پلتفرم ملی

وزیر صمت قول اضافه شدن سالانه دو پلتفرم ملی به صنعت خودرو را داد

طبق گفته وزیر صمت جدید،‌ برای صنعت خودرو کشور برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها تولید سالانه دو پلتفرم ملی خواهد بود.

فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم عنوان کرد که اصلی‌ترین برنامه‌های خودرویی که برای اجرای آن‌ها تلاش خواهد شد تولید سالانه دو پلتفرم ملی و تولید 1 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تا انتهای سال بعد و همچنین رساندن تیراژ به سه میلیون دستگاه تا انتهای سال 1404 خواهد بود.

متخصصان و فعالان صنعت خودرو بر این باور هستند که در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها برنامه‌های خوش بینانه وزیر صمت جدید امکان اجرایی شدن نخواهد داشت؛‌ اما وی به تازگی عنوان کرده است که تمام برنامه‌ریزی‌ها با تصور پایدار بودن تحریم‌ها در نظر گرفته شده است.

تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا انتهای سال 1404

فاطمی امین پس از انتصاب به عنوان وزیر صمت دولت سیزدهم طی مصاحبه‌ای عنوان کرد از آنجایی که رئیس جمهور تأکید زیادی بر رشد تیراژ‌ خودرو داشتند، برای این قسمت برنامه‌های بسیاری در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها رشد تیراژ تا انتهای سال جاری و رشد 60 درصدی تا پایان سال 1401 است،‌ همچنین باید برای دستیابی به تولید سه میلیون دستگاه تا انتهای سال 1404 نیز تمام تلاش خود را به کار گیریم، چرا که عملی نشدن این مسئله باعث می‌شود تولید خودرو دیگر صرفه نداشته باشد.

شرکت‌های خودروسازی کشور در سال پیش چیزی در حدود یک میلیون دستگاه خودرو به تولید رسانده‌اند و از این رو رسیدن به تیراژ 1 میلیون دستگاه تا انتهای سال جاری کار غیر قابل اجرایی نخواهد بود. اما رشد 60 درصدی تا سال بعد کمی دشوار به نظر می‌رسد. علاوه بر این افزایش تیراژ به سه میلیون دستگاه تا سال 1404 نیز اصلا کار ساده‌ای نیست.

پس از آن که شرکت‌های خارجی پس از اعمال مجدد تحریم‌ها تصمیم به ترک کشور گرفتند، خودروسازان ایرانی دیگر در زمینه مونتاژ نتوانستند موفق باشند. همچنین در زمینه تأمین قطعات لازم از خارج از کشور نیز با مشکلاتی مواجه شدند و تیراژ شرکت‌های خودروسازی به دنبال این مسائل با کاهش چشم‌گیری همراه شد. از این رو با برداشته نشدن تحریم‌ها و مشارکت نکردن شرکت‌های معتبر با ایران، تولید سه میلیون دستگاه خودرو به کار نشدنی تبدیل خواهد شد.

فاطمی امین عنوان کرد بیشتر شدن کیفیت و پایین آمدن قیمت‌ها مسئله‌ای وابسته به رشد تیراژ‌ است. با این وجود برای رسیدن به این اهداف می‌توان از مسیرهای دیگر مانند اصلاح ساختار مدیریتی شرکت‌ها و ایجاد رقابت در بازار نیز استفاده کرد.

تولید دو پلتفرم ملی به صورت سالانه

کشور تمام شرایط لازم برای ایجاد رقابت در بازار،‌ رشد تیراژ تولید و اصلاح ساختار مدیریتی خودروسازی را دارد و تنها کاری که باید انجام گیرد اصلاح ساختاری مدیریتی است که برای اجرای آن به زمان خیلی زیادی احتیاج نیست. از این رو صنعت خودرو کشور طی سه سال آینده به عنوان افتخار ملی شناخته خواهد شد. یکی دیگر از اهدافی که فاطمی امین به آن پرداخت تولید سالانه دو پلتفرم ملی جدید بود. دستیابی به این هدف با وجود تحریم‌ها، همکاری نکردن شرکت‌های معتبر با کشور و همچنین تعیین قیمت محصولات به صورت دستوری همراه با اما و اگرهایی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*