واکسن فایزر و جانسون اند جانسون

مذاکره برای ورود 40 میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون به کشور

هم‌اکنون مذاکرات بر سر ورود 40 میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون به کشور از طریق مکانیزم کوواکس آغاز شده است.

ناصر ریاحی، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهرانی عنوان کرد که هم‌اکنون سازمان غذا و دارو و شرکت نماینده به منظور ورود 20 میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون و 20 میلیون دوز واکسن فایزر به کشور شروع به گفت‌وگو کرده‌اند و امید داریم که نتیجه هر چه سریع‌تر مشخص شود.

واردات واکسن فایزر و جانسون اند جانسون از طریق کوواکس

ریاحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا بخش خصوصی وظیفه ورود این واکسن‌ها به کشور را خواهد داشت، بیان کرد که به احتمال فراوان مکانیزم کوواکس واسطه ورود واکسن‌های مذکور به کشور خواهد بود و مسئولیت واردات بر گردن هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت خواهد بود. در صورتی هم که قرار شود ورود واکسن به کشور از طریق نماینده انجام شود، نماینده برای ورود واکسن از ارز مرجع استفاده خواهد کرد و وزارت بهداشت محموله‌های مد نظر را به منظور ادامه واکسیناسیون عمومی دریافت می‌کند.

ریاحی در ادامه در ارتباط با زمان آغاز ورود واکسن‌های مذکور به کشور و قیمت واردات این واکسن‌ها عنوان کرد که قیمت و زمان ورود اولین محموله به ایران تاکنون و به دلیل آن که هنوز گفت‌وگوها به نتیجه نرسیده، مشخص نشده است. ایران پذیرای نمایندگان سه شرکت سازنده واکسن فایزر و آسترازنکا و جانسون اند جانسون است که تمام آن‌ها شرکت‌های بسیار معروف و قابل اطمینانی هستند.

مسئولیت عوارض استفاده از انواع واکسن‌ها

ناصر ریاحی ادامه داد که شرکت‌های سازنده، واکسن‌های ساخته شده را با کمترین سود در اختیار کشورهای متقاضی قرار می‌دهند و سپس به افزایش قیمت روی می‌آورند،‌ از این رو هم‌اکنون طرف قرارداد آن‌ها تنها وزارت‌خانه‌های کشورهای دریافت کننده هستند و به این خاطر از وزارت بهداشت تقاضا می‌کنند نامه‌هایی را با این عنوان که وزارت بهداشت اجازه خرید را به شرکت متقاضی داده صادر کنند. در آخر نیز وزارت بهداشت جمعیت کشور خود را با واکسن‌های ورودی واکسینه خواهد کرد و مسئولیت تمام عوارض آن نیز بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه اظهار کرد در صورتی که تصمیم گرفته شود ورود واکسن مستقیما توسط وزارت بهداشت انجام شود از هیأت امنای ارزی استفاده خواهد شد و در صورتی که قرار شود مسئولیت ورود واکسن به شرکتی سپرده شود، دولت در اختیار شرکتی که مسئول ورود واکسن است ارز دولتی قرار می‌دهد و واکسن وارد شده به کشور را در گمرک و با قیمت نهایی خریداری می‌کند. در هر صورت عملیات بازرگانی حتی اگر طرف قرارداد مکانیزم کوواکس باشد نیز باید توسط یک شرکت صورت گیرد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ورود واکسن فایزر و جانسون اند جانسون به کشور به وسیله بخشی خصوصی،‌ همانند تصمیم قبلی واکسن تنها به کارگران خط تولیدی تزریق خواهد شد عنوان کرد آن واکسن‌هایی که قرار بود واردات آن‌ها توسط بخش خصوصی انجام شود و با هماهنگی مراجعه مربوطه به کارگران خط تولیدی تزریق شود واکسن‌هایی بودند که سازنده یا شرکت‌های طرف قرارداد به دلیل سریع پیش‌ نرفتن واکسیناسیون در برخی از کشورهایی که در نوبت نبوده‌اند،‌ به آن‌ها واگذار می‌کنند. اما به دلیل این که تعداد متقاضیان زیاد است باید سریعا اقدام به خرید کرد که کشور ما از این سرعت عمل به دلایل مختلف بی بهره است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. جانسون خطرناکه خود امریکا میگه استفاده نکنید