سویه دلتا

واکسن‌‌های مختلف تا چه میزان فرد را در برابر سویه دلتا ایمن می‌کنند؟

تأثیرگذاری بسیاری از واکسن های کرونا از جمله آسترازنکا،‌ سینوفارم،‌ فایزر و مدرنا به دنبال فراگیری سویه دلتا با کاهش مواجه شده است.

سویه دلتا که قدرت انتقال بیشتری از سایر گونه های کرونا دارد و بیش از بقیه انواع، ریه افراد مبتلا را درگیر می‌کند،‌ هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا در حال فراگیری است و به همین خاطر از مردم تقاضا شده تا بیشتر از قبل به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند. از طرفی دیگر کرونا هم‌اکنون با جهش‌های تازه‌ای مواجه می‌شود که تأثیرگذاری واکسن‌ها بر آن‌ها نسبت به جهش‌های قبلی کمتر شده است، از این رو دانشمندان روی به بررسی میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها بر سویه دلتا آورده‌اند که در ادامه با نمونه‌ای از این بررسی‌ها آشنا خواهید شد.

سویه دلتا که نقطه آغاز آن کشور هند بود همواره با قدرت در حال پیشروی بوده و منجر به نگرانی‌های زیادی شده است. تعداد بسیاری از کشورهای جهان به اکثریت جمعیت خود واکسن کرونا تزریق کردند،‌ در حالی که بنا بر مطالعات صورت گرفته سویه دلتا در مقایسه با سایر سویه‌ها می‌تواند تعداد بیشتری از دریافت‌کنندگان واکسن را مبتلا کند.

این سویه از کرونا مسری‌تر از انواع دیگر است و می‌تواند افراد را با بیماری‌های شدیدتری مواجه و تأثیرهای درمان‌ها و واکسن‌ها را کمتر کند. شین کروتی،‌ ویروس‌ شناس مؤسسه ایمونولوژی لا ژولا عنوان کرد که سویه دلتا از سرایت‌پذیری بسیار بالایی برخوردار است و در این زمینه یک ابر قدرت محسوب می‌شود.

نتایج به دست آمده از مطالعات محققان چینی نیز مشخص ساخته که میزان ویروس موجود در بینی افراد مبتلا به گونه دلتا از نخستین گونه کرونا 1260 برابر بیشتر است. علاوه بر این محققان آمریکایی نیز دریافته‌اند که بار ویروس موجود در بدن افراد دریافت‌کننده واکسن آلوده به دلتا با افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند یکسان است، لازم به ذکر است که این مطالعه همچنان به بررسی بیشتری احتیاج دارد.

کاهش اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا بر سویه دلتا

سویه دلتا

تازه‌ترین مطالعه انجام شده مشخص می‌سازد که اثربخشی واکسن فایزر بر سویه دلتا قابل قبول است. علاوه بر این از این تحقیق می‌توان دریافت که تمام واکسن‌های تولید شده می‌توانند افراد را از ابتلا به نوع شدید کرونا محافظت کنند،‌ این در صورتی است که تأثیرگذاری آنها بر گونه دلتا از سایر سویه‌ها پایین‌تر است.

در این تحقیق 35 هزار و 902 نفر از افرادی که با تزریق دو دوز از واکسن مدرنا در برابر کرونا واکسینه شده بودند و همچنین 37 هزار و 537 نفر از افرادی که با تزریق دو دوز از واکسن فایزر واکسینه شده بودند مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمده از این بررسی مشخص ساخت که میزان تأثیرگذاری واکسن فایزر بر پیشگیری از ابتلا به کرونا 76 درصد و میزان تأثیرگذاری واکسن مدرنا 96 درصد است.

علاوه بر این واکسن فایزر تا 100 درصد از فوت، 93.3 درصد از منتقل شدن به بخش آی‌سی‌یو و 91.6 درصد از بستری در بیمارستان پیش‌گیری می‌کند. با این وجود محققان به دنبال فراگیری گونه دلتا بیش از پیش نگران شده و با تحقیقاتی که در تیرماه سال جاری انجام دادند پی برده‌اند که تأثیرگذاری واکسن‌های مدرنا و فایزر با کاهش چشم‌گیری همراه شده است. بدین صورت که تأثیرگذاری واکسن مدرنا به 76 درصد و واکسن فایزر به 42 درصد رسیده است.

اسرائیل: تأثیرگذاری واکسن فایزر بر گونه دلتا تنها 39 درصد است

سویه دلتا

بر اساس اظهارات اخیر مقامات اسرائیل، واکسن فایزر تنها تا 39 درصد از ابتلا به سویه دلتا جلوگیری می‌کند. شاو ییمینگ،‌ کارشناس مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های چین و فنگ زیجیان، محقق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین به بررسی تأثیرگذاری واکسن های کرونا بر گونه دلتا پرداخته و عنوان کردند که میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا بر گونه دلتا در مقایسه با سایر سویه‌ها کمتر شده، اما همچنان این واکسن تا حد زیادی فرد واکسینه شده را از ابتلا به سویه دلتا محافظت می‌کنند.

تازه‌ترین مطالعات محققان پرویی که روی 400 هزار نفر از کارکنان پزشکی خط مقدم انجام شده نیز مشخص ساخته است که تزریق واکسن سینوفارم در دو دوز تا 50.4 درصد فرد را از ابتلا به گونه دلتا محافظت می‌کند. علاوه بر این نتایج به دست آمده از این بررسی مشخص ساخت که تزریق دو دوز از واکسن سینوفارم شخص را تا 94 درصد از مرگ بر اثر کرونا حفظ می‌کند.

میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک وی بر نوع دلتا

تا پیش از این شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک وی اعلام کرده بود که تأثیرگذاری این واکسن بر گونه دلتا 90 درصد است؛ اما وزیر بهداشت روسیه به تازگی اعلام کرده میزان اثربخشی این واکسن بر نوع دلتا 83 درصد است. این مسئله از سوی خبرگزاری رسمی روسیه نیز مورد تأیید قرار گرفته است. گفتنی است که تأثیرگذاری 83 درصدی واکسن اسپوتنیک وی بر نوع دلتا هنوز به طور قطعی تأیید نشده، اما قطعا از تأثیرگذاری این واکسن کم شده است.

واکسن آسترازنکا تا چه میزان ایمنی ایجاد می‌کند؟

اداره سلامت انگلستان به تازگی بررسی‌هایی را صورت داده است که نشان می‌دهد تزریق واکسن آسترازنکا در یک دوز فرد را تا 33 درصد از ابتلا به نوع دلتا محافظت می‌کند، این در صورتی است که تأثیرگذاری این واکسن بر سویه آلفا 59 درصد اعلام شده است. بعد از تزریق دومین دوز از واکسن آسترازنکا شخص تا 60 درصد از ابتلا به سویه دلتا محافظت می‌شود.

تزریق دوز سوم به منظور اثربخشی بیشتر

سویه دلتا

براساس اعلام مسئولان شرکت فایزر، تزریق سومین دوز که تحت عنوان واکسن تقویتی نیز شناخته می‌شود می‌تواند منجر به افزایش ایمنی شود. لازم به ذکر است که بهتر است دوز سوم بعد از گذشت شش ماه از تزریق دوز دوم انجام شود. علاوه بر این تزریق دوز سوم به افرادی که پیوند اعضا شده و دارای بیماری‌های خود ایمنی هستند از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تصویب قرار گرفته است.

ضمن این که افراد دریافت‌کننده واکسن سینوفارم نیز به منظور افزایش ایمنی باید سومین دوز از این واکسن را دریافت کنند. مطالعات انجام شده در ارتباط با واکسن آسترازنکا نیز نشان می‌دهد که تزریق سومین دوز از واکسن مذکور منجر به عارضه لخته خون در فرد تزریق کننده نخواهد شد و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*