واکسیناسیون مادران باردار

واکسیناسیون مادران باردار در ایران آغاز شد

دکتر علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد طبق دستورالعمل وزارت بهداشت واکسیناسیون مادران باردار آغاز شده است.

علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت واکسیناسیون مادران باردار واجد شرایط در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده است. او گفت احتمال ابتلای این گروه نسبت به سایرین کمتر است اما در صورت ابتلا، شدت بیشتری را نسبت به زنان غیر باردار در سن مشابه تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به این که پایگاه‌های سلامت مراکز ارائه دهنده خدمات جامع سلامت، واکسیناسیون زنان باردار را انجام می‌دهند، گفت بعد از انجام مشاوره‌ی مادران باردار با سن حاملگی 12 هفته و بیشتر با ماما در پایگاه سلامت، این بانوان گواهی دریافت واکسن را اخذ و به مراکز واکسیناسیون این گروه ارجاع داده خواهند شد.

اولویت‌بندی برای واکسیناسیون مادران باردار

دلاوری گفت واکسیناسیون مادران با سن بارداری 28 هفته و بیشتر به دلیل خطرات بیماری کووید-19 در سومین سه ماهه بارداری در اولین نوبت قرار خواهد داشت. بعد از واکسیناسیون هم باید نکات پیشگیری از ابتلا به کرونا توسط مادر باردار و اعضای خانواده رعایت شود، چرا که واکسیناسیون ایمنی قطعی ایجاد نمی‌کند. او در ادامه اظهار کرد به منظور دریافت مجوز واکسیناسیون، زنان باردار تحت مراقبت بخش خصوصی باید حداقل یک بار مراقبت در سامانه سیب را به ثبت برسانند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین بیان کرد گروه‌های اعلام شده برای دریافت واکسن شامل مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران شاغل در بهداشت و درمان، مادران باردار دارای همسر شاغل در بخش‌های کرونا یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا و مادران شاغل در گروه‌های شغلی پرخطر، اولویت دریافت واکسن مطابق دستورالعمل‌های واکسیناسیون کشوری هستند.

وی در ادامه گفت مادران با بارداری دو قلو و چند قلو، بارداری با IVF، مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری دیابت، دیابت بارداری، قلبی، فشارخون بالا، مصرف داروهای ایمونو ساپرسیو تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، بیماری‌های مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم، واجد شرایط دریافت واکسن هستند.

وی در پایان تاکید کرد مادران باردار در صورت مشاهده علائم احتمالی ابتلا به کرونا بعد از واکسینه شدن، باید با کد 4 سامانه 4030 تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در این خصوص را دریافت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*