باور غلط درباره واکسن کرونا

11 باور غلط درباره واکسن کرونا که نباید جدی گرفته شود

این روزها باورهای اشتباه زیادی در ارتباط با واکسن های کرونا به وجود آمده است. در این مقاله به 11 باور غلط درباره واکسن کرونا اشاره می‌کنیم.

هم اکنون و پس از انجام واکسیناسیون عمومی در اکثر کشورهای دنیا، بعضی‌ها اقدام به انتشار اطلاعاتی در ارتباط با واکسن کرونا می‌کنند که هیچ‌یک از ‌آن‌‌ها واقعیت ندارد و باعث می‌شوند افراد نسبت به واکسن بدبین شوند. ما در ادامه به ۱۱ باور غلط در خصوص واکسن کرونا اشاره خواهیم کرد.

11 باور غلط درباره واکسن کرونا

1)‌ برخی بر این باور هستند که پس از دریافت واکسن کرونا نباید حمام کرد،‌ این باور کاملا اشتباه است و تنها بهتر است که برای جلوگیری از آسیب دیدگی از لیف زدن بیش از حد محل تزریق واکسن خودداری شود و نه این که کلا حمام را کنار گذاشت.

2) یکی از اخبار کذبی که در ارتباط با واکسن کرونا منتشر شده،‌ فوت افراد پس از گذشت 2 سال از تزریق است. این باور هیچ سندی برای اثبات ندارد و دروغی بیش نیست.

3) برخی عنوان می‌کنند که باید بعد از دریافت واکسن از مصرف مولتی ویتامین و ویتامین‌های دیگر خودداری کرد که این باور هم هیچ سند علمی ندارد و اشتباه است.

4) میان مصرف داروهای روزانه افراد و تزریق واکسن کرونا تداخلی وجود ندارد،‌ مگر این که تداخل به تشخیص پزشک شخص باشد.

5) برخی مدعی هستند که باید برای جذب بهتر واکسن محل تزریق را فشار داد. این باور نیز غلط است و احتیاج به انجام هیچ کاری نیست. البته این در صورتی است که تزریق به طور صحیح انجام شود.

6) یکی دیگر از 11 باور غلط درباره واکسن کرونا استفاده از داروی خاص بعد از دریافت واکسن کرونا است،‌ اما برای این باور هیچ سند و دلیل خاصی وجود ندارد.

7) واکسن‌های ساخته شده در ایران تاکنون در یک بستر مورد بررسی قرار نگرفته‌‌اند که مشخص شود کدام یک از آن‌ها تأثیرگذاری بیشتری بر کرونا دارند. از این رو بهترین واکسن واکسنی است که زودتر از بقیه امکان تزریقش وجود داشته باشد.

8) یکی دیگر از 11 باور غلط درباره واکسن کرونا ایمنی 100 درصدی پس از دریافت واکسن است. این در صورتی است که پس از گذشت 2 هفته از دریافت دومین دوز شحص تا حد زیادی در برابر کرونا ایمن می‌شود؛‌ اما باز هم ممکن است به گونه سبک کرونا مبتلا شود. در واقع واکسن فرد را به طور 100 درصدی از ابتلا به کرونا محافظت نمی‌کند.

9) برخی معتقد هستند که می‌توان پس از دریافت واکسن کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک را کنار گذاشت،‌ این باور کاملا اشتباه است و باید پس از تزریق واکسن نیز همچنان پروتکل‌ها را رعایت کرد تا کرونا به طور کامل ریشه‌کن شود.

10) واکسن ایمنی 100 درصدی ایجاد نمی‌کند و تنها ابتلا به نوع شدید کرونا را به حداقل می‌رساند. از این رو ممکن است افراد پس از تزریق واکسن نیز به کرونا مبتلا شوند و این به معنای ناکارآمدی واکسن نیست.

11) برخی نیز معتقد هستند که تزریق واکسن باعث می‌شود فرد به بیماری مبتلا شده و تست آن مثبت شود. این باور نیز کاملا غلط است. البته شاید ویروس پیش از تزریق واکسن به بدن فرد ورود پیدا کرده و شخص پس از تزریق مبتلا شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*