واکسن اچ آی وی

شرکت مدرنا واکسن اچ آی وی خود را به‌زودی در فاز انسانی آزمایش خواهد کرد

شرکت مدرنا واکسن اچ آی وی خود را همانند واکسن کرونا بر پایه mRNA توسعه داده و قصد دارد به‌زودی فاز نخست آزمایش بالینی آن را آغاز کند.

جدیدترین گزارشی که شرکت مدرنا به بخش ثبت کارآزمایی‌های بالینی موسسه ملی سلامت آمریکا ارسال کرده حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد از این هفته آزمایش انسانی واکسن اچ آی وی خود را بر پایه mRNA آغاز کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش‌ها، شرکت مدرنا توانسته روشی کارآمد برای پیشگیری از یکی از بدترین بیماری‌های 100 سال اخیر را کشف کند.

جزئیات آزمایش بالینی واکسن اچ آی وی مدرنا

شرکت مدرنا اعلام کرد آزمایش انسان واکسن اچ آی وی حدود 10 ماه به طول خواهد انجامید. در این آزمایش قرار است واکسن توسعه پیدا کرده روی 56 فرد سالم که به ویروس HIV مبتلا نیستند در رده سنی 18 تا 50 سال مورد آزمایش قرار بگیرد تا میزان کارایی و ایمنی واکسن و همچنین واکنشن‌های سیستم ایمنی بدن به واسطه این واکسن بررسی شود.

واکسن HIV مدرنا همانند واکسن کرونا این شرکت بر پایه mRNA توسعه پیدا کرده است. این پلتفرم اخیرا توسط شرکت‌های مدرنا و فایزر در ساخت نخستین واکسن های کرونا در جهان مورد استفاده قرار گرفته است؛ واکسن‌هایی که می‌توانند شدت عفونت‌های ناشی از خانواده ویروس کرونا را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

شرکت مدرنا برای واکسن اچ آی وی خود دو نسخه متفاوت واکسن به نام‌های mRNA-۱۶۴۴ یا mRNA-۱۶۴۴v۲-Core را که با روش mRNA توسعه داده برای نابودی ویروس HIV مورد آزمایش بالینی قرار خواهد داد. در این آزمایش 4 گروه شرکت داده خواهند شد که دو گروه از آنها ترکیبی از نسخه‌های مختلف این واکسن را دریافت خواهند کرد و نسخه دیگر این واکسن به دو گروه دیگر تزریق خواهد شد.

گفتنی است حتی پس از انجام مرحله اولیه آزمایش بالینی این واکسن نیز نمی‌توان انتظار داشت این واکسن به تایید برسد یا به‌زودی عرضه شود؛ چرا که به انجام آزمایش‌های فازهای 2 و 3 نیاز خواهد بود و باید میزان قدرت این واکسن در پیشگیری از عفونت HIV در جمعیت گسترده برآورد شود. اما شرکت مدرنا برای موفقیت‌آمیز بودن این واکسن بسیار امیدوار است، زیرا این واکسن بر پایه mRNA توسعه پیدا کرده است؛ همان روشی که مدرنا و فایزر توانستند با آن برای کرونا یک واکسن موثر را بسازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*