیم از زمان صحن علنی مجلس برای بررسی این طرح استفاده کنیم، چون موارد مهم‌تری باید در دستور کار صحن قرار بگیرد که با مشکلات اصلی مردم در ارتباط است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از حمایت مالی از کاربران با تصویب طرح صیانت فضای مجازی خبر داد و گفت:

ما در تلاش هستیم که از کاربران فضای مجازی حمایت مالی صورت بگیرد. در حال حاضر کاربران باید برای استفاده از فضای اپلیکیشن‌هایی که از خارج مدیریت می‌شوند، مثل تلگرام، هزینه‌ای را برای فیلترشکن پرداخت کنند. همچنین هزینه‌ای که مردم برای داخل پرداخت می‌کنند با هزینه اینترنت خارجی برابر است. ما تلاش می‌کنیم که این هزینه برای کاربران به یک سوم کاهش پیدا کند و شرایطی را به وجود بیاوریم که از نظر اقتصادی برای مردم به‌صرفه باشد.

آقاتهرانی در پایان اظهار کرد ما می‌خواهیم شرایطی را به وجود بیاوریم که اگر به خاطر اعمال تحریم‌ها، فعالیت کاربران در پلتفرم‌های خارجی محدود شد، ما جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم. همچنین تلاش می‌کنیم پلتفرم‌هایی در ایران همچنان فعال باقی بمانند که در کشورمان دفتر داشته باشند تا بتوانیم از حقوق کاربرانمان دفاع کنیم. وی قول داد طرح صیانت فضای مجازی به گونه‌ای ساماندهی می‌شود که به کسب و کارهای فعال در این فضا آسیبی نرسد.