گوگل کروم ۹۳

گوگل کروم ۹۳ با حالت تیره جدید برای گوشی‌های موبایل منتشر شد

مرورگر وب گوگل کروم ۹۳ با چشمه‌هایی از زبان طراحی جدید Material You گوگل منتشر شد. Google Chrome 93 برای اندروید، آی او اس و دسکتاپ عرضه شده است.

گوگل بدون سر و صدا انتشار نسخه جدید مرورگر کروم را برای اندروید، آی او اس و کامپیوترهای دسکتاپی آغاز کرده است. این نسخه جدید که گوگل کروم ۹۳ نام دارد، یک ماه بعد از انتشار کروم ۹۲ منتشر شده است که کنترل‌های ایمن وب‌سایت را ارائه می‌کرد و به شما اجازه می‌داد مجوزهای ردیابی توسط وب‌سایت‌ها را به آسانی کنترل کنید. اکنون نسخه جدید این مرورگر با تغییراتی جزئی، اما مهم منتشر شده است.

انتشار گوگل کروم ۹۳ برای تمام پلتفرم‌ها

این به‌روزرسانی نسبتاً کم حجم‌تر از کروم ۹۲ است که انتهای ماه جولای منتشر شده بود. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی تمام قابلیت‌های جدید و بخش‌های پیشرفت کرده این مرورگر بپردازیم.

اول از همه، لازم به ذکر است که این آپدیت حالت تیره نسبتاً تیره‌تری را به گوشی‌های اندرویدی خواهد آورد. این حالت اکنون رابط کاربری مرورگر را کمی تیره‌تر از گذشته که بیشتر به خاکستری نزدیک بود، تبدیل خواهد کرد. شما در صفحه اصلی اپلیکیشن و نوار وضعیت سیستمی، سیستم جابجایی تب شبکه‌ای و همچنین صفحه تنظیمات کروم متوجه این تغییر خواهید شد. هرچند با توجه به تصاویری که از این نسخه مشاهده می‌شود، این تغییر رنگ خیلی چشمگیر نیست.

این رنگ اکنون تیره‌تر از رنگ خاکستری نسخه قبلی با ته رنگ آبی آن شده است و می‌توان گفت که یک پله به رنگ سیاه واقعی نزدیک‌تر شده است. گوگل رنگ Omnibox و همینطور رنگ منوی سه نقطه و نوار جسچر را نیز تغییر داده است. این مرورگر در به‌روزرسانی جدید خود تغییراتی مبتنی بر زبان طراحی جدید Material You گوگل که با اندروید ۱۲ عرضه می‌شود را به خود دیده است.

برای گوشی‌های آی او اسی، کروم جدید یک منوی نوشتاری جدید و جمع و جورتر را برای زمانی که روی لینک‌ها و تصاویر لمس طولانی انجام می دهید، ارائه خواهد کرد. برخی تغییرات مرتبط با اکانت گوگل روی دیوایس نیز مشاهده می‌شود. به عنوان مثال اگر پیش از نصب برنامه، گوشی خود را به اکانت گوگل وصل کرده باشید، کروم فوراً راه اندازی شده و به راحتی به سایر سرویس‌های گوگل در وب نیز دسترسی پیدا می‌کنید. دومین تغییر اجازه استفاده و ذخیره روش‌های پرداختی به کاربران از طریق اکانت گوگل، بدون نیاز به همگام‌سازی است.

دیگر تغییرات گوگل کروم ۹۳ به نسخه دسکتاپی آن مربوط است؛ جایی که منوی Recently Closed کمی تغییر پیدا کرده و اکنون به شما اجازه می‌دهد تمام سایت‌هایی که اخیراً بسته‌اید را در مجموعه‌ای واحد مشاهده کنید و به صورت جداگانه آن‌ها را بازگردانی کنید. آیکون قفل در جلوی آدرس‌های اینترنتی نیز جای خودش را به یک آیکون درجه نظامی داده است.

همانطور که در ابتدای گزارش ذکر کردیم، نسخه ۹۲ گوگل کروم که انتهای ماه جولای منتشر شد شامل امکانات امنیتی مهم و نظارت بر ردیابی مفیدی بود. یکی از مهم‌ترین امکانات آن نسخه مدیریت مجوز‌های ارائه شده به وب‌سایت‌ها برای ردیابی کاربر است.

با کلیک روی آیکون قفل در گوشه سمت چپ نوار آدرس می‌توانید به این ویژگی دسترسی پیدا کنید. سپس کروم به شما تمام مجوزهایی که یک وب‌سایت دریافت کرده را به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. البته در نظر داشته باشید که این قابلیت در حال حاضر فقط روی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی موجود است و کاربران آیفون نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این قابلیت امکان ارائه یا سلب مجوز استفاده از میکروفون، موقعیت مکانی، دوربین و سایر مجوزهایی که وب‌سایت حاضر در آن نیاز دارد را به شما خواهد داد.

این نسخه پشتیبانی از Chrome Actions را نیز به همراه دارد که به شما در استفاده حداکثری از نسخه به‌روز شده مدیریت مجوزها کمک خواهد کرد. با استفاده از این گزینه شما می‌توانید آسان‌تر از امکانات امنیتی و حریم خصوصی کروم استفاده کنید. تنها کافیست چند کلمه اول قابلیت مورد نظر را در نوار آدرس مرورگر کروم وارد کنید تا از گزینه‌های به نمایش درآمده روی قابلیت موجود کلیک کرده و مستقیماً وارد تنظیمات آن شوید.

گوگل در نسخه اندرویدی Google Chrome 93 چشمه‌هایی از زبان طراحی Material You که با اندروید ۱۲ عرضه می‌شود را هم به نمایش گذاشته است. این زبان طراحی، بیشترین تغییرات در طراحی را از زمان عرضه اندروید تاکنون به همراه دارد. رابط کاربری بخش بوک مارک‌ها و دانلود‌ها در نسخه اندرویدی کروم که تغییر کرده‌اند، نمونه بارزی از این زبان طراحی جدید هستند. اپلیکیشن کیبورد Gboard گوگل نیز برخی از عناصر این طراحی جدید از جمله تم‌های پویا را دریافت کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*