سفر به ماه

ایلان ماسک: برای سفر به ماه به هشت موشک استارشیپ نیاز خواهیم داشت

برای ارسال فضانوردان به کره ماه به سوخت بسیار زیادی نیاز است و در همین راستا ایلان ماسک اعلام کرد 8 استارشیپ سوخت مورد نیاز سفر به ماه را تامین خواهد کرد.

در ماموریت آپولو موشک سترن-5 ناسا با وزن 2 میلیون و 900 کیلوگرم و مخزن‌های سوخت کاملا پر خود در هر ثانیه بیش از 20 تن سوخت موشک را مصرف می‌کرد، اما اکنون پس از چند دهه باز هم موضوع سوخت‌گیری موشک یکی از مشکلات بزرگ سازمان‌های فضایی برای بازگشت به ماه محسوب می‌شود. در همین راستا ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس که به دنبال اعزام مجدد انسان به کره ماه است، قصد دارد برای رسیدن به ماه چندین بار فرایند سوخت‌گیری را به انجام برساند.

8 موشک استارشیپ برای سفر به ماه

شرکت بلواوریجین متعلق به جف بزوس که به عنوان رقیب شرکت اسپیس ایکس محسوب می‌شود اخیرا اعلام کرد شرکت اسپیس ایکس برای سفر به ماه 16 پرتاب موشک استارشیپ نیاز خواهد داشت، اما ایلان ماسک در پاسخ به این ادعا در توییتر اعلام کرد به پرتاب 16 موشک نیازی نخواهیم داشت؛ چرا که استارشیپ قادر است 150 تن محموله را حمل کند، از این رو حداکثر 8 موشک برای پر کردن مخزن 1200 تنی ماه‌گرد استارشیپ نیاز خواهد بود.

ایلان ماسک در ادامه بیان کرد وزن استارشیپ بدون سپرهای حرارتی و باله‌ها بسیار سبک‌تر خواهد شد و پایه‌های فرود روی ماه نیز از وزن بسیار کمی برخوردارند، از این رو حتی احتمال دارد برای این ماموریت فقط نصف ظرفیت مخزن یعنی 4 موشک به کار گرفته شود، اما اگر حتی به 16 موشک نیز نیاز داشته باشیم باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت؛ چرا که شرکت اسپیس ایکس در نیمه نخست سال 2021 توانست بیش از 16 پرتاب را به انجام برساند و بیش از 20 بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل گردد که از اتصال به موشک خودمان دشواتر است.

گفته‌های ایلان ماسک این پرسش را به همراه دارد که آیا فضانوردان می‌بایست نیمی از سال را در مدار زمین منتظر پر شدن مخازن سوخت برای سفر به ماه باشند یا خیر؟ البته این موشک‌ها بسیار پیشرفته و پیچیده محسوب می‌شوند؛ مثلا پیشران سوپرهوی از ۲۹ موتور رپتور بهره می‌برد. همچنین شرکت اسپیس ایکس قصد دارد نخستین آزمایش ارسال موشک استارشیپ به مدار زمین را به زودی به انجام برساند.

گفتنی است این شرکت فضایی اخیرا دو بخش سوپرهوی و استارشیپ را روی هم قرار داده و طبق برنامه‌ریزی تا پایان تابستان شاهد نخستین سفر مداری استارشیپ خواهیم بود. در واقع پس از موفقیت در این بخش، اسپیس ایکس قادر است سایر موانع سفر به ماه به ویژه سوختگیری در فضا را برطرف سازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*